|
کدخبر: 241689

واحد احیای مستقیم فولاد نی ریز در مدار تولید

رییس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: فولاد نی ریز علاوه بر تسریع در روند راه اندازی واحد فولادسازی، به دنبال توسعه پایین دست و تعریف صنایع با ارزش افزوده بالا باشد.

صنعت و معدن واحد احیای مستقیم فولاد نی ریز در مدار تولید

وجیه الله جعفری افزود: اکنون طرح های فولادی همچون نی ریز، باید در پایین دست صنعت فولاد و تعریف صنایع خاص برنامه ریزی کنند و این مجتمع ظرفیت تحقق این مهم را دارد.

وی گفت: توقع این بود که طرح های فولاد استانی طی سال های گذشته زودتر به بهره براری برسد. در این زمینه فولاد نی ریز اقدامات بهتری در روند احداث پروژه ها داشته است و واحد احیای مستقیم در مدار تولید است و از سوی دیگر واحد فولادسازی آن نیمه نخست سال آینده به بهره برداری می رسد.

تامین مواد اولیه

جعفری با بیان اینکه با توجه به چشم انداز و محدودیت در ذخیره آهن، ساختار طرح جامع فولاد ساماندهی شده است، گفت: چارچوب سرمایه گذاری ها در دولت در حال هدایت است تا در زیرساخت ها و تامین مواد اولیه پشتیبانی لازم را داشته باشیم.

رییس هیات عامل ایمیدرو ادامه داد: مجتمع نی ریز یکی از سیاست های خود را بر این مبنا قرار دهد که در سرمایه گذاری ها مشارکت کرده و برای تامین خوراک در مزایده ها حضور پیدا کند.

بدیهی است خوراک صنایع را نمی توان به طور کامل از داخل تامین کرد و بخشی از آن را باید از طریق واردات تهیه کرد که این موضوع در دستور کار است.

جعفری تاکید کرد: پیوستگی بین ارکان مختلف مجموعه های فولادی مهم است چراکه نگاه ما ملی است و باید سرمایه ها را به نحو مطلوب توسعه دهیم.

وی افزود: ایمیدرو به عنوان توسعه دهنده حوزه، حمایت از مجموعه های معدن و صنایع معدنی را دارد تا ذخایر جدید را وارد مدار تولید کند.

معاون وزیر صمت عنوان کرد: به منظور سرعت بخشیدن به تکمیل واحد فولاسازی، تامین خوراک و توسعه زیرساخت ها، کارگروهی در این مجتمع تشکیل شود تا در قالب یک برنامه مشخص، ایمیدرو با ایفای نقش حاکمیتی خود، حمایت های لازم را داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت توسعه پایدار انرژی و زیرساخت در فولاد نی ریز، گفت: پروژه های انتقال آب خلیج فارس و تامین گاز صنایع درقالب تفاهم نامه ۱۰ هزارمگاواتی با وزارت نیرو از جمله طرح هایی است که ایمیدرو با هدف توسعه زیرساخت ها در آن راهبری می کند.

جعفری افزود: در این زمینه فولاد نی ریز می تواند به اینگونه سرمایه گذاری های بزرگ متصل شود تا نیازهای زیرساختی خود را تامین کند.

توسعه اکتشافات

رییس هیات عامل ایمیدرو ضمن تاکید بر گسترش فعالیت های اکتشافی در استان فارس، عنوان کرد: اخذ مجوز محدوده ها و انجام فعالیت های سیستماتیک و به صورت علمی برای توسعه برنامه های تولید ضروری است.

وی افزود: ایمیدرو آمادگی دارد تا با پذیرش ریسک عملیات اکتشافی و تهیه بسته توسعه، زمینه سرمایه گذاری بخش خصوصی را فراهم کند.

جعفری گفت: اخذ پروانه اکتشاف محدوده های با ظرفیت باید در دستور کار مجتمع نی ریز قرار بگیرد و ایمیدرو برای انجام این مهم، حمایت لازم را خواهد داشت.

 

منبع: ایمیدرو

ارسال نظر