|
کدخبر: 238438

زمینه‌ سازی برای نقش‌آفرینی بانوان در صنعت

صنعت و به‌تبع آن تولید در کشور با چالش های انباشته‌ای روبه‌رو است که هر بار مدیران دولتی در بخشی برنامه‌ریزی می‌کنند تا مشکلات لایه به لایه کم و کمتر شود. اما برخی محدودیت، روند اجرا و عملیاتی کردن برنامه‌ها را با اماواگرهایی همراه کرده است.

 بخش زیادی از مشکلات در زنجیره تولید و به ویژه در حوزه‌ مالی نمود پیدا کرده و سرمایه در گردش صنعتگران را روز به روز ذوب می‌کند. از این‌رو تمرکز در دولت سیزدهم با مدیریت وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش زنجیره ارزش و تولید بوده و قرار است گلوگاه‌های این بخش حذف شوند. به طور قطع با رونق تولید هم نیازهای بازار داخل پوشش داده می‌شود و هم اقتصاد کشور از نفت به سمت کالاهای صنعتی حرکت خواهد کرد. با صادرات محصولات با ارزش‌افزوده درآمدزایی شده و ارزهای حاصل از صادرات می‌تواند گره از کار صنعت بگشاید.

هدایت ارزها به سوی تولید

سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در چهارمین کارگروه مشترک وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی که به میزبانی بانک مرکزی برگزار شد، بر هماهنگی سیاست‌های ارزی و تجاری تاکید کرد و گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: با هماهنگی نهادهای مرتبط رویه‌های مربوط به صادرات غیرنفتی و تشویق به هدایت ارزهای حاصل از صادرات به چرخه تجاری و تولیدی کشور و همچنین تامین مالی زنجیره تولید تسهیل خواهد شد.

به‌گزارش ایدرونیوز، فاطمی‌امین افزود: هماهنگی سیاست‌های ارزی و تجاری کشور با هدف توسعه صادرات به صورت مستمر و پایدار تداوم خواهد داشت.

اهمیت نگاه صادرات‌محور

علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هم در این جلسه با اشاره به اهمیت نگاه صادرات‌محور در حوزه اقتصادی کشور گفت: نگاه ارزآوری و صادرات‌محور نگاهی مترقی در بخش اقتصاد است و کشورهایی در اقتصاد جهان موفق بوده‌اند که بر ارزآوری از محل صادرات تکیه کرده‌اند. رئیس کل بانک مرکزی گفت: در این راستا وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها باید در جهت سیاست‌ها و برنامه‌هایی گام بردارند که منجر به ورود ارز به کشور شود. وی با اظهار امیدواری درباره افزایش درآمدهای ارزی در سال آینده افزود: حمایت از تولید داخل و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های اقتصادی کشور باید در دستور کار قرار گیرد. صالح‌آبادی با اشاره به شروع اجرایی شدن فرآیند تامین مالی زنجیره تولید در شبکه بانکی اظهار کرد: در تامین مالی واحدهای تولیدی و صنعتی از ظرفیت‌های این طرح و همچنین اوراق گام با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت استفاده می‌کنیم تا بتوانیم بیشترین بهره‌وری را از منابع پولی کشور داشته باشیم. چهارمین کارگروه مشترک وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی به منظور هماهنگی سیاست‌های ارزی و تجاری کشور و هدایت ارز حاصل از صادرات به سمت چرخه تجاری و تولیدی کشور تشکیل شد.

مشارکت حداکثری بانوان

محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات‌عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با ابراز خرسندی از تشکیل شاخه زنان خانه مدیران با دعوت از بانوان متخصص و کارآفرین از سراسر کشور گفت: الزام تحقق هدف ارتقای بهره‌وری و افزایش اشتغال، زمینه‌سازی مشارکت حداکثری بانوان به عنوان لایه توانمند نیروهای انسانی است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین افتتاح شاخه زنان خانه مدیران سازمان مدیریت صنعتی و شبکه ساماندهی مشاغل بانوان، به نقش و حضور پررنگ زنان در تمامی عرصه‌های خدمت اعم از آموزش، پزشکی، خدمات درمانی اشاره کرد و گفت: در عرصه صنعت نقش بانوان در مراکزی مانند کنترل کیفیت، مراکز آزمایشگاهی، توسعه، طراحی و مهندسی چه به لحاظ کمی و چه کیفی بارز بوده است.

وی گفت: حضور زنان در عرصه فعالیت با توجه به شرایط فرهنگی و اقلیم جغرافیایی تغییر کرده و در برخی مشاغل مانند واحدهای مهندسی و یا تولید پوشاک بیشتر و در بخش‌هایی مانند تولید فولاد و خودرو کمتر است.

رئیس هیات‌عامل ایدرو با اشاره به اینکه حدود یک‌سوم کارکنان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بانوان هستند، گفت: دقت و تعهد بانوان متخصص در انجام کارها قابل تقدیر هست.

صالحی‌نیا در پایان با ابراز خرسندی از تشکیل شاخه زنان خانه مدیران با دعوت از بانوان متخصص و کارآفرین در سراسر کشور گفت: الزام تحقق هدف ارتقا بهره‌وری و افزایش اشتغال، زمینه‌سازی مشارکت حداکثری بانوان به عنوان لایه توانمند نیروهای انسانی است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها