|
کدخبر: 228833

طیب نیا: صنعت فولاد ۲.۵ درصد گاز کشور را مصرف می کند

طبق گفته مدیرعامل فولاد مبارکه مساله اصلی گاز ایران در بخش مصرف است و آمار توسعه‌ سالانه در سنوات گذشته نشانگر افزایش مصرف گاز در بخش خانگی، نیروگاهی و صنایع است و این رشد در سالهای آتی تداوم خواهد داشت این در حالی است که توسعه و تولید گاز تناسبی با برنامه‌های چشم انداز فولاد کشور در افق ۱۴۰۴ ندارد.

صنعت و معدن طیب نیا: صنعت فولاد ۲.۵ درصد گاز کشور را مصرف می کند

طیب نیا عنوان کرد: ما دومین ذخایر گاز دنیا را داریم اما مصرف کشور نیز بالاست که نوع مصرف آن باید مورد توجه قرار گیرد. میزان مصرف گاز در کشور ما پس از آمریکا، روسیه و چین است و این نکته مهمی است که نوع مصرف ما در جهت مصرف‌گرایی بوده است. ۷۰ درصد مصرف گاز در ایران در بخش خانگی است و متاسفانه ترکیب مصرف گاز در کشور ما در راستای توسعه صنعت نبوده است.

وی افزود: تولید فولاد در ایران، مزیت گاز ارزان و دسترسی پایدار به گاز را دارد.

طیب نیا بیان کرد: صنایعی نظیر خودرو، لوازم خانگی و غیره شدیدا به صنعت فولاد وابسته اند و اگر مشکلی برای صنعت فولاد ایجاد شود، سریعا به سایر صنایع منتقل می شود. همچنین چالش قطع گاز سبب ایجاد خلل در اشتغال می شود و در ادامه در میزان GDP کشور تاثیر دارد.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اظهار داشت: مصرف سالیانه ۱۱ میلیارد مترمکعب مصرف صنایع فولادی معادل ۲.۵ درصد مصرف گاز کشور است، در پنج سال آینده مصرف گاز صنایع فولادی به دو برابر افزایش خواهد یافت و براساس ظرفیت‌های تولید فولاد به ۲۲ میلیارد مترمکعب خواهد رسید که با تولید توسعه گاز کشور متناسب نخواهد شد.

طیب نیا خاطرنشان کرد: مشکل ما ظرفیت تولید گاز نیست بلکه مشکل اصلی ما بینشی و فرهنگی است که باید در این مورد تغییراتی ایجاد کنیم و در نوع مصرف و نحوه آن تامل بیشتری کنیم.

وی در قالب راهکار پیشنهاد داد: تشکیل بازار بهینه سازی انرژی راهکاری برای حل چالش گاز است. به عبارتی بخشی از گازی که برای مصارف خانگی است را از مشترکین خانگی یا مصرف کننده نهایی خریداری نماییم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه به ذخیره‌سازی به روش LNG و استفاده از آن در پیک‌های مصرف و ذخیره سازی گاز طبیعی در گنبدهای نمکی در بلندمدت اشاره کرد و افزود: در کوتاه‌مدت با تشکیل کارگروه‌های تخصصی از کارشناسان مربوطه می‌توان فرصت بهینه‌سازی در مصرف انرژی را توسعه داد.

وی تاکید کرد: بهینه سازی مصرف خانگی باید در نظر گرفته شود. راندمان بخاری های خانگی در ایران پایین است و اتلاف مصرف گاز را سبب می شود. می توانیم بخاری هایی با راندمان پایین را از خانوارها خریداری کنیم و به جای آن بخاری با راندمان ۹۰ درصد به آنها تحویل دهیم. این راهکارها کوتاه مدت است و در کوتاه ترین زمان، کاهش مصرف گاز در بخش خانگی را ایجاد می کند.

طیب نیا گفت: وظیفه رسانه‌هاست تا در کنار حاکمیت مصرف بهینه در بخش خانگی را در جامعه تبیین نمایند چراکه اگر بخش صنعت در زمان اوج مصرف دچار محدودیت شود در درازمدت می‌تواند امنیت جامعه را نیز دچار چالش خواهد کرد.

ارسال نظر