|
کدخبر: 214461

بهبود عملکرد شرکت ماشین سازی تبریز توسط ایدرو

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات‌عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) از بهبود شاخص‌های عملکردی گروه ماشین‌سازی تبریز پس از واگذاری به این سازمان خبر داد.

گروه ماشین‌سازی تبریز یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های کشور است. این کارخانه تولیدکننده انواع ماشین‌های صنعتی مانند انواع ماشین‌ابزار، شامل ماشین‌های تراش، ماشین‌های فرز، ماشین‌های مته، قطعات ریخته‌گری و دستگاه‌های CNC است. این شرکت از لحاظ قدمت، پس از ماشین‌سازی اراک دومین ماشین‌سازی ایران به‌شمار می‌رود.

ماشین‌سازی تبریز با سابقه بیش از ۵۰ سال، تولیدکننده و توزیع‌کننده بیش از یکصد نوع دستگاه ماشین‌افراز در کشور است و به کشورهای آلمان، اتریش، عراق، ترکیه، سودان، سوریه و برخی کشورهای افریقایی و برزیل صادرات دارد.

قرارداد ساخت، تکمیل و توسعه کارخانه ماشین‌سازی تبریز با هدف تولید انواع ماشین‌آلات صنعتی با پیشنهاد و پیگیری‌های وزیر نیروی دولت وقت در سال ۱۳۴۶ بین ایران و چک‌سلواکی منعقد شد و این کارخانه از سال ۱۳۵۱ مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

بهره‌برداری از طرح‌های عظیم

در سال‌های بعد بخش‌هایی از شرکت ماشین‌سازی تبریز از مجموعه ماشین‌سازی منفک و به‌طور مستقل به فعالیت خود ادامه دادند که این بخش‌ها شامل شرکت ریخته‌گری ماشین‌سازی تبریز و شرکت گسترش صنایع ریلی ایران بود.

طرح ایجاد کارخانه ماشین‌سازی تبریز براساس موافقتنامه همکاری‌های فنی و اقتصادی دولت‌های ایران و چک‌سلواکی سابق با هدف تولید انواع ماشین‌افزار، کمپرسورهای صنعتی، پمپ‌های آب، الکتروموتور، لیفت‌تراک، انواع موتورهای دیزلی، ماشین‌آلات نساجی منعقد و به مرحله اجرا گذاشته شد و از سال ۱۳۵۱ بهره‌برداری از این طرح عظیم آغاز شده است.

هنگام اجرای این طرح و از سال ۱۳۴۸، الزام تغییراتی در برنامه همکاری‌های دو کشور از طرف سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) مطرح شد.

گروه ماشین‌سازی تبریز به‌عنوان یک شرکت دانش‌بنیان و با در اختیار داشتن منابع انسانی متخصص و توانمند می‌کوشد به‌عنوان شرکتی برجسته در سطح ملی و فراملی مطرح‌شده و تبدیل به معیار و محکی برای سنجش و رشد و تعالی سایر شرکت‌های تولیدی در حوزه ماشین‌افزار شود.

افزایش تولید

ماشین‌سازی تبریز مانند شرکت هپکو پس از واگذاری به بخش خصوصی دچار چالش‌های عدیده‌ای شد و در ادامه با توجه به معضلات به‌وجود آمده این شرکت‌ها دوباره به ایدرو واگذار شد. به‌گفته محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات‌عامل ایدرو فرآیند عارضه‌یابی شرکت ماشین‌سازی تبریز آغاز شده و در دست پیگیری است که براساس یافته‌های مطالعات، اقدامات بهبود به مرحله اجرا درمی‌آید.

صالحی‌نیا مواردی مانند تامین سرمایه در گردش موردنیاز شرکت، بازگشایی حساب بانکی و رفع مشکلات مرتبط با آن، تامین بدهی شرکت به خزانه دولت و تهیه برنامه جامع و عارضه‌یابی به‌منظور بازسازی و نوسازی شرکت را از جمله اقدامات اصلاحی سازمان گسترش برای برون‌رفت گروه ماشین‌سازی تبریز از مشکلات فعلی عنوان کرد.

رئیس هیات‌عامل ایدرو تعیین و انتصاب اعضای هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت، مذاکره با شرکت‌های معتبر بین‌المللی در صنعت ماشین‌ابزار برای همکاری مشترک و تولید محصولات جدید، برنامه‌ریزی برای ایجاد نخستین مرکز دستگاه‌های ماشین‌افزار و جلوگیری از مزایده ملک مرکز آموزش شرکت با پرداخت اصل بدهی به سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای را از دیگر اقدامات انجام‎‌شده از سوی ایدرو برای احیای ماشین‌سازی تبریز برشمرد و گفت: میانگین تولید ماهانه ۴ ماهه پس از حضور مدیریتی ایدرو به میزان ۱۳۴ درصد نسبت به میانگین تولید ماهانه قبلی شرکت افزایش داشته است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: فروش ۴ ماهه نخست پس از بازگشت شرکت به ایدرو ۶۴ درصد از کل فروش سال شرکت بوده و میانگین فروش ۳ ماهه پس از حضور مدیریتی ایدرو به میزان ۲۳۵ درصد نسبت به میانگین فروش ماهانه ۸ ماهه قبلی افزایش داشته است.

گفتنی است گروه ماشین‌سازی تبریز پس از اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و حسب مصوبات هیات‌وزیران در سال ۹۴ به موسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد واگذار شد که دوباره در سال ۹۹ به‌دلیل مشکلات پیش‌آمده به ایدرو برگشت داده شد.

منبع: ایدرو نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها