|
کدخبر: 213476

برنامه احداث یک واحد گندله‌سازی در فولاد نی ریز

محسن مصطفی پور مدیرعامل فولاد نی‌ریز به دنیای معدن گفت: فولاد نی‌ریز با بهره‌برداری از واحد ۸۰۰ هزارتنی احیای مستقیم تولید آهن اسفنجی به مجموعه تولیدکنندگان زنجیره فولاد کشور پیوست که در سنوات گذشته با تلاش کارکنان این مجتمع تاکنون توانسته‌اند رکورد تولید را زده و به ۸۷۰ هزار تن آهن اسفنجی نیز دست یابند.

صنعت و معدن برنامه احداث یک واحد گندله‌سازی در فولاد نی ریز

وی افزود: همچنین مجتمع در حال راه‌اندازی یک واحد فولادسازی با ظرفیت یک میلیون تن است که با پیشرفت قابل توجهی که داشته انشالله تا پایان بهار ۱۴۰۱ واحد را به بهره‌برداری می‌رسد.

مصطفی پور ادامه داد: مجتمع فولاد نی‌ریز در کنار تولید آهن اسفنجی و فولاد ، احداث یک واحد گندله‌سازی با ظرفیت ۲.۵ میلیون تن را نیز در دستور کار دارد که در سالیان اخیر همتی بر اجرای آن دیده نمی‌شد ولی با بررسی‌های انجام شده و حمایت سهامداران و رفع موانع زیست محیطی‌ در منطقه، امیدواریم ظرف یک ماه آینده عملیات اجرایی آن در مجتمع فولاد نی‌ریز آغاز شود.

مدیرعامل فولاد نی‌ریز درخصوص تامین زیرساختهای مورد نیاز طرح‌های یاد شده نیز گفت: همانطور که می‌دانید مجتمع‌های فولادی با مشکلات متعددی در بخش زیرساخت به ویژه در تامین آب، برق و راه‌های دسترسی روبرو هستند. فولاد غدیر نی‌ریز نیز اگرچه برای تامین آب پیش‌بینی کرده بود از آب چشمه عاشق که یکی از منابع آبی منطقه است آب کارخانه را تامین کند اما با اولویت معیشت، زندگی و کشاورزی مردم منطقه، داریم تلاش می‌کنیم با رویکردی نوین به تامین آب از منابع جدید مانند آب خلیج فارس برویم. در برق نیز تلاش می‌کنیم با بقیه مجتمع‌های فولادی به سمت احداث نیروگاه برویم.

مصطفی پور افزود: برای حمل و نقل با مشکلات زیادی گریبان‌گیریم و به راه آهن دسترسی نداریم با این حال با بررسی‌های مطالعاتی در دست انجام است. در بحث جاده نیز مشکلاتی وجود دارد. راه حل نیز این است مجتمع فعال‌تر شود و طرح‌های تکمیلی در زنجیره ارزش شکل بگیرند.

مصطفی پور از نگرانی‌های فولادسازان برای تداوم تولید در زمستان گفت و تصریح کرد: نگرانی‌هایی داریم و فکر می‌کنیم این مشکل تنها با صحبت و گفتگو حل نمی‌شود و توسعه زیرساختها لازم است با این حال در حال گفتگو برای حل مشکلات و راه‌حلهای جایگزین هستیم و امیدواریم راهی باشد که مشکلات امسال تابستان را کمتر داشته باشیم.

گفتنی است، مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز یکی از ۷ طرح تولید فولاد استانی تولید آهن اسفنجی و فولادسازی دولت جمهوری اسلامی ایران در راستای هدف توسعه غیرمتمرکز فولاد در برنامه توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی کشور است که با هدف تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی و ۱ میلیون تن فولاد در استان فارس و شهرستان نی‌ریز احداث و به بهره‌برداری رسیده است.

این طرح که در سال ۱۳۸۶ با سرمایه‌‌گذاری کامل دولتی ( ایمیدرو و شرکت ملی فولاد ایران ) و پس از مطالعات اولیه و انتخاب مکان در کیلومتر ۵۰جاده نی ‌ریز- سیرجان آغاز و در سال ۱۳۹۳ و با مشارکت ۶۵ درصدی شرکت سرمایه‌‌گذاری غدیر، مسیر احداث با سرعت بالاتری طی شد.

 

ارسال نظر