|
کدخبر: 213100 شاپور پشابادی

در گفتگوی گسترش‌نیوز با مدیر اقتصادی ایمیدرو مطرح شد:

نوشدارویی برای صنعت دهم

دولت در افزایش توان رقابتی صنایع نقش بسزایی دارد. دولت در شرایطی که افزایش قیمت یک حوزه، منجر به کاهش توان رقابتی یک حوزه دیگر شود باید ورود پیدا کند.

صنعت و معدن نوشدارویی برای صنعت دهم

جزیره کیش ۲۵ آبان ماه، میزبان یک رویداد مهم فولادی است. قرار است متخصص، مدیران و مسئولان گرد هم آیند و مهم‌ترین مسائل، مشکلات، فرصت‌ها و چشم‌انداز صنعت فولاد و مواد اولیه را موردبحث و بررسی تخصصی و کارشناسی قرار دهند. در همین راستا با امیر صباغ، مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو به گفتگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

0

بسیاری بر این اعتقاد هستند که معایب دخالت دولت در امر قیمت‌گذاری فولاد بیشتر از مزایای آن است. دیگران معتقدند که حداقل در شرایط کنونی کشور راه دیگری نیست و دولت باید نقش تنظیم‌گری خود را انجام دهد و قیمت‌گذاری از آن جمله است. آنها دخالت دولت را نوعی شر اجتناب‌ناپذیر می‌دانند.

دولت باید وارد شود

امیر صباغ، مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو گفت: «دولت در افزایش توان رقابتی صنایع، نقش به‌سزایی دارد. دولت در شرایطی که افزایش قیمت یک حوزه، منجر به کاهش توان رقابتی حوزه دیگری شود ورود پیدا می‌کند. طبیعتاً زمانی که محیط رقابتی محدود باشد دولت‌ها باید ورود پیدا کنند. این اتفاق در تمام دنیا در حال وقوع است. در ایران هم این اتفاق خواهد افتاد و در گذشته نیز رخ داده است».

وی در ارتباط با مهم‌ترین برنامه‌های ایمیدرو گفت:‌ «ازجمله مهم‌ترین کارهایی که باید انجام دهیم بحث توانمندسازی است. سازمان ما؛ دو ماموریت اصلی دارد؛ یکی در حوزه توسعه سرمایه‌گذاری و دیگری در حفظ مزیت رقابتی و توانمندسازی. در بحث توانمندسازی باید بیشترین انرژی خود را صرف توسعه زیرساخت‌ها کنیم. باید اطمینان حاصل شود که وضعیت مواد اولیه، اکتشاف و ذخیره متناسب است. واحدهای فرآوری محصولات پایین‌دستی فولاد باید متناسب با تقاضای بازار و نیاز آتی کشور تامین شود».

وی در ادامه به خبرنگار گسترش‌نیوز گفت: «در حوزه توانمندسازی روی ایجاد زیرساخت‌ها، فناوری و پژوهش، آموزش نیروی انسانی متمرکز هستیم. همچنین فعالیت‌هایی که ریسک‌پذیر نیستند مانند فعالیت‌های اکتشافی، معدنکاری در مناطق محروم و از این قبیل موارد را از طریق صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی پوشش می‌دهیم. قابل‌ذکر است که ما ابزارهای مختلفی در بحث توانمندسازی داریم».

تلاش برای حفظ مزیت رقابتی

وی خاطرنشان کرد: «حفظ مزیت رقابتی کشور در یک حوزه عامل جذب سرمایه است و هم از نظر داخلی و هم خارجی بسیار مهم است. مقررات، قیمت دلار، قیمت‌های جهانی، هزینه‌های حمل دریایی دائماً در حال تغییر است. در چنین شرایطی باید مطمئن شویم که در صنعت خاصی که به‌دنبال آن هستیم مخصوصاً زنجیره فولاد؛ همچنان رقابت‌پذیر باقی بمانیم و تحولات بین‌المللی کمترین اثر را بر رقابت‌پذیری کلان اقتصاد ما داشته باشد».

صباغ گفت: «تحریم بزرگ‌ترین تهدید برای صنایع بزرگ و صنایعی است که جز  گروه کامودیتی به شمار می‌آیند. در واقع تحریم مانع دسترسی ما به بازارهای جهانی و فناوری‌های روز دنیا می‌شود. علاوه بر همه این‌ها؛ مانع تماس مستقیم مشتری‌ها و پیمانکاران با ما می‌شود. در واقع تحریم همواره فرصت‌ها را از بین می‌برد و باید اثرات آن مدیریت شود».

وی تصریح کرد: «تاثیر تحریم‌ها روی صنعت فولاد ایران که رتبه ده دنیا را دارد بسیار زیاد است. بزرگ‌ترین فعالیتی که دولت در حال حاضر و همچنین در سال‌های آینده باید انجام دهد این است که زمینه لازم برای رشد این صنعت در شرایط تحریمی را فراهم کند».

اهمیت مشورت با بازیگر اصلی

وی در ارتباط با وضعیت عرضه فولاد در بورس کالا اظهار داشت: «از نظر من حوزه صنعت فولاد در بخش‌های متفاوت عموماً توسط بخش‌های خصوصی مدیریت می‌شود. سهام بسیاری از شرکت‌ها در بازار سرمایه عرضه شده و مردم سهامدار هستند. سیاست‌گذاری‌هایی که در حوزه کشور صورت می‌گیرد؛ اعم از بازار سرمایه، دولت، رشد درآمدهای مالیاتی، یارانه‌های انرژی (که ممکن است در آینده تغییر کند)، سیاست‌های گمرکی و هر چیزی دیگر اثر خود را روی شرایط شرکت‌های فولادی و ذینفع‌های مرتبط با آن به جا می‌گذارد. دولت باید در آینده قبل از اقدام، موضوع را با صنایعی که متولی تولید هستند در میان بگذارد و بر اساس خروجی‌های دریافتی سیاست‌گذاری مناسب را انجام دهد».

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها