|
کدخبر: 212412

تضمین ۲۵ ساله تامین خوراک فولاد خراسان

با حضور مدیرعامل «مجتمع فولاد خراسان»، تفاهم‌نامه تسریع در عملیات اجرایی ساخت کارخانه ۲.۵ میلیون تنی کنسانتره‌ سنگ آهن میان شرکت های «تهیه و تولید مواد ‌اولیه شرق فولاد خراسان»، «ایریتک» و «ایمپادکو» (وابسته به فولادخراسان) با حضور مدیران عامل شرکت‌های یاد شده به امضا رسید.

کسری غفوری، مدیر‌عامل شرکت فولادخراسان، در آیین انعقاد این تفاهم‌نامه چهارجانبه، که در دفتر وی برگزار شد، با بیان این‌ که تامین مواد اولیه یکی از دغدغه‌های جدی فولادسازان کشور است، تاکید کرد: از آن جا که با استحصال سهم خراسان از غنی ترین پهنه معدنی سنگ آهن شرق کشور، دغدغه تامین کنسانتره برای صنعت فولاد استان مرتفع می شود، از ابتدای شروع مسئولیت خود همواره بر لزوم فعال شدن پروژه کنسانتره سنگان (خواف) که متاسفانه سالها متوقف شده بود، به عنوان یکی از ثروت های طبیعی خراسان تاکید داشته ام.

فولاد-خراسان

مدیرعامل فولاد خراسان با بیان این که «با تزریق منابع مالی مورد نیاز، انجام این پروژه از سرعت بیشتری برخوردار خواهد شد»، افزود: تامین مالی پروژه واجد برخی الزامات حقوقی و مالی بود و سعی شد که با رعایت همه موازین و در عین حال، لحاظ حقوق و منافع طرفین، تفاهم‌نامه اخیر را برای سرعت بخشیدن به احداث این پروژه بزرگ منعقد کردیم.

غفوری با اعلام این‌که با اجرای این پروژه، بخش عظیمی از دغدغه‌ کمبود کنسانتره مرتفع می‌شود، اظهار امیدواری کرد که فولاد خراسان با دستیابی به مواد اولیه از توان بیشتری برای تولید فولاد و اشتغال‌زایی در منطقه برخوردار شود.

وی با بیان این که خراسان به حق قطب سوم تولید فولاد کشور نام گرفته، اظهار امیدواری کرد که با توجه به حمایتی که از توسعه معدنی استان از سوی مسئولان خراسان رضوی در همه سطوح حاکمیتی وجود دارد، حق واقعی خراسانی ها از این ثروت خدادادی که در عرصه استان شان وجود دارد، با احداث کارخانه کنسانتره «فولاد خراسان» استیفا شود.

کاهش زمان اجرای پروژه به کمتر از ۲۴ ماه

مدیرعامل شرکت فنی و مهندسی «ایریتک» در نشست امضای تفاهم نامه، با اشاره به این که پروژه با توجه به وجود برخی مشکلات به نتیجه مطلوبی نرسیده بود، افزود: امروز و با امضای این تفاهم‌نامه و به محض دریافت پیش‌پرداخت، قرارداد خرید تجهیزات با شرکت NCP آفریقای‌ جنوبی منعقد خواهد شد.

بابک اشجع اظهار امیدواری کرد که عملیات اجرایی شامل ساخت، حمل و نصب تجهیزات این پروژه در کمتر از ۲۴ ماه به سرانجام برسد.

وی با اعلام این‌که در حال حاضر، همکاران ما در شرکت ایریتک در حال مذاکره و نهایی‌کردن قرارداد با مدیرعامل شرکت NCP هستند، گفت: بسیاری از ارکان پروژه اجرایی شده و ادامه کار نیز قابلیت اجرای سریع‌ را دارد. بخش پیچیده پروژه، خرید چند تجهیز خاص است که امیدواریم با عقد قرارداد با شرکت NCP و همکاری کارفرما، خرید تجهیزات آغاز و مابقی کارها نیز با موفقیت به سرانجام برسد.

بر اساس این گزارش، مدیرعامل شرکت «ایمپادکو» نیز در سخنانی گفت: معادن «سنگان» جزو ذخایر قابل اطمینان کشور است و فولاد خراسان با اجرای این پروژه، قیمت تمام ‌شده تولیدات خود را کاهش و این اطمینان نسبی را به سهامداران خود خواهد داد که خوراک ۲۵ سال آینده مجتمع از این محل تامین شود.

ابوالفضل ذبیحی‌حصاری، با تقدیر از تلاش‌های مدیران‌عامل شرکت‌های فولاد خراسان، ایریتک و دیگر افرادی که در انجام این پروژه سهیم هستند، افزود: اجرای این گونه پروژه‌ها دست کم ۳۶ ماه زمان می برد که گاه تا ۵۰ ماه نیز به ‌طول می‌انجامد، اما این‌که فولاد خراسان با مدیریت دکتر کسری غفوری در تلاش اند تا این پروژه را در کمتر از ۲۴ ماه به فرجام برسانند، واقعاٌ بایسته قدردانی است.

ذبیحی‌ با تشریح فعالیت‌های شرکت تحت مسئولیت خود، اظهار کرد: «ایمپادکو» در حال حاضر به ‌عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه فولاد خراسان، تولید ۸۰۰ هزار تن آهن‌اسفنجی را نیز بر عهده دارد و امیدواریم با تلاش هیات‌مدیره، مساعدت مدیریت فولاد خراسان و شرکت ایریتک، در آینده نزدیک شاهد نهایی‌شدن قرارداد توسعه از ۸۰۰ هزار به ۱.۲ میلیون تن و ساخت و بهره‌برداری طرح توسعه در ۱۵ماه باشیم.

ذبیحی در پایان، پروژه ساخت کارخانه کنسانتره را یک حرکت ملی توصیف و اظهار امیدواری کرد که منطقه خراسان رضوی با حمایت همه‌جانبه مسئولان شاهد رشد و شکوفایی هرچه بیشتر باشد.

ارسال نظر