|
کدخبر: 211722

ذخایر چشمگیر فلزات گرانقیمت در این استان

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با اشاره به ظرفیت بخش معدنی این استان گفت: رقابتی کردن بازار درعرصه صنعت و معدن و به‌ویژه در بخش طلا در استان نیاز اصلی برای زمینه سازی صادرات و تجارت با کشور‌های همسایه است.

معادن تأمین کننده مواد اولیه مورد نیاز بسیاری از صنایع پایین دست بوده و در امر خودکفایی صنعتی، ایجاد اشتغال مولد و افزایش تولید ناخالص ملی و سرانه درآمد یک کشور نقش بسزایی دارد و بنا به فرموده مقام معظم رهبری معادن و صنایع معدنی بهترین جایگزین برای نفت است که باید بیشتر از گذشته مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد تا بتوانیم از اقتصادی متکی به نفت فاصله گیریم.

با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و گسترش ابعاد تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی، ایجاب می‌کند توسعه معدن و صنایع معدنی به‌عنوان یک ضرورت جدی مورد پیگیری قرار گیرد و با اتکا به این بخش، از شرایط دشوار کنونی گذر کنیم.

با رونق فعالیت های معدنی و استخراج مواد معدنی موجود در کشور که هنوز شناسایی نشده اند و راه اندازی واحدهای فرآوری مواد معدنی مواد اولیه صنایع را در کشور تولیدکرد و علاوه بر جلو گیری از واردات مواد اولیه مورد نیاز صنایع کشور از خروج ارز از کشور نیز تأثیر بسزایی خواهد داشت که علاوه بر آن قیمت تمام شده محصولات تولید شده نیز کاهش چشمگیری خواهد داشت.

پریسا عابدپور می‌گوید: معدن طلای اق دره تکاب که یکی از معادن بزرگ طلای خاورمیانه محسوب می‌شود بیش از ۵ میلیون تن ذخیره قطعی دارد که در واحد استحصال و فرآوری این معدن ۷۰۰ کیلوگرم طلا با عیار ۹۹۹.۹ گرم در تن تولید می‌شود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی افزود: معدن طلای زره شوران تکاب هم ۲۷.۵ میلیون تن ذخیره کانسنگ طلا با عیار ۴ گرم در تن دارد، معدن باریکای ربط سردشت هم دارای ۷۶۳ هزار تن کان سنگ طلا با عیار طلای ۸/۱ گرم است که این معادن با اندیس‌های معدنی قابل توجه موقعیت استان به لحاظ تولید فلزات گرانقیمت را به نحو چشمگیر تقویت می‌کند.

عابدپور خاطرنشان کرد: شهرستان تکاب با توجه به وجود معادن طلا و سنگ های تزیینی قطب معدنی استان و قطب طلایی کشور بشمار می رود. در این شهرستان اقدامات خوبی برای جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی توسط بخش خصوص صورت گرفته است. ایجاد واحدهای فرآوری و استحصال شمش طلا و واحدهای سنگبری در محل معادن نمونه ای از این اقدامات می باشد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی تصریح کرد: رقابتی کردن بازار درعرصه صنعت و معدن و به‌ویژه در بخش طلا در استان نیاز اصلی برای زمینه سازی صادرات و تجارت با کشور‌های همسایه است. نگاه نو در عرصه بین المللی به سمت استفاده از مواد اولیه در پهنه‌ای جدید و کالای صنعتی است و امید می‌رود با ایجاد زیر ساخت‌های لازم از جمله جاده و راه، ایجاد بازارچه‌های عرضه مستقیم و کارگاه‌های مجتمع فنی و تخصصی در استان این نیاز به حد بهینه ارتقا یابد.

فعالیت ۶۶ معدن با ذخیره قطعی بیش از ۴۸ میلیون تن انواع مواد معدنی در تکاب

حسین امینی رییس اداره صنعت، معدن وتجارت شهرستان تکاب با اشاره به وضع موجود معادن تکاب گفت: در حال حاضر در این شهرستان ۶۶ معدن دارای پروانه بهره برداری معتبر با ذخیره قطعی بیش از ۴۸ میلیون تن انواع مواد معدنی فعالیت می کنند.

وی افزود: معادن فعال این شهرستان سالانه با استخراج ۲ میلیون و ۲۷۸ هزار تن انواع مواد معدنی زمینه اشتغال مستقیم را برای یک هزار و ۳۹۰ نفر فراهم ساخته اند.

معادن شهرستان تکاب در راستای عمل به مسئولیت های اجتماعی خود اقدامات خوبی را در این شهرستان اجرا کرداند احداث و مدیریت مدرسه با ارائه سرویس ایاب و ذهاب برای دانش آموزان این مدرسه، احداث، زیرسازی و اسفالت راه های روستای، تأمین و تجهیز مرکز سی تی اسکان بیمارستان تکاب، برف روبی راه های روستای در فصل زمستان، همراهی مرکز اورژانس و آتش نشانی تکاب در مواقع لزوم از اقدامات این معادن می باشد.

آذربایجان غربی قطب معدنی کشور

آذربایجان غربی استانی با موقعیت خاص جغرافیایی، مرز‌های مشترک به استان‌های صنعتی و کشور‌های همسایه، منابع داخلی و زیرزمینی سرشار و نیروی انسانی توانمند و تلاشگر و علاقه‌مند به تولید و نوگرایی، از توانمندی‌های بالایی برخوردار است.

این استان از لحاظ تنوع و غنای مواد معدنی، رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده و ۵۲ نوع از ۶۸ ماده معدنی شناسایی شده در کشور در این استان شناسایی شده که ۲۰ نوع آن در مرحله اکتشاف و ۳۱ نوع در مرحله بهره برداری است.

آذربایجان غربی همچنین در زمینه ذخایر و تولید عنصر ارزشمند طلا جز رتبه برتر کشور قرار گرفته و نام استان زرخیز را در کنار تولید محصولات با کیفیت کشاورزی و صنایع تبدیلی به یدک می‌کشد.

همچنین وجود مواد معدنی استراتژیک همچون باریت، تیتان، سیلیس، مس، آهن بخصوص معادن طلا که علاوه بر فعالیت ۳ معدن طلا در استان که جزو معادن بزرگ خاورمیانه محسوب می شوند در شهرستان‌های ماکو، سلماس، شاهین دژ و محدوده‌های دیگری از شهرستان تکاب رگه‌های معدنی طلا و نقره یافت شده که در صورت بهره برداری از این معادن، آذربایجان غربی به رتبه‌های جهانی در تولید طلا و نقره دست می‌یابد.

منبع: معدن نامه

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها