|
کدخبر: 211259

ورود هلدینگ توسعه معادن و فالزات به فعالیت های فرامرزی

امین صفری معاون توسعه شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات از آخرین وضعیت برنامه‌های توسعه‌ای این هلدینگ سخن گفت.

صنعت و معدن ورود هلدینگ توسعه معادن و فالزات به فعالیت های فرامرزی

امین صفری به تقسیم کشور به چند حوزه کاری در بحث توسعه اشاره کرد و افزود: بر اساس استراتژی شرکت توسعه معادن و فلزات کشور را به چند بخش تقسیم کردیم؛ منطقه غرب، منطقه شرق و جنوب شرق و منطقه مرکزی.

وی ادامه داد: با توجه به ذخایر موجود و اکتشافات آن منطقه و با توجه به ظرفیتی که شرکت صبانور در غرب دارد روی معادن و پهنه‌هایی که هنوز مورد اکتشاف قرار نگرفته است کار می‌کنیم. با افزایش ذخایر معدنی در این منطقه، نه تنها برای بازار غرب کشور بلکه برای کشورهای همسایه نیز پلن تعریف کردیم.

صفری تصریح کرد: همچنین توسعه زنجیره فولاد در غرب کشور را در دستور کار داریم. در حال حاضر حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن کنسانتره آهن در صبانور تولید می‌شود که امیدواریم در برنامه‌های آتی به ۵ میلیون تن برسد.

معاون توسعه معدنی هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات از در دستور کار قرار گرفتن عملیات اکتشافی در محدوده‌های متعلق به این شرکت و همچنین پهنه‌های تعریف شده خبر داد و گفت: در منطقه شرق و جنوب شرق یعنی استان سیستان و بلوچستان و جنوب خراسان رضوی و خراسان جنوبی محدوده‌های معدنی مستعدی وجود دارد و با ادارات صمت این استانها جلساتی را برگزار کردیم و در تلاش هستیم اکتشافات استان‌ها را به ویژه در خراسان جنوبی بر عهده بگیریم. در همین راستا یک شرکت اکتشافی به نام "تجلی صبا" تعریف شده و به دنبال آن کنسرسیوم بزرگ شرکتها گل گهر، چادرملو، غدیر، تجلی و گهرزمین به رهبری توسعه معادن و فلزات در کنار هم قرار گرفتند تا با هم‌افزایی ایجاد شده، در مناقصه‌های اکتشافات تکمیلی مختلف به ویژه در محدوده‌های بزرگ و مستعد مانند  محدوده مس"جانجا" در استان سیستان و بلوچستان که ذخیره بسیار بالایی دارد و چند محدوده معدنی دیگر حضور داشته باشیم.

صفری افزود: اجرای اکتشاف و بهره‌برداری از مس جانجا، به اضافه اجرای خط انتقال آب دریای عمان به سیستان و بلوچستان، نیازمند هزینه‌های بسیار گزافی است که هر شرکتی توان و منابع کافی برای این کار را ندارد. اگر شرکت کوچک بیاید ممکن است نتواند از پس سرمایه‌گذاری کلان در این منطقه برآید. با این حال هدف ما محرومیت‌زدایی از این استان با دراختیار قراردادن بخشی از سهام شرکت به مردم آن خطه خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: شرکت اکتشافی «تجلی صبا» با تأمین مالی و خرید دستگاه‌های حفاری، پهنه‌های مورد نظر را در این مناطق شناسایی کرده و اپراتورهای حفاری بسیاری را آموزش می‌دهد تا باری را از دوش اکتشاف کشور که بخش پرریسک معدن است، بردارد و با قوت در این بخش ورود پیدا کند. در این راستا با توجه به اینکه حفاری از قدیم به صورت سنتی اداره می‌شود و دانش فنی به‌روزی در کشور وجود ندارد، با مذاکرات صورت گرفته با شرکتهای خارجی، تلاش می‌کنیم آنها در کنار این کنسرسیوم قرار گرفته و دانش فنی لازم را منتقل کنند.

این فعال معدنی تاکید کرد: اگر مطابق برنامه‌ها و مدل‌های جدید پیش رفتیم، اتفاق بزرگی در بخش اکتشاف کشور و کشف ذخایر جدید می‌افتد؛ در غیر این صورت در آینده نزدیک با مشکل محدودیت مواد معدنی و کمبود مواد اولیه مواجه خواهیم بود. امیدواریم با برنامه‌ها و اقدامات این شرکت در حوزه اکتشاف که از پیجویی تا تخمین ذخیره است و تقویت نیروها و تجهیزات به‌روز دنیا شاهد اتفاقات خوبی باشیم. ما معتقدیم این کنسرسیوم نه تنها برای ما که برای ایمیدرو و وزارت صمت نیز مثمر ثمر است.

معاون توسعه هلدینگ توسعه معادن و فلزات در ادامه از فعالیتهای توسعه‌ای فرامرزی این هلدینگ گفت و اظهار داشت: این هلدینگ برای برخی کشورها هم مانند قزاقستان که ذخایر معدنی بسیار غنی و قواعد سرمایه‌گذاری تسهیل‌گری دارد، برنامه‌های اکتشافی در نظر گرفته است. اخیرا با سفری به این کشور با مدیران سازمان سرمایه‌گذاری خارجی، سازمان زمین‌شناسی این کشور و اتاق بازرگانی قزاقستان جلسات خوبی را برگزار کردیم و در آستانه امضای یک تفاهمنامه هستیم تا محدوده‌های معدنی این کشور برای اکتشاف در اختیار هلدینگ توسعه معادن و فلزات قرار گرفته و آنهایی که آماده است مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

صفری افزود: اگر چابک باشیم و به سرعت بتوانیم ورود کنیم اتفاقات خوبی می‌افتد و کمبود مواد معدنی در کشور تامین می‌شود. این اقدام حتی برای یک سال هم نباید به تاخیر بیفتد چون این کشور از حالت بکر بودن در می‌آید. حضور شرکتهای روس، چین و امریکایی در این کشور زیاد شده و شاید بعدا نشود کار زیادی کرد.

وی درمورد ورود به پهنه‌های معدنی کشور افغانستان نیز اشاره‌ای کرد و گفت: ریسک سرمایه‌گذاری در قزاقستان به نسبت افغانستان بسیار کمتر است و قابل مقایسه نیست و قوانین به نفع سرمایه‌گذار خارجی است ضمن اینکه قزاقستان از لحاظ مواد معدنی مانند مس سرب و روی، سنگ آهن و حتی طلا بسیار غنی است. افغانستان هم همین پتانسیل را دارد اما ریسک سرمایه‌گذاری‌اش بسیار بالا است با این حال مذاکراتی هم درمورد معدن خاصی در افغانستان صورت گرفته اما فعلا شرایط مطمئنی برای کار وجود ندارد و نیازمند مداقه بیشتری است.

ارسال نظر