|
کدخبر: 210117

بومی سازی ۹۰ هزار قطعه توسط گل‌گهر

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر موفق شد از ابتدای فروردین تا پایان شهریورماه ۹۹، ۱۳ میلیون و ۹۵۱ هزار و ۹۴۸ تن انواع محصول تولید کند. سود خالص نماد بورسی «کگل» در نیمه نخست امسال با رشد ۵۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۳۸۶۶ میلیارد تومان رسید.

در نیمه نخست امسال، هفت میلیون و ۵۷۰ هزار و ۷۸۸ تن کنسانتره سنگ آهن داخلی، ۵۴ هزار و ۷۱۴ تن گندله ریزدانه داخلی و ۶ میلیون و ۲۵۶ هزار و ۴۹۹ تن گندله داخلی در شرکت معدنی و صنعتی گل گهر تولید شد. همچنین تا پایان شهریورماه امسال ۶۹ هزار و ۹۴۷ تن کنسانتره سنگ آهن صادراتی در این شرکت تولید شد. دو میلیون و ۴۴۸ هزار و ۴۶ تن از مجموع تولیدات یادشده، مربوط به آمار شهریورماه این شرکت است.

شاخص‌های عملیاتی گل گهر

گل گهر در نیمه نخست امسال ۱۰ هزار و ۳۶۱ میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل حاکی از رشد ۶۱ درصدی است. سود ناخالص گل گهر نیز با رشد ۶۳ درصدی به ۴۷۴۰ میلیارد تومان در نیمه نخست سال جاری رسیده است. حاشیه سود ناخالص گل گهر در این دوره ۴۵.۷ درصد بوده است.

سود عملیاتی شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در نیمه نخست امسال با رشد ۵۴ درصدی به ۴۲۸۰ میلیارد تومان رسیده است.

در نهایت گل گهر توانسته به ازای هر سهم در نیمه نخست امسال ۵۲ تومان سود خالص بسازد. گفتنی است که گل گهر در شهریور ماه امسال هم عملکرد قابل قبولی داشته و درآمد فروش این شرکت در شهریور نسبت به ماه قبل ۵۴ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۹۸ درصد افزایش داشته است.

سیراب شدن گل گهر با آب خلیج فارس

در نیمه نخست امسال در یک دستاورد عظیم، آب شیرین‌شده خلیج فارس به تأسیسات شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در سیرجان رسید.

جمشید ملارحمان، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در پیامی به مناسبت افتتاح فاز نخست ابرپروژه انتقال آب نوشت: «طرح انتقال آب خلیج‌فارس به صنایع جنوب شرق کشور از پروژه‌های بزرگ آبرسانی کشور محسوب می‌شود که از سال ۹۵ در سه قطعه در مرحله اجرا قرار گرفته و آب گل‌گهر در سیرجان، مس در سرچشمه رفسنجان و چادرملو در یزد را تامین می‌کند و با اجرای این طرح، شیرین‌سازی آب دریا در کنار خلیج‌فارس انجام می‌شود و آب برای مصرف صنایع استان‌های یزد و کرمان تأمین می‌شود که اجرایی شدن تامین آب از دریاهای آزاد توسط شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی، گامی نو و عملی برای استقلال آبی بخش معدن از منابع زیرزمینی و حفظ محیط زیست می‌باشد… ابرپروژه انتقال آب خلیج‌فارس به نواحی مرکزی ایران و به ویژه منطقه عظیم معدنی و صنعتی گل گهر، آرزویی چند ساله بود که در دولت تدبیر و امید به همت مسئولان و همراهی بخش خصوصی اجرایی شد».

به گفته مدیرعامل گل گهر این شرکت در ۲ برنامه جداگانه برای سال‌های ۱۴۰۴ و ۲۰۳۰ برنامه افزایش ظرفیت محصولات و زیرساخت‌ها را دارد. در منطقه گل‌گهر ۱۲۰ هزار کدقطعه برای بومی‌سازی وجود دارد که تاکنون ۹۰ هزار قطعه (۷۵ درصد) بومی‌سازی شده است و سال گذشته یک هزار قطعه، بومی‌سازی شد.

گفتنی است که گل گهر به‌خوبی توانسته است، ریسک تامین پایدار قطعات تولیدی را مدیریت کند. معاون پشتیبانی مجتمع معدنی و صنعتی گل‌گهر در این مورد می‌گوید: برای تامین پایدار قطعات، با توجه به اینکه از دو سه سال قبل احتمال تحریم مجدد وجود داشت، به اندازه کافی در انبارها حتی برای چند سال آینده، قطعات مهم را خریداری کردیم و خوشبختانه تاکنون در تامین قطعات مشکلی نداشته‌ایم. برای اطمینان از تامین پایدار قطعات در شرکت گل‌گهر، مدیریت معکوس و بومی‌سازی نیز با جدیت فعال شده و شرکت‌های بسیار خوب سازنده قطعات، نیازهای گل‌گهر را بومی‌سازی می‌کنند.

راه‌اندازی و نصب بزرگ‌ترین استکر ریکلایمر خاورمیانه

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در نیمه نخست امسال موفقیت عظیم دیگری نیز داشت و آن راه‌اندازی و نصب بزرگ‌ترین استکر ریکلایمر خاورمیانه با تکیه بر توان فنی متخصصین داخلی این شرکت بود.

این پروژه با سرمایه‌گذاری ۷ میلیون یورو و ۴۲۰ میلیارد ریال به اجرا درآمد که به دلیل تحریم‌های خصمانه بین‌المللی و قطع همکارى پیمانکار اروپایی، با مشکلات عدیده سخت‌افزاری و نرم‌افزاری نظیر کسری نقشه‌های اجرایی و قطعات، ایرادات ساخت و عدم دسترسی به برنامه‌های کنترلی و…. مواجه شده بود و سرانجام به دستور مدیریت ارشد گل گهر و با اعتماد به نیروهای متخصص داخلی، بومی‌سازی، نصب و راه‌اندازی این نوع تجهیز که داراى به‌روزترین تکنولوژى موجود در این زمینه است با هزینه بسیار پایین‌تر راه‌اندازی و در اختیار بهره‌بردار کارخانه تغلیظ قرار گرفت. در نهایت در این پروژه بیش از نیم میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی صورت گرفت و ظرفیت ده‌ها کارخانه داخلی نیز فعال شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها