|
کدخبر: 206477

ذوب آهن تنها خریدار عمده زغال‌سنگ در کشور

ذوب آهن اصفهان در سال یک میلیون و ۸۰۰هزار تن کنسانتره کیفی زغال نیاز دارد؛ این در حالی است که تنها ۱میلیون و ۲۰۰ هزار تن زغال کک‌شو مورد نیازش را از داخل می‌تواند تامین کند.

در حالی که گفته می‌شود با چراغ سبز وزارت صنعت، معدن و تجارت زمزمه افزایش قیمت مجدد زغال سنگ شنیده می‌شود، ذوب آهن اصفهان که تنها مصرف کننده و مشتری زغال سنگ کک شو برای کوره های ذوب خود است.

هرگونه افزایش قیمت زغال سنگ را قبول ندارند و معتقدند وقتی قیمت زغال سنگ درصدی از شمش خوزستان است و با افزایش قیمت در بازار داخلی و بین‌المللی افزایش می‌یابد هرگونه افزایش جدید دیگری را قبول ندارند و آن را اجحاف به ذوب آهن اصفهان می‌دانند.

از سوی دیگر تولیدکنندگان زغال‌سنگ کشور به بالا رفتن هزینه‌‎های تولید اشاره می‌کنند و خواستار واقعی شدن قیمتها شوند تا طرح های توسعه‌ای و زیر ساختی مورد نیازشان را عملیاتی کنند.

نه توسعه اجرایی شد نه کیفیت عملیاتی

در این باره معاون خرید ذوب آهن اصفهان با بیان این مطلب گفت: ذوب آهن اصفهان در سال یک میلیون و ۸۰۰هزار تن کنسانتره کیفی زغال نیاز دارد؛ این در حالی است که تنها ۱میلیون و ۲۰۰ هزار تن زغال کک‌شو مورد نیازش را از داخل می‌تواند تامین کند.

محمدجعفر صالحی افزود: به ناچار مابقی نیاز خود را از خارج وارد می‌کنیم نه تنها برای تامین نیاز کارخانه به زغال سنگ بلکه به این دلیل که ۶۰۰هزار تن کنسانتره وارداتی را با زغال داخلی که بی‌کیفیت هست مخلوط کرده تا به کیفیت مورد نظر برای ذوب سنگ آهن برسیم.

او با اشاره به اینکه به رغم ذخایر بسیار عظیم زغال‌سنگ، تولید سالانه زغال سنگ داخل تنها ۱.۵ میلیون تن است، ادامه داد: عملا از از کنسانتره داخلی زغال‌سنگ به تنهایی نمی‌توانیم استفاده کنیم چون کیفیت پایینی دارد. پس ناچار کمیت را از داخل تامین می‌کنیم و کیفیت را از خارج.

صالحی همچنین تاکید کرد: در سال ۹۷ قیمت زغال‌سنگ را افزایش دادیم تا واحدهای زغالی ما وضعشان بهتر شده و به طرح‌های توسعه‌ای برای بالا بردن میزان تولید و همچنین افزایش کیفیت کنسانتره زغال سنگ توجه کنند اما تا واحد زغالشویی تمام تلاشش را برای کاهش خاکستر زغال به کار نبندد و کیفیتش را بالا نبرد ناچار به واردات هستیم.

معاون خرید ذوب آهن اصفهان با بیان اینکه کیفیت واحدهای زغالی آن چیزی نیست که باید باشد تصریح کرد: البته این نکته ضروری است که این امر به سرمایه‌گذاری نیاز دارد و البته سرمایه مورد نیاز از محل افزایش قیمت زغال نباید تامین شود بلکه این سرمایه‌گذاری باید از سیستمی خارج از تولید و فروش زغال باشد.

وی در ادامه تاکید کرد: تصوری همگان این است که چه اشکالی دارد قیمت زغال را بالا می‌بریم تا این سرمایه‌گذاری اتفاق بیفتد، این درحالی است که تا کنون سه هزار میلیارد تومان تفاوت قیمت زغال را پرداخت کردیم اما این افزایش قیمت که برای بسیاری از زغالی ها مطلوب بود منجر به سرمایه‌گذاری برای افزایش تولید یا کیفیت نشد و تولید همان یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن قبلی باقی مانده و در سه سال اخیر هیچ تغییری نکرده است.

معاون خرید ذوب آهن در ادامه تاکید کرد: متاسفانه با وجود افزایش قیمت زغال سنگ که اتفاقا رقم بسیار مطلوبی بود هیچ اقدامی از سوی زغالشویی‌ها برای بالا بردن کیفیت کنسانتره انجام نشده است. در سفر اخیر آقای رئیسی به خراسان جنوبی گفتند با ظرفیت موجود در معادن قاعدتا نباید واردات کک و زغال داشته باشیم در حالی که نه کیفیتمان مرغوب است و نه میزان تولیدمان مطلوب. پس چرا آدرس غلط به مسئولین بدهیم که منجر به صدور بخشنامه‌های دست و پاگیر شود؟

پیش از این معاون بهره‌برداری ذوب آهن اصفهان در خصوص سخنان وزیر صمت درباره احتمال افزایش قیمت زغال سنگ در بازدید سرزده آقای رئیسی، رئیس جمهور کشورمان از معادن زغال سنگ طبس نیز گفت: قطعا با این موضوع مخالف هستیم چرا که معتقدیم قیمت زغال سنگ ۲۶.۵ درصد شمش فولاد و رقم بسیار معقولی است و موجب بهبود وضعیت معادن زغال سنگ و نجات آنها از ورشکستگی و تامین کافی حقوق کارگران شده. از سوی دیگر کیفیت زغال معادن ما بسیار پایین است و ناچاریم ۳۰درصد زغال مصرفی‌مان را وارد و آن را با زغال داخلی "بِلِند" کرده و کک مورد نیازمان را تولید می‌کنیم.

مهرداد تولائیان افزود: در حال حاضر ما تنها خریدار عمده زغال‌سنگ در کشور هستیم. قیمت زغال‌سنگ مثل قبل دستوری نیست و تنها خریدار عمده‌اش در کشور ذوب آهن اصفهان است. از طرفی قیمت زغال باید نسبت معقولی از نقش آن در فولاد باشد و نمی‌توان نقش آن را مانند کنسانتره یا گندله با بالا بردن قیمتش به صورت دستوری پررنگ کنیم.

وی با بیان اینکه معادن زغال سنگ کشور از فرصت افزایش قیمت زغال برای بهبود خطوط تولید کنسانتره و ارتقای کیفیت آن استفاده نکردند گفت: انتظار ما این بود که در مقابل موافقت ذوب‌آهن با افزایش قیمت زغال سنگ، معادن در ارتقای کیفیت کنسانتره بیشتر کار کنند و راندمان کار را بالاتر ببرند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها