|
کدخبر: 203057

هپکو بزرگ ترین سازنده تجهیزات سنگین در خاورمیانه

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات‌عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) از حمایت و مشارکت سازمان گسترش در فعال‌سازی مجدد شرکت تولید تجهیزات سنگین (هپکو) خبر داد.

صنعت و معدن هپکو بزرگ ترین سازنده تجهیزات سنگین در خاورمیانه

 شرکت هپکو در سال ۱۳۵۱ خورشیدی در زمینی به وسعت ۹۰ هکتار در اراک با هدف تولید و مونتاژ ماشین‌آلات سنگین، از سوی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (۵۵ درصد) و برادران رضایی (۴۵ درصد) تاسیس و از سال ۱۳۵۴ با همکاری برخی شرکت‌های خارجی به‌طور رسمی شروع به فعالیت کرد.

گسترش شرکت

پس از انقلاب، توجه به ساخت ماشین‌آلات ساخت‌وساز و معدنی در دستور کار قرار گرفت و با همکاری شرکت لیبهر آلمان طرح توسعه هپکو با تاسیس سالنی به مساحت ۶۰ هزار مترمربع با اعتبار ارزی ۱۰۰ میلیون دلار همراه با مجموعه‌ای از مدرن‌ترین ماشین‌آلات و با ظرفیت تقریبی ۳ هزار دستگاه در سال ۱۳۶۳ آغاز شد. در سال ۱۳۸۹ شرکت‌های کمات‌ماشین‌شرق و فرتاک‌ماشین زیرمجموعه هپکو تاسیس شدند.

شرکت هپکو از آغاز، تعامل و همکاری با شرکت‌های کلاس برتر جهان را در دستور کار قرار داد.

هم‌اکنون شرکت هپکو به تولید و تامین ماشین‌آلات ساخت‌وساز، راه‌سازی، معدنی و کشاورزی می‌پردازد. از جمله ماشین‌آلاتی که در شرکت هپکو ساخته می‌شوند می‌توان به بیل چرخ زنجیری، بیل چرخ لاستیکی، بلدوزر، لودر، بهکو لودر، مینی‌لودر، غلتک راه‌سازی، گریدر، شاول، دامپ‌تراک، لوله‌گذار، کمباین و تراکتور اشاره کرد.

ایدرو متولی فعال‌سازی

محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات‌عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اشاره به درخواست سال گذشته نمایندگان استان مرکزی در مجلس شورای اسلامی و موافقت وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ایدرو به‌عنوان متولی پیشبرد فعال‌سازی مجدد هپکو تعیین‌شده است.

صالحی‌نیا افزود: ارجاع سفارش‌های جدید ساخت ماشین‌آلات معدنی به این شرکت و ساماندهی نحوه واردات انواع ماشین‌آلات معدنی به کشور و بهره‌گیری از این فرصت برای فعال‌سازی ظرفیت‌های ساخت و ارائه خدمات از سوی هپکو از سوی این سازمان پیگیری و محقق شده است.

اقدامات و انعقاد قراردادها

به‌گفته رئیس هیات‌عامل ایدرو، پیگیری برای تامین و ارائه ضمانتنامه به مشتریان و اخذ تسهیلات از سیستم بانکی برای تدارک قطعات منفصله خارجی و مواد خام داخلی برای تولید و دستیابی به هدف فروش حدود ۵۰۰ دستگاه انواع محصولات معدنی برای سال ۱۴۰۰ اقدام دیگر ایدرو برای حمایت و فعال‌سازی شرکت هپکو بوده است.

وی افزود: این اقدامات منجر به انعقاد قرارداد فروش ۱۱۰ دستگاه انواع ماشین‌آلات معدنی و راهسازی از جمله عقد قرارداد ساخت گریدر با سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، دامپتراک و تراک معدنی برای معادن بزرگ کشور همچنین تولید نخستین سری بیل‌های هیدرولیکی ۲۲ تنی در هپکو شده است.

بزرگ‌ترین سازنده تجهیزات سنگین

شرکت هپکو به‌دلیل پاره‌ای از مشکلات مانند مدیریت ناکارآمد، تحریم‌های بین‌المللی، عدم‌حمایت کافی از تولیدات داخلی و واگذاری نامناسب به بخش خصوصی در سال‌های گذشته با مشکلات عدیده‌ای همچون کاهش تولید و حذف این برند از بازار ماشین‌آلات راهسازی و معدنی مواجه شده بود.

هپکو ابرشرکت ایرانی نخستین و بزرگ‌ترین سازنده تجهیزات سنگین در ایران و خاورمیانه و نخستین صادرکننده محصولات سنگین در خاورمیانه به‌شمار می‌رود که در چند سال اخیر با بحران‌هایی روبه‌رو شد. به‌طوری ‌که در دهه ۹۰ خورشیدی شاهد افت تولیدات صنعتی در ایران بوده‌ایم. این افت شدید به‌دلیل کم کار شدن یا از بین رفتن برخی از واحدهای صنعتی بود.

سخن پایانی

این برند ایرانی بعد از چند سال با شکوفایی خود توانست به دل کشورهای همجوار راه پیدا کند و خیلی سریع مسیر پیشرفت را با همکاری با شرکت‌های معتبر، طی کرد. واگذاری آن به بخش خصوصی مشکلاتی را به‌وجود آورد که در ادامه بنا بر درخواست سال گذشته نمایندگان استان مرکزی در مجلس شورای اسلامی و موافقت وزیر صنعت، معدن و تجارت، ایدرو به‌عنوان متولی پیشبرد فعال‌سازی مجدد هپکو تعیین شد.

ارسال نظر