|
کدخبر: 202705

رئیس پیشین هیئت عامل ایمیدرو مطرح کرد:

پروژه ای ماندگار در تاریخ ایران

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به‌عنوان یک سازمانی توسعه‌ای، عملکرد بخش معدن و صنایع وابسته به آن را تحت‌نظر دارد. این سازمان توسعه‌محور، رشد و پیشرفت حوزه معدن و صنایع وابسته به آن در بخش‌های مختلف را رصد می‌کند و برای تحقق این اولویت، در تلاش است.

صنعت و معدن پروژه ای ماندگار در تاریخ ایران

از طرف دیگر تامین آب یکی از الزامات اولیه برای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی محسوب می‌شود. در همین راستا با خداداد غریب‌پور، معاون  پیشین وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیئت عامل ایمیدرو درباره پروژه تامین و انتقال آب خلیج‌فارس به گفتگو نشستیم.

خداداد-غریب-پور

پروژه منحصر به فرد است

خداداد غریب‌پور در پاسخ این سوال که «به عنوان رئیس سابق هیئت ‌عامل سازمان ایمیدرو چه نظری درباره به سرانجام رسیدن پروژه ملی انتقال آب خلیج‌فارس دارید؟» اظهار داشت:«تامین آب معادن مس، سنگ‌آهن و صنایع فولادسازی در استان‌های کرمان، یزد و هرمزگان از اهداف اصلی این پروژه است. با اجرای پروژه تامین و انتقال آب خلیج‌فارس، منابع آب زیرزمینی در استان‌های یادشده، با منابع آبی جدید جایگزین می‌شود. باید اذعان کرد که صیانت از محیط‌زیست و آب‌های زیرزمینی، جزء اهداف اولیه و اصلی این طرح است.

 توجه به این نکته ضروری به‌نظر می‌رسد که طرح یادشده از نظر طول، میزان دبی و فشار از مشخصات و ویژگی‌های منحصر به فردی، برخوردار است. ویژگی‌های گفته‌شده، این پروژه را از سایر پروژه‌های مشابهی که تاکنون در سطح بین‌المللی انجام شده‌ است متمایز می‌کند. بدون تردید، بهره‌برداری از پروژه یادشده در سال جاری که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان سال جهش تولید نام‌گذاری شده است اهمیت خاصی دارد و تاثیر بسیاری در تحقق طرح‌های توسعه در بخش معدن و صنایع معدنی دارد».

پروژه، افتخار معادن است

رئیس سابق هیئت عامل ایمیدرو در ارتباط با مزایای این پروژه برای کشور و اقتصاد آن گفت: «تامین آب از دریاهای آزاد که به واسطه همت شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی حاصل می‌شود گامی نو در مسیر استقلال آبی بخش معدن از منابع زیرزمینی و حفظ محیط‌زیست است. شرکت‌های معدنی و صنعتی در قالب یک مدل توسعه‌ای جدید، تامین آب موردنیاز از دریاهای آزاد را اجرایی کرده‌اند که گامی بزرگ برای توسعه کشور محسوب می‌شود. درواقع این پروژه یکی از افتخارات بخش معدن و صنایع معدنی کشور به شمار می‌آید و باید از همه بنیان‌گذاران آن تقدیر و تشکر کرد».

بزرگ‌ترین پروژه تامین آب در کشور

وی در ادامه افزود: «شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، شرکت ملی صنایع مس ایران و شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، به‌عنوان سهامداران اصلی این پروژه توانسته‌اند بزرگ‌ترین پروژه تامین آب کشور را اجرایی کنند. توجه به این نکته ضروری به ‌نظر می‌رسد که مسئله تامین آب در استان‌های کرمان و یزد جدی است. بر همین اساس انتظار داریم که انتقال آب، زمینه توسعه بیش از پیش در حوزه صنعت منطقه را فراهم کند. در همین حال باید زمینه توسعه شهری و بهبود زندگی مردم منطقه را فراهم کند».

غریب پور در پاسخ این سوال که آیا در آینده، شاهد اجرای پروژه‌های مشابه خواهیم بود؟  گفت: «بسیاری از ظرفیت‌های این پروژه به‌ویژه در حوزه آب‌شیرین‌کن، بومی‌سازی شده است. بنابراین امید داریم بتوانیم این تجربه را در کشور تکرار کنیم. کشور ما در منطقه‌ای خشک و کم‌آب واقع شده است، بنابراین تامین آب یکی از مسائل اساسی کشور است و هر روزه بر اهمیت آن افزوده می‌شود».

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها