|
کدخبر: 200825

تغییر برنامه فولاد هرمزگان به دلیل محدودیت برق

محدودیت برق فولاد هرمزگان ۱۲ برابر سال قبل شد. با این محدودیت تولید اسلب فولاد هرمزگان نسبت به برنامه ۲۰۵هزار تن کاهش یافت.

صنعت و معدن تغییر برنامه فولاد هرمزگان به دلیل محدودیت برق

مدیر فولادسازی فولاد هرمزگان با بیان این مطلب گفت: برنامه امسال فولاد هرمزگان تولید یک میلیون و۶۰۰هزار تن تختال با پیش فرض نهایتا ۱۷۰ ساعت محدودیت برق بود اما قطعی برق به ۲۲۵۰ساعت افزایش پیدا کرد که از شات دان سالیانه ما بیشتر بود.

حامد جمشیدی‌نیا افزود: برای کاهش اثرات قطعی برق کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی ناچار شدیم زمان تعمیرات و شات دان در دی ماه را که معمولا به خاطر کمبود گاز و نهایتا کمبود آهن اسفنجی پیش‌بینی می‌کردیم بعد از محدودیت برق امسال به تابستان منتقل کنیم.

وی ادامه داد: از آنجا که محدودیت برق صد در صدی نداشتیم و تولید تنها در روز متوقف می‌شد، به گونه‌ای برنامه‌ریزی کردیم که شات دان واحدهای تولید آهک، کوره‌های قوس الکتریکی و واحد ریخته‌گری را در روز انجام دهیم. به ویژه اینکه در همین بازه زمانی مصرف آهک کوره‌ها به شدت پایین بود و ترجیح دادیم تعمیرات کل تجهیزات مکانیکی ظرف مدت یک ماه انجام شود البته اگر کمبود نیروی انسانی به دلیل محدودیت فعالیت کارخانه‌ها نبود زمان کمتری برای شات دان نیاز بود.

مدیر فولادسازی فولاد هرمزگان در خصوص تعمیرات سالیانه کوره قوس هم با اشاره به چند تعمیر مهم و بی‌سابقه در آن گفت: ترمیم دیوار چاله‌های سرباره، تعویض و تعمیر پیگمنتهای ماشین‌های ریخته‌گری و رفع مشکل سیستم پیلت کوره که تکنسینها تا به حال به چنین موردی برخورد نکرده بودند برای اولین بار و طی ۵روز توسط نیروهای کارخانه انجام و تعمیر شد.

جمشیدی‌نیا در ادامه به یک دوره ۱۰ روزه توقف کامل فولاد هرمزگان اشاره کرد و تصریح کرد: در زمان محدودیت برق کارخانه با یک کوره فعالیت داشت و الان هم فقط دو کوره فعال است و کاهش تعداد کوره‌های فعال بر تولید کارخانه اثر زیادی گذاشته و متاسفانه موجب شده ۲۰۵ هزارتن از برنامه عقب بمانیم. از آنجا با که احتمالا در زمستان نیز با کمبود گاز مواجه خواهیم شد و بر تولید آهن اسفنجی تاثیرگذار خواهد بود پیش بینی می‌کنیم کسری تولید امسال در کوتاه‌مدت جبران نخواهد شد.

مدیرفولادسازی فولاد هرمزگان افزود: پیش‌بینی می‌شود در زمستان با کمبود گاز مصرفی صنایع و اولویت مصرف خانگی، با کمبود آهن اسفنجی مواجه شویم و از طرفی کمبود گاز بر تولید برق نیروگاه‌ها اثرگذار باشد که این امر موجب کمبود آهن اسفنجی و برق خواهد شد که در کوتاه مدت قابل جبران نیست.

جمشیدی‌نیا با بیان اینکه محصولات فولاد هرمزگان به شرکتهای داخلی مانند فولاد کاویان، فولاد ایرانیان و گاه فولاد مبارکه و همچنین شرکتهای چینی فروخته و صادر می‌شود، تاکید کرد: فعلا معلوم نیست کسری تولید متوجه بازار داخلی خواهد بود یا بازار بین‌المللی.

وی اظهار کرد: کاهش تولید و توقف‌های متعدد خطوط تولید بر روحیه نیروها تاثیر گذاشته و آثار به مراتب زیانبارتری نسبت به زمان تولید بر ماشین‌آلات وارد می‌کند. قطعی برق باعث توقف کوره و گرم و سرد شدنشان شده و مصرف الکترود و نسوز را که نسبت به شوک حرارتی به شدت حساس هستند افزایش می‌دهد.

الکترود به محض اینکه گرم بشود تا با قطع برق بخواهد سرد شود اکسیداسیون سطحی پیدا می‌کند یعنی مصرف می‌شود اما تولیدی در قبالش انجام نمی‌شود. نسوزها هم با هر بار سرد و گرم شدن به شدت دچار خوردگی شده و قطع مکرر برق روی سایر تجهیزات کارخانه اثر نامطلوبی دارد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها