|
کدخبر: 200504

گفتگوی گسترش نیوز با نماینده مجلس شورای اسلامی:

رویای ایرانی محقق شد

پروژه‌‌ تامین و انتقال آب خلیج‌فارس به فلات مرکزی ایران، از هر نظر طرحی کلان و بی‌سابقه است اما از یک نظر دیگر هم باید آن را به فال نیک گرفت و آن اینکه؛ به واسطه حضور همدلانه عوامل و بازیگران مختلف، از مدیران عامل سه شرکت سهامدار گرفته تا وزیران، استانداران و سازمان‌های دیگر به سرانجام رسید.

صنعت و معدن رویای ایرانی محقق شد

نظر به موفقیت پروژه انتظار می‌رود که پروژه‌های مشابه دیگر در دستور کار قرار گیرد. در همین راستا با یکی از افرادی که نقش مهمی در این پروژه بازی کرده است به گفتگو نشستیم.شهباز حسن‌پور در ۴ دوره مجلس (دوره‌های هشتم تا یازدهم) نمایندگی مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی را به عهده داشته است.

آیا شما در پروژه مسئولیتی داشتید و کارهایی را پیگیری کردید؟

زحمت اصلی را دیگران کشیدند اما به عنوان نماینده مردم سیرجان با تمام توان، سعی کردم از ظرفیت و تریبون مجلس برای پیشبرد حداکثری این پروژه بزرگ استفاده کنم. با صدای رسا، از پروژه تامین و انتقال آب خلیج‌فارس حمایت کردم. صحبت‌های من از اعماق وجود بود، پس تاثیر خوبی به جا گذاشت.

 

شهباز-حسنپور

بعد از این که تصمیم گرفتم نماینده مجلس شوم دنبال آن بودم که چند کار ارزشمند، بزرگ و تاثیرگذار برای استان سیرجان و کرمان را دنبال کنم. در سال‌های پرافتخار نمایندگی مردم متوجه شدم که سرمایه مردم کرمان و سیرجان یعنی مواد خام معدنی به کشورهایی مثل چین، اردن و دیگر کشورهای منطقه؛ صادر و در واقع به یغما برده می‌شود. به ما می‌گفتند که شما آب ندارید پس نباید توسعه داشته باشید؛ آب ندارید پس نمی‌توانید از سرمایه خدادادی و نعماتی که خداوند در این سرزمین به ودیعه نهاده است استفاده کنید. این ملاحظات باعث شد که من به فکر بیفتم و دنبال آن باشم که سیرجان به قطب فولاد کشور تبدیل شود.

برای رسیدن به این هدف بزرگ، به زیرساخت‌هایی مثل وجود آب کافی نیاز بود. در اولین مصاحبه مربوط به این موضوع، از من پرسیده شد که آب را از کجا خواهید آورد؟ در پاسخ گفتم، لازم شود از کره ماه، آب می‌آوریم تا این کار انجام شود. بعضی‌ها خندیدند و تمسخر کردند. وقتی مطالعات مربوط به تامین آب شروع شد کسی باور نمی‌کرد که این افسانه، روزی تبدیل به واقعیت شود. حالا که پروژه به واقعیت پیوسته است. برای بنده مهم نیست که این پروژه به نام چه کسی تمام خواهد شد زیرا خداوند می‌داند چه کسی را مورد مغفرت قرار می‌دهد.

باید از همه‌کسانی که در پروژه حضور داشتند به صورت خاص و ویژه، تقدیر شود. باید از هشت هزار کارگری که در پروژه کار کردند و از کسانی که از روز اول، مطالعات را شروع کردند تقدیر کرد. باید از بانک رسالت که در راستای مسئولیت اجتماعی خود، مطالعات اولیه را شروع کرد تشکر کرد. باید از مشاوران طرح، پیمانکاران و دولت‌های مختلف هم تقدیر شود. کلنگ این پروژه در دولت آقای احمدی‌نژاد زده شد. این کار زیربنایی در زمان وزیر نیروی وقت آقای نامجو، صورت گرفت. روند اجرای پروژه در دولت آقای روحانی با جدیت ادامه یافت.

این پروژه از جمله پروژه‌هایی بود که سیاسی نشد. همه کمک کردند. باید از مدیران‌عامل قبل، وقت گل‌گهر که تا این لحظه در حال تلاش هستند تشکر کرد. باید از مدیران مس سرچشمه، چادرملوی یزد، وزارت صنعت و مدیرعامل ایمیدرو که به اجرای پروژه، همت گماشتند به نحو شایسته تقدیر و تشکر شود. باید از استانداران وقت که زمان زیادی را اختصاص دادند تشکر کرد. بزرگوارانی مثل آقایان نجار،‌ دهمره و مهندس رزم‌حسینی، استاندار پیشین کرمان، دکتر فدایی و همه کسانی که در این زمینه ایفای نقش کرده‌اند شایسته تقدیر هستند. همچنین باید از مسئولین وزارت جهاد کشاورزی که در بحث واگذاری زمین و منابع طبیعی کشور، همراهی و همکاری کردند و نیز از ۱۶ دستگاه متولی استعلام‌ها، تشکر کرد. نمایندگان و استانداران قبل و وقت استان هرمزگان که در طول ۱۰ تا ۱۲ سال گذشته، اقداماتی شایسته انجام دادند و البته مقامات وزارت نیرو، شایسته تقدیر هستند. در یک کلام، همه عزیزانی که در جریان اجرای این کار و پروژه ملی، همکاری و همیاری کردند سزاوار تقدیر و تشکر هستند.

یکی از زیبایی‌های پروژه این است که کمتر کسی با آن مخالفت کرد. به‌هرحال در ابتدای راه قرار داریم. هزینه‌های اولیه و موارد مهم دیگری مثل تملک دارایی، مطالعات، نقشه‌برداری‌ها و مکان‌یابی‌ها نیز انجام شده است بنابراین امیدواریم که شاهد تداوم این پروژه باشیم و ده‌ها خط لوله‌ انتقال آب احداث شود.

انگیزه شما از همراهی در این پروژه چه بود؟

انگیزه اصلی از همان زمانی شروع شد که تصمیم گرفتم نماینده شوم و از این طریق به مردم خدمت کنم. هدفم آن بود که نقش مثبتی در بهبود منطقه سیرجان و زندگی مردم آن داشته باشم. سیرجان از ۷۰۰ سال قبل، شاهراه اقتصادی کشور بوده است. هدف من آن بود که سیرجان را به جایگاه اصلی آن بازگردانم. اولین واژه آبادانی، آب است. همه کرمان را یک استان کویری می‌دانند. این در حالی است که بزرگان و اجداد ما با بهره‌گیری از قنواتی که احداث کرده بودند آب را با مشکلات و مشقت‌های بسیار از اعماق زمین به سطح می‌آوردند و از این راه رزق و روزی خود را به دست می‌آوردند. از این رو، همه سعی خود را به عمل آوردم که در این پروژه از تجهیزات روز دنیا استفاده شود. با توجه به اینکه شرکت‌های معدنی استان هم مسئولیت‌های اجتماعی دارند سعی کردم از توان‌ آنها برای اجرای هرچه بهتر پروژه استفاده شود. این تلاش‌ها سبب شد تا با همکاری یکدیگر، کاری زیبا را به نمایش بگذاریم.

خاطره جالبی از اجرای پروژه دارید؟

یکی از خاطرات به یادماندنی من، به روزی مربوط می‌شود که بنا داشتیم به همراه دوستان از این پروژه بازدید کنیم. وقتی در تنگ‌زاغ به ارتفاع ۱۸۰۰ متری رسیدیم کمبود هوا و مشکلات قلبی من باعث شد روانه بیمارستان شوم و یک هفته بستری باشم. هرچه کردیم برای رضایت خدا و بندگان خدا بود؛ بنابراین این برای من به خاطره‌ای شیرین و به یاد ماندنی تبدیل شد. از همه شیرین‌تر اینکه در این بازدید، آقای دکتر شهیدزاده، مدیرعامل صندوق توسعه ملی کشور که یکی از مدیران ارشد کشور به شمار می‌آیند ما را همراهی می‌کردند.

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز

ارسال نظر