|
کدخبر: 199793

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با گسترش نیوز تشریح کرد:

رکوردشکنی پروژه آبی

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس جزییات مربوط به تامین مالی پروژه بزرگ تامین و انتقال آب خلیج‌فارس را تشریح کرد.

صنعت و معدن رکوردشکنی پروژه آبی

محمدرضا پورابراهیمی، دانش‌آموخته اقتصاد است. وی درحال‌حاضر علاوه بر ریاست کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه تهران است. برای اطلاع از کم و کیف نقش‌آفرینی پورابراهیمی در این ابرپروژه با او به گفت‌وگو نشستیم.

پورابراهیمی

سمت و جایگاه شما در زمانی که به همکاری با پروژه بزرگ انتقال آب خلیج‌فارس پرداختید چه بود و چه کارهایی را انجام دادید؟

این پروژه زمانی آغاز شد که من به عنوان نماینده مردم شریف کرمان در مجلس شورای اسلامی حضور داشتم. یکی از موانع اجرای پروژه، موضوع تامین منابع مالی بود. سرمایه شرکای اصلی، کفایت نمی‌کرد و به سرانجام رسیدن پروژه، مستلزم جذب منابع مالی جدید بود. زمانی که هنوز مجلس دهم آغاز به کار نکرده بود دکتر یاری، مدیر پروژه در جلسه‌ای به من گفتند که منابع مالی، تمام شده و در این شرایط، پروژه دیگر امکان حیات ندارد. گفتند که شرکا، هر چه در توان داشته‌اند گذاشته‌اند و دیگر منابع مالی در اختیار ندارند.

نخستین کار ما در مجلس دهم این بود که پروژه انتقال آب خلیج‌فارس را تامین مالی کنیم. به همین جهت در جلسه‌ای به میزبانی کمیسیون اقتصادی مجلس از وزیر نیرو، وزیر اقتصاد و استانداران کرمان، یزد، هرمزگان و مدیرعامل بانک‌ها دعوت کردیم تا در کمیسیون حضور یابند و نظر به اهمیت تامین مالی این پروژه، راهکاری اتخاذ شود. خوشبختانه با این ابتکار و به واسطه همراهی مسئولان، یک سندیکای بانکی (با محوریت بانک ملی) برای تامین مالی ۲۰۰۰ میلیارد تومانی شکل گرفت و پروژه به چرخه حیات بازگشت. باید گفت در تاریخ پروژه‌های انجام‌شده در کشور، این میزان تامین مالی، رکورد‌ به شمار می‌آید. اگر می‌خواستیم با ارقام فعلی، پروژه را پیش ببریم کار بسیار سختی در پیش داشتیم. کمیسیون اقتصادی مجلس با پیگیری‌های موثر و برگزاری جلسات مستمر بر تامین مالی پروژه نظارت کرد.تمام روزهایی که در خدمت این پروژه عظیم بود‌ه‌ایم، خاطره شیرین به حساب می‌آید. یک بار به همراه اعضای مجمع نمایندگان استان کرمان از کل مسیر پروژه، یعنی از آب‌شیرین‌کن‌های واقع در بندرعباس، تونل‌های انتقال و ایستگاه‌های پمپاژ تا جایی که لوله‌ها به مناطق کویری می‌رسند بازدید کردیم. این بازدید و مشاهده حجم عظیم کار انجام‌شده، به‌راستی انگیزه من و همکارانم برای پیگیری و به سرانجام رسیدن پروژه را دوچندان کرد.

چه چیزی باعث شد که برای انجام این کار انگیزه بگیرید؟

با توجه به اقدامات انجام‌شده ازجمله ساخت تونل‌ها و تملک مسیری به عرض ۳۰ تا ۴۰ متر و مواردی مثل این، پروژه انتقال آب خلیج‌فارس قابلیت اجرای فاز دوم و سوم را نیز دارد. اجرای فازهای بعدی می‌تواند نقش موثری در توسعه معدنی و صنعتی استان کرمان و کشور داشته باشد.قطعاً پروژه انتقال آب خلیج‌فارس یک ابرپروژه ملی است و به سرانجام رسیدن سریع فاز نخست آن به ایجاد حس خودباوری و تقویت حس همکاری و تعامل دستگاه‌ها برای آبادانی کشور منجر شد. این تجربه‌ می‌تواند باز هم در ابعاد مختلف تکرار شود. متخصصان ما توانایی انجام هر کاری را دارند.

خبرنگار: بردیا امیر تیموری

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها