|
کدخبر: 190589 نسیم حکم آبادی

کارشناس بازار ضایعات در گفت‌وگو با گسترش نیوز:

بازار ضایعات در انتظار یک جرقه!

چند سالی است که صنعت و سیاست به هم گره خورده‌اند و هر تغییری در سیاست کشور موجب نوسان قیمتی در حوزه صنعت به ویژه آهن و فولاد می‌شود. پیش‌بینی می‌شود در دولت جدید سرنوشت جدیدی منتظر صنعت فولاد و بازار قراضه باشد و روند صعودی قیمت را پیشگویی کرده‌اند.

صنعت و معدن بازار ضایعات در انتظار یک جرقه!

بازار قراضه تحت تاثیر عوامل متعددی همچون وضعیت صنعت فولاد و قیمت دلار در نوسان است و با کاهش فعالیت و تعطیلی واحدهای تولیدی بازار ضایعات نیز کم کار شده و میزان عرضه و تقاضا در این صنف نیز کاهش می‌یابد.

احسان اصفهانی در گفت‌وگو با گسترش نیوز اظهار داشت: افزایش قیمت فولاد و شمش تاثیر مستقیمی بر بازار ضایعات می‌گذارد. با کاهش شیفت‌های واحدهای تولیدی میزان تولید محصولات فولادی نیز به مراتب با افت چشمگیر مواجه می‌شود و از آن جایی که آهن قراضه ماده اولیه برای کارخانه‌های فولادی محسوب می‌شود، بنابراین با کم شدن تولید میزان تقاضا برای ضایعات آهنی نیز کاهش می‌یابد. در طول یک ماه گذشته قطعی‌ برق تعطیلی کارخانه و کاهش میزان تولید را به دنبال داشت که ازجمله دلایل اختلال در بازار ضایعات به حساب می‌آیند.

ضایعات

وی افزود: در بازه زمانی اوایل تیر ماه تا اوایل مرداد ماه قیمت‌ها در حال نوسان بود اما چند روزی است که با کاهش قیمت‌ها مواجه هستیم و نسبت به هفته گذشته نیز روند قیمتی قراضه آهن نزولی بوده است. در حال حاضر کارخانه‌های فولادی که با ظرفیت کامل فعالیت نمی‌کنند و تصمیم بر آن شد که در این برهه از زمان قیمت را در همان وضعیت ثابت نگه دارند و کاهش ندهند و بار مواد اولیه مورد نیاز خود را خریداری می‌کردند اما زمان پرداخت آن ۲۵ تا ۳۰ روزه تعیین می‌کردند که این بازه بازپرداخت با اکنون که فعالیت آن‌ها آغاز شده همزمان شده است و در نهایت افت قیمت را شاهد هستیم. به عبارت بهتر با شروع تولید مدت زمان پرداخت را نیز کاهش دادند و این امر موجب سیر نزولی قیمت‌ها شد.

این کارشناس بازار ضایعات تصریح کرد: با این کار در واقع یک تهاتر ایجاد شد به طوریکه تولیدکننده قراضه مورد نیاز خود را می‌خرد و در صورتی که قادر به فروش آن نشد حداقل کار این است که خوراک خود را با قیمت کمتری تهیه کرده و ضرر زیادی شامل حالش نمی‌شود. روش دومی که تولیدکنندگان فولادی و آهنی در پیش می‌گیرند این است که زمانی که نتوانند محصولات خود را بفروشند بازپرداختی‌های خود را به یک ماه بعد موکول می‌کنند. چنین شگردهایی در بازار آهن قراضه در بازه‌های مختلف انجام می‌شود تا در نهایت تعدیل را به بازار برگردانند.

وی ادامه داد: متاسفانه چند سالی است که تمام مسائل کشور ما با موضوعات سیاسی و مذاکرات گره خورده است و با تغییر دولت سرنوشت صنعت می‌تواند به طور کلی عوض شود و تقریبا آینده صنعت آهن و قراضه قابل پیش‌بینی نیست. دولت باید مستقر شود تا ببینیم سیاست‌های اعمالی به چه سمت و سویی می‌رود. با این شرایط فعالان بازار ضایعات نیز به صورت هفتگی برنامه‌ریزی می‌کنند تا وزاری جدید بر سر کار بیایند و سیاست‌های خود را رونمایی کنند و وضعیت قیمتی دلار و شمش چه تغییری خواهد کرد.

اصفهانی ابراز کرد: کارشناسان و فعالان حوزه آهن و فولاد تا حدودی پیش‌بینی منفی انجام داده‌اند و گفته‌اند که با توجه به مذاکرات احتمالی که ممکن است دولت جدید با غرب داشته باشد احتمال افزایش قیمت قراضه طی یک ماه آینده وجود دارد. اما در مجموع بازار ایران چیزی را مشخص نمی‌کند و بیشتر فشار روانی در بازار حاکم است و بر اساس اخبار احتمالی برای انجام و عدم انجام مذاکرات قیمت‌ها دستخوش تغییر می‌شوند و تا زمانی که تصمیم نهایی گرفته نشده نمی‌توان قیمت‌ها را نیز پیش‌بینی کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قیمت شمش عاملی موثر بر نرخ قراضه آهن در بازار است که تغییرات قیمت دلار موجب نوسان نرخ شمش می‌شود. طی یکی دو هفته اخیر نرخ دلار روند صعودی داشته است. در مجموع فاکتورهای مختلفی همچون فعالیت کارخانه‌ها، مسائل سیاسی، نوسانات نرخ ارز و قیمت شمش بر بازار ضایعات آهن تاثیر دارند و هر گونه تغییر در هر عامل موجب افت و خیزهای قیمتی قراضه آهن می‌شود.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها