|
کدخبر: 133011

مشکل اصلی تولیدکنندگان لوازم خانگی چیست؟

سخنگوی انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی با بیان این که عرضه مچینگ ورق فولاد مشکل اصلی تولیدکنندگان لوازم خانگی است گفت: کل عرضه‌ها در بورس انجام شود.

در شرایطی که وزارت صمت، نمایندگان مجلس و نیز فعالان بازار فولاد کشور بر لزوم عرضه کل محصولات تولیدی زنجیره فولاد در بورس تاکید دارند تا بازار این تولیدات به سمت تعادل لازم سوق پیدا کند، تداوم عرضه‌های اختصاصی فولاد مبارکه اصفهان در قالب مچینگ ترازوی این موازنه را بر هم زده و نارضایتی تولیدکنندگان صنایع پایین دستی از جمله تولیدکنندگان لوازم خانگی را در پی داشته است. در همین زمینه سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی ضمن انتقاد از تداوم عرضه‌های مچینگ، معتقد است کل عرضه‌های ورق‌های فولادی باید در تالار اصلی بورس کالا عرضه شود تا با حذف کامل سهم رویه مچینگ، فضای رقابتی و عادلانه در میان تولیدکنندگان صنایع پایین دست فولاد برای خرید ورق‌های مصرفی حاکم شود.

حمیدرضا غزنوی اظهارکرد: نه تنها فولادسازان به کف عرضه تعیین‌شده از سوی ستاد تنظیم بازار پایبند نیستند، بلکه همچنان بخش زیادی از عرضه‌های ورق نیز به صورت مچینگ عرضه می‌شود و در نهایت درصد بسیار ناچیزی از تولید ورق فولادی کشور به تالار اصلی بورس راه پیدا می‌کند.

غزنوی با انتقاد از تداوم عرضه‌های مچینگ در بورس کالا عنوان کرد: تداوم عرضه محصولات فولادی در قالب مچینگ باعث می‌شود که قیمت کشف‌شده برای ورق بالاتر از حد نرمال باشد؛ این در حالی است که به نظر می‌رسد باید با حذف کامل سهم رویه مچینگ در فروش محصولات فولادی، این کالاها به صورت رقابتی و در تالار اصلی به همه خریداران عرضه گردد تا قیمت عادلانه‌ای نیز برای محصولات کشف شود.

به گفته سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی، سهم رویه مچینگ ۶۰ درصد و سهم عرضه در تالار اصلی بورس کالا ۴۰ درصد است با این وضع تولیدکنندگان تنها می‌توانند یک دهم نیاز خود را از بورس کالا خریداری کنند و این موضوع با افزایش قیمت کالاها منجر به تضییع حقوق مصرف‌کنندگان می‌شود.

وی ادامه داد: تمامی شرکت‌هایی که ورق فولاد تولید می‌کنند باید این محصول را در بورس عرضه کنند اما چند شرکت تولیدکننده اقدام به این کار نمی‌کنند و صنایع پایین دستی در حالی باید نیاز خود را از مچینگ خریداری کنند که مچینگ، لوازم خانگی را در اولویت قرار نداده است و همین امر تهیه ورق فولادی را برای واحد‌های تولیدی این صنف بسیار مشکل کرده است.

سخنگوی انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی ادامه داد: مشکل این است که بسیاری از مشتریانی که مستقیم و از طریق مچینگ از فولاد مبارکه جنس می‌خرند، هیچ نام و نشانی ندارند و ۴۰۰ مشتری فولاد مبارکه اطلاعاتی در سامانه بهین یاب ندارند. ضمن اینکه ۴۰ درصد واحد‌های تولیدی در داخل سامانه بهین یاب نیستند و این در حالی است که به عنوان مثال، خودروسازان صد در صد ورقشان را از فولادمبارکه و در قالب عرضه‌های مچینگ دریافت می‌کنند.

او افزود: در معاملات مچینگ، شرکت فولاد مبارکه به اختیار خودش تعیین می‌کند تا ورق را چه کسی خریداری کند؛ در این زمینه آماری داریم که برخی شرکت‌ها حجم‌های بالایی ورق گرفته‌اند و تولید نکرده‌اند و باید نهادهای نظارتی و وزارت صمت بررسی کنند که خریداران ورق در مچینگ این ورق‌ها را چه کرده اند؟ البته پاسخ روشن است و ورق‌ها در بازار آزاد فروخته شده است.

غزنوی همچنین درباره میزان ورق‌های سهمیه‌‌ای اختصاص‌یافته به تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز توضیح داد: تولیدکنندگان صنف ما هر از گاهی یا در قالب مچینگ و یا از طریق سهمیه‌های تخصیص‌یافته فولاد مبارکه در سامانه بهین یاب وزارت صمت ورق دریافت می‌کنند، اما سهمیه خرید اغلب این تولیدکنندگان چه از سامانه بهین یاب و چه از عرضه‌های مچینگ فولاد مبارکه معمولا بسیار کمتر از حد مورد نیازشان است.

وی با بیان اینکه صنایع لوازم خانگی حداکثر ۲۵ درصد ورق فولاد موردنیازشان را از طریق بورس و ۷۵ درصد مابقی را از بازار آزاد تامین می‌کنند، در خصوص مشکلات پابرجای سامانه بهین یاب وزارت صمت گفت: سامانه بهین یاب وزارت صمت سال هاست که مشکل دارد و شرکت‌های تولیدکننده‌ای هستند که پروانه بهره‌برداری گرفتند، اما رصد نمی‌شوند که چقدر تولید کرده‌اند و اگر این اتفاق می‌افتاد و از مواد اولیه‌ای که گرفته‌اند تا تولید نهایی آنها رصد می‌شد، بسیاری از این شرکت‌ها از چرخه دریافت سهمیه خرید کالا و محصول از این سامانه حذف می‌شوند؛ اما متاسفاته این مشکلات همچنان پابرجاست و لازم است تا نظارت‌های وزارت صمت بر این سامانه افزایش یابد.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها