|
کدخبر: 132722

وزیر صمت در مراسم بهره‌برداری از پروژه انتقال آب خلیج‌فارس:

شعار "ما می توانیم" عملی شد

علیرضا رزم حسینی در مراسم بهره‌برداری از پروژه انتقال آب خلیج‌ فارس گفت: افتتاح این طرح به این معنی است که ما می‌توانیم آب پایدار برای کشور رقم بزنیم.

صنعت و معدن شعار "ما می توانیم" عملی شد

وزیر صمت در ابتدا با اشاره به اینکه امروز روز تاریخی و مبارک ملت ایران است، اظهار داشت: پروژه انتقال آب خلیج فارس به مرکز ایران جزو نادر پروژه‌هایی است که در سطح منطقه خاورمیانه اجرا شده است. این طرح بزرگ‌ترین پروژه آبی و خاکی کشور است که در نظام جمهوری اسلامی ایران افتتاح شده و دیگر پروژه‌ها نیز به دنبال این پروژه افتتاح خواهند شد.

علیرضا رزم حسینی افزود: همان‌طور که گذشتگان ما بیش از ۲۰۰۰ هزار سال پیش با فناوری آن دوران، قنات‌هایی را در دل کویر حفر کردند و آب را از دل زمین به سطح زمین آوردند، امروز نسل ما و در عصر جمهوری اسلامی بزرگ‌ترین انتقال آب از دریا به فلات مرکزی را اجرا کرده و به یادگار خواهد گذاشت. این طرح میراثی برای همگان خواهد بود. شعار ما می‌توانیم به معنای واقعی کلمه در این پروژه اجرا شد. اجرای این پروژه حیرت و تعجب همگان را به همراه داشت. روز اول کسی اجرا و بهره برداری از این پروژه را باور نمی‌کرد و بسیاری از افراد با نگاه منفی مجریان اجرای این پروژه را ناامید می‌کردند ولی امروزه مفتخریم که در دولت تدبیر و امید این پروژه بزرگ به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: این پروژه بدون یک ریال منابع دولتی به بهره‌برداری رسیده است. این امر موضوع بسیار مهمی است که اتفاق افتاده است. نمونه واقعی اینکه ما می‌گوییم شرکت‌های توسعه‌گرا، صنعتی و معدنی کشور را باید بسازند همین پروژه است. امروزه می‌بینیم که صنایع کشور برای بقای خود و بقای مردم منطقه سرمایه‌گذاری کرده و از کیلومترها دورتر آب را به منطقه مرکزی کشور آورده‌اند و با منابع بانکی و منابع شرکت‌های صنعتی و معدنی این پروژه را به مرحله بهره‌برداری رسانده‌اند. ۱۹۴ شرکت داخلی در ۱۵ استان کشور در این پروژه دخیل بودند و روزانه ۸۰۰۰ نفر در این طرح ملی مشغول به فعالیت بوده‌اند. طراحی و اجرای این طرح توسط تجهیزات و دانش ایرانی اجرا شده است. افتتاح این طرح به این معنی است که ما می‌توانیم آب پایدار برای کشور رقم بزنیم.

پس‌انداز آب در کشور

وی در ادامه با اشاره به اینکه بهره‌برداری از این پروژه می‌تواند موجب پس‌انداز آب در کشور شود، خاطرنشان کرد: اجرای این پروژه باعث پس‌انداز حداقل ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب در سفره‌های زیرزمینی خواهد شد. در ابتدای ارائه ایده این پروژه بحثی مبنی بر اقتصادی بودن یا نبودن این پروژه مطرح شد. تمام کارشناسان از زمان طرح این ایده تا کنون که پروژه به مرحله بهره‌برداری رسیده بر این باورند که انتقال آب دریا به مناطق مرکزی ایران و کارخانه‌های معدنی واقع در این منطقه صرفه اقتصادی بیشتری نسبت به حمل میلیون‌ها تن مواد معدنی به کنار دریا دارد.

رزم حسینی در ادامه به تشریح چند نکته ممتاز این پروژه پرداخت و گفت: همکاری منسجم میان بخش‌های مختلف دولت از وزارتخانه‌های مختلف تا سازمان‌های محیط‌زیست و مدیران استانی و نمایندگان مجلس ارتباطی بی‌نظیر بود. نکته دیگری که اجرای این پروژه را ممتاز می‌کند این است که این پروژه از دولت ارائه نشد. بلکه این ایده توسط چند نفر در یک ساختمان ۲۰۰ متری مطرح و با هزینه شخصی مطالعه و اجرا شد و در دولت تدبیر و امید سرعت گرفت. این موضوع به این معنی است که می‌توان ایده‌هایی باورنکردنی را موردتوجه قرار داد. این پروژه توسط مدیران شجاع اجرا شد. در این خصوص باید از مهندس یاری و همکاران ایشان یاد کنم که ریسک حساب‌شده‌ای را انجام دادند. از مدیران عامل وقت و امروزی شرکت‌های مس سرچشمه، گل گهر و چادرملو نیز تشکر ویژه‌ای داریم.

وی خطاب به رئیس‌جمهور بیان کرد: شما گفتید آیا این آب با این قیمت تمام‌شده می‌تواند برای صنعت به‌صرفه باشد؟ جواب این است که بله؛ این پروژه برای تمام صنایع حتی خودروسازی و شهرک‌های صنعتی و… به‌صرفه است؛ ما باید مُبلغ و وزارت نیرو مشوق این طرح‌ها باشد که همه صنایع بتوانند آب شیرین استفاده کنند.

انتقال آب دریای عمان به خراسان

وزیر صمت در ادامه با اشاره به اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت بر خود وظیفه می‌داند که کشور را با شرکت‌های توسعه‌گرا بسازد، گفت: استان‌های یزد، سمنان و اصفهان نیز باید وارد مدار آب شیرین شوند. در طرحی دیگر انتقال آب از دریای عمان از استان خراسان شروع می‌شود و آب از چابهار به استان سیستان و بلوچستان، استان خراسان جنوبی و خراسان رضوی انتقال پیدا خواهد کرد.

رزم حسینی در پایان گفت: طرح انتقال آب از دریای عمان به خراسان رضوی را نیز شروع کرده ایم و مطالعات این پروژه شروع‌ شده است. در همین راستا ۱۵۰ هکتار برای اجرای این پروژه در چابهار تصرف کرده‌ایم. آقای یاری نیز که مدیریت پروژه انتقال آب خلیج‌فارس به استان‌های کرمان و یزد را بر عهده داشتند مدیر پروژه انتقال آب دریای عمان به استان خراسان خواهند بود.

  • ناشناس ارسالی در

    لطف كنيد قيمت مرغ و تخم مرغ و پوشك بچه ر و هم كنترل كنيد اي مديران انقلابي و جهاد ي

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها