|
کدخبر: 111043 شهریار خادمی

در گفتگوی گسترش نیوز با رئیس سازمان مدیریت بحران مطرح شد:

نقش وزارت صمت در قوانین جدید مدیریت بحران

اسماعیل نجار اظهار کرد: مطابق قانون ۱۴ مدیریت بحران برای تمام وزارت خانه‌های کشور همانند صنعت، معدن و تجارت مسئولیت هایی را را تعریف کرده است، به خصوص در حمل و مصرف مواد خطرناک که در حوزه تخصصی این دستگاه است.

صنعت و معدن نقش وزارت صمت در قوانین جدید مدیریت بحران

اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران و معاون وزیر کشور در نشست خبری آنلاین که با حضور رسانه‌ها مختلف از جمله گسترش نیوز برگزار شد، پاسخگوی سوالات خبرنگاران درباره قوانین جدید مدیریت بحران و نقش رسانه‌ها در مدیریت بحران بود. در ادامه می‌توانید پاسخ وی به سوالات خبرنگار گسترش نیوز را بخوانید:

لزوم بسیج ارگان‌ها در مواقع بحران

نجار درباره نقش وزارت صمت در قوانین جدید مدیریت بحران را اینگونه بیان کرد: مطابق قانون ۱۴ مدیریت بحران برای تمام وزارت خانه‌های کشور همانند صنعت، معدن و تجارت مسئولیت هایی تعریف شده به خصوص در حمل و مصرف مواد خطرناک که در حوزه تخصصی این دستگاه است.

وی ادامه داد: ما آیین نامه اجرایی نگهداری، حمل و مصرف مواد خطرناک را براساس بند سه ماده قانون مدیریت بحران کشور تنظیم کرده‌ایم که امیدواریم به یک تصمیم نهایی برسد و به مراکز مربوطه ابلاغ کنیم.

نجار افزود: دستگاه‌های اجرایی که بخش خصوصی و کارخانه‌ها دارند باید در مواقع بحران در اختیار حادثه قرار بگیرد، و براساس ماده ۲۱ نیز هر دستگاه اجرایی که از این قانون تبعیت نکند و نیازها را تامین نکند و مشکل ایجاد کند براساس تخلفات اداری باید به دستگاه‌های مربوطه معرفی شود و به دلیل اهمیت موضوع از ماده ۶ به بعد قابل اقدام و اجرا است. اگر بخش خصوصی نیز از این امر تمکین نکند با آنها برخورد قضایی خواهد شد.

رئیس مدیریت بحران کشور بیان کرد: ضمن اینکه اگر شرکتی در این موارد به مدیریت بحران کشور در مقاطع حساس کمک کند بر اساس مقررات و قوانین هزینه های‌آن شرکت در همکاری پرداخت می‌شود و اگر هم خسارتی بر ماشین‌آلات و تجهیزات و امکانات آن شرکت وارد شود، دولت موظف به پرداخت آن خسارت است. اینچنین نیست که اگر به بخش خصوصی خسارتی وارد شد و یا برای زحمات آنها جهت همکاری، اقدامی نشود.

درباره اقدام سازمان مدیریت بحران در پی شیوع کرونا

معاون وزیر کشور در ادامه درباره اقدام سازمان مدیریت بحران در پی شیوع کرونا در مکان‌های دورافتاده اظهار کرد: در موضوع کرونا باید پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری‌ها در تمام کشور رعایت شود. ضمن اینکه یکی از اقدامات مهم توسط معاونت عمرانی وزارت کشور در حال انجام است و دهیاری‌ها و شهرداری‌ها در بحث ضدعفونی کردن معابر شهرها و دهستان‌ها  اقدامات موثر و اساسی داشته اند.

نجار درباره عملکرد رسانه‌ها در بازتاب مواضع حساس و بحران زا اظهار کرد: درخواست ما از رسانه‌ها این است که با ما همکاری خوبی داشته باشند و ما را کمک کنند در بازتاب به موقع اخبار مربوطه که با یکدیگر آلام مردم را کمتر کنیم و در مرحله اول نگذاریم کسی حا‌دثه ببینید و این امر با ارتقای ایمنی ساخت‌وسازها و حفظ حریم رودخانه‌ها و ده‌ها آیتمی که در حال تلاش و کار بر روی آن هستیم، امکان پذیز است.

نجات هر انسانی نجات بشریت است

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: ما نیز طبق سوره آل عمران معتقد هستیم که نجات هر انسانی نجات بشریت است به همین علت با تمام وجود کار می‌کنیم که کسی آسیب نبیند و خبرنگاران موظف هستند که با همکاری و تلاش‌شان جهت پوشش این اخبار مردم را آگاه کنند، همانند همین موضوع کرونا که باید مردم را نسبت به خطرات این بیماری آگاه‌تر کنند تا از مشکلات به وجود آمده از این بیماری کاسته شود.

وی ادامه داد: دستورالعملی نیز برای اطلاع رسانی در مواقع بحران تهیه شده است که بزودی بعد از تکمیل آن را ابلاغ خواهیم کرد که بتوانیم با نقشه راهی در این زمینه حرکت کنیم. ضمن اینکه در حوادث بزرگ ستاد اطلاع رسانی تشکیل می‌شود؛ همانند سیل سال گذشته و یا زلزله کرمانشاه که ده روز ستاد اطلاع رسانی در کنار ستاد پیگیری مستقر بود.

لزوم ارتقا دانش خبرنگاران در زمینه مدیریت بحران

معاون وزیر کشور: ما همچنین از خبرنگاران می‌خواهیم که دانش‌شان را در مورد مدیریت بحران ارتقا دهند که این امر بسیار مهمی است، زیرا که خبرنگاران بعد از ‌وقوع حوادث گوناگون نخستین سوالی که می‌پرسند این است که چند نفر کشته شده‌اند، این در صورتی است که ما خودمان هنوز از ابعاد دقیق حادثه مطلع نیستیم. ما اول باید ببنیم چه اتفاقی و در چه ابعادی رخ داده است و بعد به این سوالات بپردازیم، زیرا که ما باید هماهنگی کنیم که مردم در حوادث کمتر آسیب ببینند و بعضا برخی از خبرنگار مارا مجرم و علت آن حادثه می‌بینند و سوالاتی که می‌پرسند گاها منطقی نیست. بطور مثال عده‌ای مارا مقصر می‌دانند و می‌گویند چرا ۱۴۶ هزار کیلومتر رودخانه را طی ۵۰۰ سال گذشته مدیریت نکردید که در حریم آن رودخانه ساخت‌وساز شود که این سوالات حالت استنطاقی به خود می‌گیرد.

رئیس سازمان مدیریت بحران در پایان اظهار کرد: باید این نکته را بگویم که ما تا جایی که وظیفه داریم مسائل کشور را پیگری می‌کنیم و امیدواریم که همکاری بیشتری را از طرف خبرنگاران و اهالی رسانه در زمینه مدیریت بحران شاهد باشیم زیرا که ما می‌خواهیم رسانه ملی و رسانه‌های دیگر بازوی کمکی ما باشند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها