|
کدخبر: 110406

آمار تاسف برانگیز آمادگی تهران در برابر زلزله

شهردار تهران با بیان اینکه کلانشهر تهران و همه کلانشهرها بطور طبیعی مستعد بحران‌های عادی هستند گفت: یک بارندگی می‌تواند شبکه مترو پایتخت را تحت تاثیر خود قرار دهد.

حوادث آمار تاسف برانگیز آمادگی تهران در برابر زلزله

«پیروز حناچی» روز چهارشنبه در جلسه ستاد محلی پیشگیری هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهر تهران اظهارکرد: ازدحام جمعیت و عدم رعایت پروتکل‌ها به راحتی باعث ایجاد یک بحران می‌شود به عنوان مثال در حادثه کلینیک سینا چه کسی فکرش را می‌کرد در اثر اتصال یک کولر تعدادی از هموطنان در این حادثه به رحمت خدا بروند.

وی افزود: بحران‌هایی که می‌توانند به صورت یک هم افزایی مشکلاتی را به وجود آورند تبدیل به بحرانی در مقیاس ملی می‌شوند و بخشی با مراقبت و بالا بردن هزینه عدم رعایت استانداردها قابل پیشگیری است، اما در شهری زندگی می‌کنیم که چندین بار با زلزله‌های مختلف دست و پنجه نرم کرده است.

شهردار تهران با بیان اینکه بخشی از این سرزمین زلزله‌های سنگینی را تجربه کرده افزود: باورمان باشد که زلزله در سرزمین ما یک واقعیت است و اصلی‌ترین بحران است که به شکل دوره‌ای و طبیعی رخ می‌دهد و قابل پیگیری است و بطور متوسط در کشور هر ۱۰ سال یکبار زلزله سنگینی را تجربه می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در این سال‌های اخیر تجربیات خوبی از این حوادث کسب کردیم گفت: گسل‌های اصلی و پهنه‌های آن در پایتخت شناسایی شده و تصمیمات با ریسک بالا در این مناطق گرفته نمی‌شود و این اقدامات برای کاهش خسارت در حوادث زلزله صورت گرفته است.

حناچی با بیان اینکه آمادگی مدیریت شهری تهران با ۲ دهه قبل قابل مقایسه نیست و پیشرفت‌های خوبی داشتیم گفت: بیش از ۱۰۰ پد بالگرد در تهران شناسایی و علامتگذاری شده که با یک هزینه مناسب این اقدامات تاثیرگذار انجام شد.

وی با بیان اینکه در شهر تهران که تراکم جمعیت بالا است نیازمند عرصه‌های باز هستیم خاطرنشان کرد: باید این عرصه‌ها را به هر بهانه‌ای که هست حفظ کنیم و به همین دلیل پادگان ۰۶، دوشان تپه و قلعه را می‌خواهیم.

محسن هاشمی: به آقای حناچی تسلیت و تبریک عرض می‌کنم

همچنین رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ابتدای این جلسه با اشاره به حکم اخیر وزیر کشور برای شهردار تهران که وی را به عنوان فرمانده میدان حادثه در سطح ملی انتخاب کرده است، گفت: به آقای حناچی هم تبریک عرض می‌کنم و هم تسلیت چرا که با این امکانات کم واقعا در شرایط سخت نمی‌توان کاری انجام داد.

«محسن هاشمی» افزود: در این جلسه مطرح شد که آمادگی تهران در برابر زلزله با قدرت بالاتر از ۶.۵ ریشتر ۱۸ درصد است که این آمار جای تاسف دارد.

هاشمی با بیان اینکه تهران آمادگی ۱۸ درصدی در برابر زلزله‌ای با قدرت بالاتر از ۶، ۵ ریشتر دارد و این مسئله جای تاسف دارد.

وی در ادامه به مسئله اسکان و انتخاب استان‌های معین پایتخت در شرایط بحران اشاره کرد و افزود: این اقدام ارزنده‌ای است که رها شده است چرا که هیچ رابطه ویژه‌ای با این استان‌ها از سوی تهران برقرار نشده و جلسات جداگانه‌ای با هر استان که وظیفه خود را بداند وجود ندارد.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: اگر قرار است اورژانس، هلال احمر و هر دستگاهی کاری انجام دهد باید در جزوه‌ای نوشته و مشخص شود.

هاشمی همچنین به عدم نصب سامانه هشدار سریع و لرزه نگارها نیز اشاره کرد و گفت: قرار بود تعداد زیادی از سامانه هشدار سریع و لرزه نگارها در تهران نصب شود که این اتفاق نیفتاد و در شورای شهر هیچ گزارش ویژه‌ای نداریم که سطح آمادگی در تهران چقدر است.

جلسه ستاد محلی پیشگیری هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهر تهران با حضور اسماعیل نجار، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، پیروز حناچی شهردار تهران، رضا کرمی محمدی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و جمعی از مدیران دستگاه‌های مربوطه در سازمان مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد.

 

منبع: ایرنا
  • سیدجعفرکاظمی ارسالی در

    ستاد بحران بطورکلی بایدعرض کنم که اگر د رتهران زلزله بالای 6ریشتررخ دهد درهم فشر دگی مردم عملا جلو هرگونه فعالیت نیروهای امدادگررا خواهدگرفت اگریک ساختمان 5طبقه آوارشود کل خیابان بسته خواهدشد . اینهمه خودرو کجاخواهندرفت و.....

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها