|
کدخبر: 98267

گسترش نیوز گزارش می‌دهد:

کرونا به داد اورانیوم رسید!

در حالی که بیشتر کالاها در اثر بحران کرونا از قیمت و اعتبارشان کاسته می‌شود، قیمت اورانیوم در حال افزایش است.

گسترش نیوز: فلز رادیواکتیو که در سوخت هسته‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، امسال ۳۱ درصد صعود کرده است و این محصول را به عنوان کالای برتر دنیا با بهترین عملکرد در اختیار دارد. این سود و دستاورد ناشئ از بسته شدن معادنی است که بیش از یک سوم تولید سالانه جهانی را بعهده داشته اند، این در حالیست که تقاضا برای تولید اورانیوم از سوی نیروگاه‌ها نسبتاً پایدار مانده است، ما در گسترش نیوز نگاهی انداخته‌ایم به این عنصر زرد رنگ معدنی که در ادامه می‌توانید آن را بخوانید:

uranium.jpg

نیک پیکارد، مدیر Horizons ETFs بر این باور است که: " بحران کرونا کمی به نفع اورانیوم است. "کووید ۱۹ تأثیر زیادی بر تقاضای انرژی هسته‌ای نگذاشته است، در حالی که تقاضا برای انرژی، از جمله انرژی هسته‌ای، به دلیل کاربرد اساسی آن بسیار زیاد است، انتظار می‌رود در دوران کرونا بسیاری از نیروگاه‌های اتمی باز نگه داشته شوند. پیکارد همچنین بر این باور است که، این تا حدودی به این دلیل است که روشن و خاموش کردن نیروگاه‌های ذغال سنگی و گازسوز آسانتر از تأسیسات هسته‌ای هستند.

فاجعه فوکوشیما صنعت اورانیوم را فلج کرد

صنعت اورانیوم از زمان فاجعه فوکوشیما در ژاپن در سال ۲۰۱۱ درگیر سقوط بوده است که منجر به بسته شدن بیشتر راکتورهای هسته‌ای آن کشور و همچنین بازنگری در مورد انرژی هسته‌ای در سراسر جهان شده است. این تغییر منجر به جمع شدن و انبار کردن فلز اورانیوم شد و قیمت‌ها را از بالاترین قیمت که در سال ۲۰۱۱ ثبت شده است تا ٧٥٪کاهش داد.

در پاسخ به قیمت‌های پایین، دو غول صنعت، Kazatomprom و Cameco Corp. در سه سال گذشته برای کاهش إشباع و عرضه بیش از تقاضای جهانی تولید اورانیوم را کاهش داده‌اند.

بحران کرونا این روند را با یک تکان سرعت بخشید. کازاتومپروم، بزرگترین تولیدکننده اورانیوم، در اوایل ماه آوریل اعلام کرد که فعالیتهای معادن اورانیوم در قزاقستان را برای حدود سه ماه کاهش داده است.

در همین حال، Cameco بزرگترین معدن تولید جهان در دریاچه سیگار کانادا ماه گذشته میلادی، تولید خود را کاهش داد و سپس این تعلیق را برای دوره "نامعینی" در ۱۳ آوریل تمدید کرد. این شرکت همچنین برخی از عملیات‌های اجرایی مربوط به خدمات تسهیلات سوختی را در اسکله Hope خود متوقف کرد.

به گفته مایک کوزاک، تحلیلگر Cantor Fitzgerald، این توقف تولید اورانیوم حدود ۴۶ میلیون پوند یا حدود ۳۵٪ از تولید سالانه جهانی اورانیم را بیش از سه هفته از بین برده است.

همانند سایر کشورها، راکتورهای ایالات متحده از زیرساختهای اساسی این کشورمحسوب می‌شوند در این زمینه برنامه‌های اجرایی و کاربردی زیادی هم در نظر گرفته شده که اطمینان حاصل کنند در طول عملیات توقف تولید این فلز طلایی جریان برق قطع نخواهد شد.

معاملات اورانیوم در بورس کالاهای تجاری نیویورک

پل گونتر، مدیر Beyond Nuclear، گفت: "امریکایی‌ها می‌خواهند کل صنعت اورانیوم را به حداکثر قدرت برساند."

معاملات آتی اورانیوم در بورس کالاهای تجاری نیویورک از اواسط ماه مارس حدود ۳۶ درصد افزایش یافته است. سهام و صندوق‌های مبادله‌ای ارز، نیز صف آرائی کرده‌اند. در این میان سودبزرگانی چون، کامکو، شرکت مشارکت اورانیوم، معدن اورانیوم ETF و Horizons Global Uranium Index ETF همگی حداقل ۵۰ بعد درصد از میزان کاهش از ماه مارس به بعد افزایش تولید داشته‌اند.

Orest Wowkodaw، تحلیلگر Scotiabank در یادداشتی در سیزده آپریل إذعان داشت که: این افزایش قیمت ممکن است پایدار باشد، سناریوی فعلی می‌تواند تبدیل به نقطه عطف در یک بازار خرسی (نزولی) ده ساله شود.

گسترش بیماری همه گیر کرونا سبب شده که کشتی‌ها، کامیون‌ها و هواپیماهایی را که کالاها را از طریق تهیه‌کنندگان آنها به بازار عرضه می‌کنند، در روند واردات کند عمل کنند.

جف هریوریو سخنگوی Cameco گفت: "ما مدتها گفته‌ایم که اگرچه موجودی اورانیوم در صنعت ما بسیار زیاد به نظر می‌رسد، اما تحرک و جابه‌جایی موجودی‌ها نیز از اهمیت بالایی برخوردار هستند."

همچنین هوریوریو بیان کرد که اوضاع میتواند بدتر هم شود: "تاریخ نشان می‌دهد، زمانیکه قیمت افزایش یابد، تحرک و جابه‌جایی در بازار کاهش می‌یابد، بنابراین نگرانی برای امنیت عرضه و تأمین نیز بدنبال خواهد داشت."

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها