|
کدخبر: 96526

گفتگوی اختصاصی گسترش‌نیوز با مسئولان حوزه معدن:

حقوق‌دولتی معادن دقیق‌تر خواهد شد / زیر و بم اجرای نقشه راه معدن

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: تدوین نقشه راه معدن را کمیته معدنی کمیسیون صنایع مجلس شروع و به اتمام رساند و در نهایت با هماهنگی نهادهای ذینفع مرتبط مصوب و در نهایت به یک برنامه‌ راهبردی از طرف وزارت صمت تبدیل شد.

گسترش‌نیوز: داشتن نقشه راه معدن به منظور ارتقای وضعیت بخش معدن و صنایع معدنی امری ضروری می‌نماید و می‌تواند گامی بزرگ در جهت توسعه معادن کشور به شمار می‌رود. در ارتباط با آخرین وضعیت اجرایی نقشه راه معدن گفتگویی با سعید باستانی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و تقی نبئی،‌ رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران ترتیب داده‌ایم که در ادامه خواهید خواند با ما همراه شوید:

saaedebastani0210.jpg

ارشدیت اجرای نقشه راه بر عهده وزارت صمت

سعید باستانی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ارتباط با نقشه راه معادن کشور گفت: از ابلاغ این نقشه‌راه معدن و ابلاغ آن به بخش‌های مختلف در حوزه معدن شش ماه می‌گذرد و اگر بخواهیم درحال‌حاضر تاثیرگذاری آن را بسنجیم امکان‌پذیر نیست. در اجرای این نقشه وفاق خوبی در بین بخش‌های مختلف معدن رخ داده است. ارشدیت اجرای نقشه راه معدن نیز به معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت محول شده است و قرار است تا این معاونت بر روند اجرا و پیگیری دیگر بخش‌های مرتبط با اجرای نقشه‌راه نظارت داشته و فعالیت‌های آنها را رصد کند.

ریل‌گذاری جدید در بخش معدن

وی در ادامه نقشه راه معدن را ریل‌گذاری جدید برای بخش معدن دانست و افزود: این نقشه تمامی جوانب مختلف از سرمایه‌گذاری تا اکتشافات حوزه معدن و صنایع معدنی و ماشین‌الات و.... را در برگرفته و رسیدن به جایگاه مطلوب کشور در حوزه معدن را ترسیم می‌کند.

باستانی ادامه داد: در آغاز شکل‌گیری نقشه راه معادن از سوی کمیته معدنی کمیسیون صنایع و معادن مجلس تمامی نهادهای مرتبط با بخش معدن از جمله وزارت صمت، ایمیدرو، تمامی حوزه‌های معاونت معدنی وزیر، سازمان اکتشافات و زمین‌شناسی کشور، نظام مهندسی معدن، انجمن‌ها و تشکل‌های خصوصی معدن همگی به اتفاق نظر رسیدند که بعد از تدوین آن ‌هم‌اکنون در مرحله اجرای آن قرار داریم.

وی ادامه داد: نقشه راه از الان مشخص می‌کند که باید در چه مسیری حرکت کرد و مشکلات احتمالی در اجرای آن را نیز باید با پایش هرچند ماه یک‌بار بروز‌رسانی‌ و برطرف کرد.

باستانی در پایان گفت: تدوین نقشه راه معدن را کمیته معدنی کمیسیون صنایع مجلس شروع و به اتمام رساند و در نهایت با هماهنگی نهادهای ذینفع مرتبط مصوب و در نهایت به یک برنامه‌ راهبردی از طرف وزارت صمت تبدیل شد.

در ادامه تقی‌ نبئی، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران در ارتباط با نقشه راه معدن و صنایع معدنی کشور گفت: بخش قابل توجهی از نقشه راه معدن و صنایع معدنی آغاز و زیرساخت‌های آن نیز تهیه شده است و در برخی بخش‌ها به منظور لحاظ‌کردن فرمول‌های فنی نیاز به نرم‌افزار دارد.

nabaee0117.jpg

گام اولیه سازمان نظام مهندسی در اجرای نقشه راه معدن

وی ادامه داد: به عنوان مثال در نقشه‌راه معدن و در بخش نظارت بر فعالیت‌های معدنی، سازمان نظام‌ مهندسی اقدام به قطع کردن ارتباط مالی مسئولان فنی معادن (که به نحوی در استخدام بهره‌بردان معادن هستند) با بهره‌برداران معادن کرد که این اقدام سبب می‌شود تا مسئولان فنی معادن گزارش‌های بهتری تنظیم کننند.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن گفت: برای ناظران فنی نیز شرح شغل‌های جدیدی تدوین شده که به مرور و با سرعت خوبی در حال پیشرفت است و در صورت نهایی شدن و ابلاغ آن به جای مسئول فنی، ناظر فنی خواهیم داشت و ناظر فنی در کنار سازمان نظام مهندسی اقدام به تهیه گزارش‌های نظارتی و ارائه آن به وزارتخانه می‌پردازد. این اقدام سبب می‌شود تا در راستای پیشبرد اهداف،‌ رفع مشکلات سریع‌تر و با دقت بیشتری صورت گیرد.

حقوق‌دولتی معادن با توجه به نقشه راه معدن

وی در ارتباط با بحث حقوق دولتی در معادن با توجه به نقشه راه گفت: در سه ماه گذشته سازمان نظام مهندسی معادن نسبت به محاسبه و ارزیابی میزان برداشت از معادن و نحوه محاسبه حقوق دولتی معادن ورود و سندی تدوین کرد که در صورت نهایی شدن و ابلاغ آن میزان اخذ حقوق دولتی از معادن واقعی‌تر و نحوه محاسبات آن دقیق‌تر و فنی‌تر صورت خواهد گرفت.

سرمایه‌گذاری در بخش معدن با جدیت پیگیری می‌شود

نبئی در ارتباط با سرمایه‌گذاری در بخش معدن گفت: سرمایه‌گذاری در این بخش نیز نیازمند مطالعات و برنامه‌ریزی و نرم‌افزار مناسب داشت که با توجه به دستور وزیر صنعت و معاونت صنایع معدنی به سرعت قابل قبولی رسیده است و با توجه به اینکه مقام معظم رهبری نسبت به جهش تولید تاکید داشتند و حلقه اول زنجیره تولید، معدن است سرعت آن را بیشتر خواهیم کرد و امیدواریم تا سه ماه آینده شاهد تحول بیشتری در این بخش باشیم.

تامین نظرات معدن‌داران در تدوین نقشه راه

وی در ارتباط با نظرات معدن‌داران در تدوین نقشه راه معدن گفت: تاکنون با معدن‌داران و خانه معدن مذاکرات مختلفی در جریان بوده و از نظرات نماینده‌های استانی معدن‌داران و خانه معادن استفاده و نقطه نظرات آنها نیز اعمال می‌شود و ممکن است برخی از این نظرات نیز در شورای‌عالی معدن با حضور نهادهای مختلف مطرح و بررسی شده و به دستو‌العمل‌‌ها و آیین‌نامه‌هایی منطبق بر نظرات منجر شود.

نبئی در پایان خاطرنشان کرد: به منظور دقت‌ نظر بیشتر در بحث امور فنی و مهندسی نقشه‌راه معدن نیز این سازمان در هشت‌ماه گذشته جلسات و کارگروه‌های متعددی را با جدیت برگزار کرده که کماکان بدون وقفه ادامه دارد همچنین در راستای پیشبرد اهداف آن نیز اقدام به جذب نیروی انسانی و کارشناسان خبره کرده است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها