|
کدخبر: 96134

در گفتگوی اختصاصی گسترش‌نیوز با معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه مطرح شد؛

واحد نورد گرم ۲ و تحولی عظیم در فولادسازی

قرارداد راه‌اندازی واحد نورد گرم ۲ فولاد مبارکه مجموعه آغاز شده اما به دلیل شرایط به‌وجود آمده به واسطه شیوع کرونا این پروژه دچار وقفه شده است.

گسترش‌نیوز: دو عامل در سال گذشته موجب شد تا تولیدات فولاد مبارکه در سال گذشته با کاهش مواجه شوند. در همین ارتباط و راه‌اندازی واحد نورد گرم ۲ گفتگویی با مختار بخشیان معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه اصفهان ترتیب داده‌ایم که در ادامه خواهید خواند:

Bakhshian0208.jpg

دو عاملی که تولیدات فولاد مبارکه را تحت تاثیر قرار داد

بخشیان در ارتباط با تولید فولاد مبارکه در سال ۹۸ گفت: سال گذشته مشکلاتی برای فولاد مبارکه و سایر فولاد‌سازان بودجود آمده بود که تولیدات را تحت تاثیر خود قرار داد. یکی از مشکلات تامین الکترود گرافیتی به دلیل تحریم‌ها و فشارها و کمبود موجودی بود. که اگرچه در اوایل سال این اتفاق رخ داد اما با تدابیری توانستیم تا اواسط سال ۹۸ این مشکل را پشت سر بگذاریم. چالش بعدی ما که هنوز هم ادامه‌دار است تامین مواد اولیه از سوی داخل است. این کمبود سبب کاهش تولیدات ما در واحدهای گندله‌سازی و تولید آهن اسفنجی و تختال نسبت به سال ۹۷ شد.

ذخیره ۶۰۰ هزار تنی اسلب به کمک بازار ورق آمد

وی ادامه داد: به دلیل عدم تامین مواد اولیه در بخش تولید ورق، فولاد مبارکه از ذخیره ۶۰۰ هزار تنی اسلب در انبارها استفاده و ورق مورد نیاز بازار را تولید و عرضه کرد. باید اطمنیان داشت در صورتی که این شرکت در سال گذشته ذخیره اسلب نداشت قطعا بازار شوک ناشی از کمبود محصول و نرخ را احساس می‌کرد.

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه اصفهان در ارتباط با مشکلات تامین مواد اولیه گفت: دو عامل در تامین مواد اولیه نقش دارد یکی عامل به صادرات و تعرفه بر سنگ آهن برمی‌گردد که زیاد نتوانسته صادرات را کاهش دهد و شاهد اشتیاق معدن‌داران برای صادرات هستیم. عامل دوم به حرکت معدنی‌ها برای ورود به صنعت فولادسازی است که کاهش مواد اولیه را به دنبال داشته است.

تمایل واحدهای معدنی به سرمایه‌گذاری در بخش فولاد

بخشیان در ادامه با اشاره به ورود معدنی‌ها به بخش فولادسازی گفت: از ابتدا قرار بود تا شرکت‌های معدنی از از محل فروش و سود خود در امر اکتشافات و بهره‌‌داری از معادن سرمایه‌گذاری کرده و نیاز کارخانجات فولادی به مواد اولیه را تامین‌کنند که این امر اتفاق نیفتاد و برخی از شرکت‌های معدنی تمایل پیدا کردند تا در بخش فولادسازی سرمایه‌گذاری کنند.

وی ادامه داد: با انتصاب آقای غریب‌پور در ایمیدرو شاهد اتقافات خوبی در اکتشافات و استخراج هستیم اما باید توجه داشت در صورتی که اکتشافات انجام شود سال‌ها طول می‌کشد تا به میزان استخراج مطلوب برای تامین نیاز واحدهای فولادسازی برسیم و در این زمان علاوه بر ما واحدهای معدنی هم که به سمت فولاد‌سازی حرکت‌کرده‌اند نیز دچار مشکل در تامین مواد اولیه خواهند شد.

ماموریت‌های هر بخش از صنعت مشخص شود

بخشیان با اشاره به اینکه فولاد مبارکه همواره سعی کرده تا از ماموریت تولید ورق‌های فولادی فاصله نگیرد گفت: سیاست‌گذاری‌ها و ماموریت‌ها در هر بخش از صنعت می‌بایست مشخص شود چرا که ورود به صنایع دیگر ضرر به دنبال خواهد داشت. به عنوان مثال فولاد مبارکه می‌تواند با یک سرمایه‌گذاری کوچک ۲۰ میلیون یورویی اقدام به راه‌اندازی واحد پایین‌دستی مانند لوله‌سازی و صنایع تبدیلی کند چرا که هم دانش آن را داشته و هم هزینه کافی لازم را اختیار دارد اما هیچ‌گاه قصد ورود به به این بخش را نداشته و ندارد. چرا که ورود به این بخش سبب به خطر افتادن منافع شرکت‌های که هم‌اکنون در حال فعالیت هستند می‌شود.

واحد نورد گرم ۲ و تحولی عظیم

بخشیان در ارتباط با راه‌اندازی واحد نورد گرم دو شرکت فولاد مبارکه گفت: قرارداد این مجموعه آغاز شده اما به دلیل شرایط به‌وجود آمده به واسطه شیوع کرونا این پروژه دچار وقفه شده است. این خط ظرفیت تولید ۴.۲ میلیون تن ورق فولادی در سال را دارد و برنامه ما در این واحد ساخت سبد وسیعی از محصولات ویژه برای کاربرد در صنایع خودروسازی، نفت و گاز و لوازم‌خانگی است. همچنین با راه‌اندازی این خط می‌توانیم از واردات جلوگیری کنیم. راه‌اندازی این خط به دلیل نیروهای نوردی بالا با دیگر خط‌های نوردی این مجتمع فولادی تفاوت دارد چرا که در این خط قرار است ورق‌هایی با عرض بیشتر و نازک‌تر تولید شود.

وی در ادامه گفت: در سال‌های اخیر کشورهای دنیا در زمینه فولاد به سمت توسعه و پیشرفت حرکت کرده‌ و عمدتا به سمت ساخت ورق‌هایی با صخامت کمتر، سبک‌تر و با استحکام بالا روی آورده‌اند. فولاد مبارکه در زمان را‌ه‌اندازی در ۲۵ سال قبل توان تولید تمامی محصولات فولادی روز دنیا را داشت اما هم‌اکنون به دلیل برخی از مشکلات در این سال‌ها نتوانسته همپای دیگر کشورها صنعت فولاد را توسعه دهد.

بخشیان در ادامه گفت: البته در این سال‌ها توانسته‌ایم بخش اسلب خودمان را توسعه‌دهیم و سرمایه‌گذاری‌هایی نیز از تولید شمش فولاد و تبدیل آن به اسلب نیز صورت گرفته و یا از واحدهای گاززدایی و سولفورزدایی نیز بهره‌برداری شده است. درحال‌حاضر نیز به دلیل نداشتن خط تولید مجبور به صادرات اسلب به خارج از کشور هستیم تا پس از تبدیل آن به ورق شاهد از استفاده از آن در صنایع خود باشیم. اما با امید به راه‌اندازی واحد نورد گرم ۲ می‌توانیم ورق‌های مورد نیاز خود را ساخته و بی‌نیاز از واردات ورق شویم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها