|
کدخبر: 95749

در گفتگوی اختصاصی گسترش نیوز با کارشناسان بورس مطرح شد:

عرضه سهام ایمیدرو کاری درست یا غلط؟

کارشناسان بورس در گفتگویی از عرضه سهام ایمیدرو در بورس می گویند.

گسترش نیوز: چندی پیش رئیس سازمان خصوصی‌سازی از عرضه اولیه ایمیدرو در بورس تا اواسط اردیبهشت خبر داد به همین علت گفت‌وگویی با کارشناسان بورس انجام داده‌ایم که در ادامه آن را می‌خوانید:

کارشناسان بازار سرمایه و بورس در گفت‌وگوی اختصاصی با گسترش نیوز نظراتشان را درباره عرضه اولیه سهام ایمیدرو بیان کردند:

همایون دارابی کارشناس بورس در این مورد بیان کرد: قطعا ایمیدرو به عنوان یکی از غول‌های اقتصادی کشور است و ورودش به بازار سرمایه سبب افزایش رونق بازار و افزایش تنوع در بازار سرمایه می‌شود.

darabi10.jpg

وی در ادامه افزود: دو شرکت ایمیدرو و ایدرو با هدف توسعه اقتصادی در بخش‌های مختلف به‌خصوص در دو بخش معدن و صنعت تشکیل شده‌اند.

این کارشناس بیان کرد: درحال‌حاضر که دولت بودجه کافی و کسری بودجه مواجه است، ورود ایمیدرو به بازارسرمایه این فرصت را به این سازمان می‌دهد که از بورس تامین سرمایه کند و ده‌ها طرح و پروژه معدنی که در دستور کار قرار دارد را کامل کند.

کمک به رفع کسری بودجه دولت با فروش سهام ایمیدرو

این شرکت برای تکمیل طرح هایی که در برنامه دارد نیازمند سرمایه است و قطعا با ورودش به بورس هم از لحاظ عرضه سهام خودش و هم از لحاظ عرضه شرکت‌های زیر مجموعه‌اش موفق شود.

قطعا فروش سهام ایمیدرو به دولت کمک خواهد کرد که بخشی از کمبود بودجه‌اش جبران شود همچنین بخشی از سرمایه‌های این سازمان را برای اجرای پروژه هایش ایجاد خواهد شد.

وی در پایان اظهار کرد: حضور ایمیدرو در بورس قطعا اتفاق مثبتی است و شفافیت این سازمان را بالا خواهد برد و اجازه خواهد داد که بهره‌وری ایمیدرو تحت نظارت سهام داران خرد افزایش پیدا کند.، ضمن اینکه می‌توان تاریخچه سازمان ایمیدرو را به دو بخش قبل و بعد از ورود به بورس تقسیم کرد.

فردین آقابزرگی کارشناس بورس در ادامه روند پرسش و پاسخ گسترش نیوز از واگذاری سهام ایمیدرو در بورس اینچنین گفت: بهترین حرکتی که در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و همسو با سیاست‌های کلی نظام در حوزه اقتصادی باید انجام می‌شد همین عرضه‌های مازاد در کنترل دولت است.

aghabozrgi10.jpg

اما این عرضه هایی که به عنوان عرضه اولیه با واگذاری تحت عنوان خصوصی‌سازی مغایرت دارد. یعنی کاهش تصدی گری و کاهش مدیریت دولت کماکان پابرجا است.

وی افزود: اگر این عرضه ‌ها به منظور کاهش عطش بازار سرمایه صورت گرفته باشد، مطمئنا در آینده‌ای نه چندان دور بازار حالت معکوس خواهد گرفت و نیاز خواهد بود که از بازار سهام حمایت شود.اما اگر این عرضه فقط به جهت تامین کسری بودجه دولت باشد آن اهداف اولیه جهت اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی به نتیجه نخواهد رسید. ما در مقطعی خاصی از سال همانند این چند وقت اخیر عطش تقاضا و خرید سهام داریم. به همین علت یکسری شرکت‌های دولتی هم در دستور کار خودشان عرضه سهام قرار می‌دهند اما بازار همیشه بر یک پاشنه نخواهد چرخید و عکس این عطش را هم خواهیم داشت.

آقابزرگی بیان کرد: این عرضه همانند شستا که غیر مستقیم تحت نظارت دولت است صرفا جهت تامین نقدینگی و پاسخگویی به بخشی از بازار سهام است، فروش دارایی دولت در این مقطع شاید آنچنان نتیجه لازم نداشته باشد و آن اهداف اصلی را محقق نخواهد کرد.

وی درپایان اظهار کرد که تنها علت واگذاری ایمیدرو تامین نقدینگی ۲۵۰۰ هزار میلیارد تومانی در سطح جامعه است.

حسین خزلی خرازی کارشناس بازار بورس اینگونه پاسخ داد: بیش از ده سال است که این واگذاری‌ها سیاست کلی نظام هستند و دولت موظف است که دارایی هایش را به مردم واگذار کند.

khezlikharazi10.jpg

وی افزود: این روزها به دلیل استقبال فوق العاده که به بورس شده است، فرصتی مناسب برای این کار است زیرا در زمان رکود کسی سهام نمی‌خرید، اما الان هر طرح و شرکت و پروژه‌ای به‌خصوص شرکت‌های دولتی وارد بورس شود، به راحتی به فروش می‌رسد.

حمایت رهبر و دولت از بورس

وی ادامه داد: درحال‌حاضر با این حجم از نقدینگی که وارد بورس شده است بهترین موقع است که شرکت هایی هماند ایدرو و ایمیدرو سهام شرکت‌های خود را وارد بازار سرمایه کنند و با جمع آوری نقدینگی از این عرضه‌ها مجدد طرح هایی در شرکت‌های جدید و همچنین سرمایه‌گذاری بر روی استارتاپ‌های جدید دهند وا این خود سبب توسعه اقتصادی در شرایط تحریم می‌شود.

خزلی در پایان با ابراز خرسندی از حمایت رهبر و دولت از بازار سرمایه اظهار کرد: نقدینگی و سیل هجوم مردم به بازار بورس می‌تواند امیدوار‌کننده باشد و سال‌ها بورس ما موتور تامین‌کننده اقتصاد کشور باشد. اما اگر بازار بورس نتواند جوابگوی این عطش مردم باشد و همچنین سهام و عرضه‌های اولیه جدید وارد بازار نشود شاهد رشد بی‌رویه سهام‌ها خواهیم شد و رشد بی‌رویه قیمت‌ها قطعا نزول و سقوط را خواهد داشت و اکنون بهترین فرصت است که بازار سرمایه نقش اصلی خود را در تامین نقدینگی و سرمایه ایفا کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها