|
کدخبر: 95282

گسترش نیوز گزارش می‌دهد؛

با بزرگترین ماشین‌آلات معدنی جهان آشنا شوید + تصاویر

از جمله ماشین‌الات سنگین معدنی جهان می‌توان به دامپتراک‌، بولدوزر،اکسکاواتور،‌ لودر و شاول هیدرولیکی و کابلی اشاره کرد.

گسترش‌نیوز: به کارگیری ماشین‌الات معدنی سنگین به‌خصوص در معادن روباز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چرا که به دلیل صرفه اقتصادی می‌بایست عملیات انتقال بار با حجم بالا و در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود که برای معدن‌دار صرفه‌اقتصادی به همراه داشته باشد از این رو در این گزارش قصد داریم تا شما را با بزرگترین ماشین‌الات معدنی جهان آشنا کنیم.

دامپ تراک

Belaz-75710-2013-546x410.jpg

یکی از بزرگترین دامپ تراک‌ها یا همان کامیون‌های معدن توسط کارخانه بلاروسی belaz تولید شد. این کامیون ظرفیت حمل معادل با ۴۹۶ تن دارد. این کامیون که برای اولین بار در معادن کشور روسیه آزمایش شد پس از قبول شدن در آنها در معادن سراسر دنیا مورد استفاده قرار گرفت. این کامیون ۲۰ متر طول دارد. وزن این ماشین حدود ۳۶۰ تن و حداکثر سرعت آن ۶۴ کیلومتر بر ساعت است.

بولدوزر

Acco-Super-Bulldozer-546x410.jpg

یکی از ماشین‌آلات معدنی که در جابه‌جایی سنگ‌ها و توده‌های بزرگ شنی نقش دارد بولدوزرها هستند. بزرگ‌ترین بولدوزری که تاکنون ساخته‌شده است، Super Bulldozer نام داشته و ساخت شرکت ایتالیایی Acco است. قطعات فنی و پیشرانهٔ این بولدوزر متعلق به کاترپیلار است اما دیگر قطعات آن منحصراً توسط شرکت آکو ساخته‌شده است. این کوه فولاد ۱۸۳ تن وزن داشته و مجهز به دو موتور V۸ ساخت کاترپیلار است که مجموعاً ۱۳۵۰ اسب بخار قدرت دارند. تیغهٔ این بولدوزر عظیم، ۷ متر عرض و ۲.۷ متر ارتفاع دارد درحالی‌که طول کلی بولدوزر به ۱۲ متر می‌رسد.

اکسکاواتور

Liebherr-R9800-546x408.jpg

اکسکاواتور‌ها همان ماشین‌آلاتی هستند که به آنها بیل مکانیکی می‌گوییم. بزرگترین اکسکاواتور دنیا ساخت شرکت Krupp آلمان با نام Bagger ۲۸۸ است که به عنوان بزرگترین ماشین متحرک دنیا نیز شناخته می‌شود. وزن این خودروی غول پیکر ۱۳۵۰۰ تن است و قدرت بارگیری روزانه آن ۲۴۰ هزار متر مکعب خاک است. طول این ماشین غول پیکر ۲۲۰ متر و ارتفاعش نیز ۹۶ متر است که برای شروع به کار موتور‌ها و ادوات برقی آن به بیش از ۱۶.۵ مگاوات برق نیاز است که به همین خاطر در محل کار آن، معمولا یک نیروگاه کوچک و یا پست برق فشار قوی تاسیس می‌کنند. کمترین سرعت حرکت یک ماشین در دنیا نیز به نام این خودرو ثبت شده است که برابر با ۰.۶ کیلومتر در ساعت است.

لودر

Letourneau-L2350-546x410.jpg

برای بارگیری دامپ تراک‌های بزرگ، نیاز به لودر یا همان Earth Mover‌های غول پیکر نیز هست. بزرگترین لودر دنیا ساخت کمپانی امریکایی LeTourneau است که با نام L-۲۳۵۰ loader تا ۷۳ تن را در بیل خود جای می‌دهد و آن را تا ارتفاع ۸ متری می‌تواند بالا ببرد که برای بارگیری دامپ تراک‌های ۴۰۰ تنی نیز به قدر کافی مناسب است. وزن آن ۲۵۸ است و پیشرانه‌ای ۱۶ سیلندر از ساخته‌های موتور ساز معروف امریکا یعنی دیترویت دیزل دارد که خروجیش ۲۳۰۰ اسب بخار است و می‌توان پیشرانه ۱۶ سیلندر کومنز را نیز برای آن سفارش داد. حجم بارگیری باکت این لودر ۴۰.۵ متر مکعب است و قیمتی در حدود ۱.۵ میلیون دلار دارد.

شاول هیدرولیکی و کابلی

Terex-RH400-03-546x410.jpg

شاول‌ها گونه‌ای خاص از بیل مکانیکی هستند که بیل آنها به جای حالت برعکس، رو به جلو بوده و بارگیری خودرو‌ها و جابه‌جایی مواد را آسان تر می‌کند. شاول‌های غول پیکر به دو نوع هیدرولیکی و کابلی تقسیم می‌شوند. بزرگترین شاول هیدرولیکی دنیا ترکس RH۴۰۰ است که حجم باکت آن ۵۰ متر مکعب محاسبه می‌شود. دو پیشرانه ۱۶ سیلندر بر روی آن قرار دارد که هر کدام از آنها با حجم ۶۰ لیتر، در مجموع ۴۵۷۰ اسب بخار قدرت دارند و این غول ۹۸۰ تنی حد بیشتر سرعتی برابر با ۲.۲ کیلومتر در ساعت دارد. بزرگترین شاول کابلی دنیا نیز ساخت کمپانی Bucyrus امریکاست که در سال ۱۹۶۹ و به تعداد یک دستگاه از آن ساخته شد. این شاول ۱۴ هزار تنی، حجم باگیری ۲۳۵ متر مکعبی داشت که البته درحال‌حاضر عملیاتی نیست. فعلا بزرگترین شاول کابلی دنیا نامش P&H ۵۷۰ XPA است که حجم باکت آن ۵۳.۵ متر مکعب است و در سال ۱۹۹۱ و به تعداد دو دستگاه از آن ساخته شد.

  • ناشناس ارسالی در

    عالی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها