|
کدخبر: 95279

گسترش‌نیوز گزارش می‌دهد؛

تلاش صنایع مس و فولاد‌ی‌ها برای حفاظت از محیط‌زیست

احداث تصفیه خانه، ایجاد فضای سبز و نصب سیستم‌های غبارگیر از جمله اقداماتی است که شرکت‌های فولادی در راستای حفاظت از محیط زیست انجام داده‌اند.

گسترش‌نیوز: با توجه به آلایندگی کارخانجات فولادی ضرورت توجه به نکات زیست محیطی در قالب HSE امری ضروری است. در این گزارش سعی شده تا اقدامات زیست محیطی انجام شده توسط شرکت‌هایی همچون فولاد هرمزگان، شرکت ملی صنایع مس ایران و فولاد خوزستان در سال ۹۸ بیان شود. با ما همراه شوید:

فولاد هرمزگان

احداث یک تصفیه خانه فاضلاب بهداشتی به ظرفیت ۲۴۰ مترمکعب در روز

این تصفیه خانه قابلیت این را دارد که علاوه بر فاضلاب‌های بهداشتی فولاد هرمزگان ، فاضلاب‌های صنایع اطراف شامل فولاد کاوه و منطقه ویژه اقتصادی را نیز تصفیه کند.

ایجاد ۷ هکتار فضای سبز داخل فنس در فولاد هرمزگان

نصب سیستم غبار پایش آنلاین به دلیل آلایندگی گرد و غبار و نرمه‌های حاصل از نقل و انتقال مواد یا دانه بندی مواد

نصب دودکش واحد فولادسازی به منظور پالایش آنلاین ذرات خروجی از دودکش

به کارگیری سیستم «دیداستینگ » برای مکش فیوم‌های کوره قوس، وجود پیشرفته‌ترین آب شیرین کن صنعتی با ظرفیت ۳۰ هزار مترمربع در روز برای حفظ منابع آب شیرین و برخورداری از شبکه تصفیه و بازچرخانی پساب صنعتی با ظرفیت ۱۳۰ مترمکعب در ساعت

تفکیک و جداسازی پسماندهای صنعتی و امضای قرارداد با مراکز و سازمان‌های مورد تایید سازمان حفاظت محیط‌زیست برای بازیافت ضایعات شهری و ضایعات صنعتی

شرکت ملی صنایع مس ایران

مجتمع مس سرچشمه

اصلاحات روی سیستم آب مجتمع مس سرچشمه

بهبود کیفیت هوا با ایجاد کمربند فضای سبز و اجرای طرح مطالعه تراکم و تنوع پوشش گیاهی و جانوری در محدوده مجتمع مس سرچشمه

طرح گازرسانی

اجرای فاز اول توسعه فضای سبز منطبق با شرایط اکولوژیک منطقه

افزایش میزان تولید اکسیژن جدید،

کاهش آلودگی هوا در کارخانه ذوب

احداث انبار جدید کنسانتره مس سرچشمه

پروژه تغییر فناوری ذوب از ریورب به فلش، مهم‌ترین مزایای زیست‌محیطی روش فناوری فلش می‌توان به کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی، قابلیت ذوب کنسانتره‌های عیار پایین، کاهش مصرف انرژی الکتریکی در تجهیزاتی نظیر دمنده‌ها و هواکش‌ها و کاهش میزان انتشار دی‌اکسید کربن در محیط اشاره کرد.

ساخت کارخانه تولید اسیدسولفوریک.

یکی از اقدامات مهم انجام‌شده در زمینه افزایش «خودپالایی» کیفیت هوا در مس سرچشمه، گسترش فضای سبز و ایجاد کمربند سبز در سطح مجتمع مس سرچشمه است.

اجرای طرح جامع مدیریت پسماند است.

مجتمع مس شهر بابک

اصلاح فرآینده‌ها، تعمیر، نگهداری و بهبود مستمر الکتروفیلترها در غبار خروجی از دودکش‌های کارخانه‌ خاتون‌آباد و رساندن آن به زیر حد استاندارد حفاظت محیط زیست.

راه‌اندازی کارخانه اسیدسولفوریک به منظور جلوگیری از خروجی گاز دی‌اکسید گوگرد.

اهم فعالیت‌های انجام‌شده در کارخانه ذوب‌ خاتون‌آباد به منظور کاهش غبار خروجی از دودکش‌ها شامل: رفع مشکل خودسوزی غبار داخل الکتروفیلتر درایر که منجر به افزایش دما و در نتیجه کاهش راندمان الکتروفیلتر می‌شد، کاهش حجم هوای ورودی به داخل الکتروفیلتر درایر از طریق سیستم پرج ایر که منجر به خودسوزی غبار می‌شد، تغییرات در سیستم ضربه‌زنی الکتروفیلترها، نصب بافل پلیت در ورودی الکتروفیلترها جهت توزیع یکنواخت گاز داخل الکتروفیلترها، ‌کنترل هوای ورودی خشک‌کن درایر، ‌بررسی کارکرد صحیح سیکلون‌های اولیه و ثانویه‌، کنترل فشار ورودی و خروجی الکتروفیلترها، نگهداری و تعمیرات قسمت‌های مختلف الکتروفیلترها به صورت سه شیفت کار، رفع تمامی نشتی‌های الکتروفیلترها، راه‌اندازی الکتروفیلترهای واحد کنورتور، تعویض کیسه‌های بگ فیلتر فلش و افزایش راندمان آنها، ذوب کردن بیلدآپ اطراف مشعل‌های برج واکنش در بازرسی‌های هفتگی با نصب مشعل کمکی و افزایش میزان سوخت، تنظیم زاویه، هوا و سوخت مشعل‌های محفظه ته‌نشینی و آپتیک کوره فلش برای تکمیل ذوب هر چه بیشتر در نتیجه کاهش میزان غبار تولیدی، رفع نشتی لوله‌های بویلر حرارتی با انجام اورهال اساسی به منظور کاهش چسبندگی غبار همچنین رفع کلوخه بویلر طی اورهال اساسی، تغییر محل فن‌های سولفاتایزینگ موجود به‌منظور افزایش کارآیی فن‌های مذکور است.همچنین از دیگر اقداماتی که به بهینه‌شدن محیط‌زیست در این معدن کمک می‌کند، احداث سد باطله (رسوبگیر و آبگیر)، احداث تصفیه‌خانه‌های فاضلاب، تیکنرهای باطله است.

حذف نقاط انتشاردهنده آلودگی برای رفع مشکلات زیست‌محیطی و کاهش غبار تولیدی کارخانه ذوب.

احداث انبار سرپوشیده جدید جهت ذخیره‌سازی، انباشت و برداشت کنسانتره در فضایی سرپوشیده و کاملا مکانیزه.

مجتمع مس آذربایجان

طرح جامع آب مجتمع مس سونگون شامل مدیریت و بازیابی آب

پایش‌های کیفی سیستمهای هیدروژن و هیدرولوژی

انجام مطالعات ارزیابی ریسک ناشی از فعالیت‌های معدنکاری، احداث و نگهداری ایستگاه‌های آنلاین پایش کیفی آب در حوضه‌های آبریز مجتمع به تعداد ۲ عدد، حفاری گمانه‌های جدید پایش در تکیه‌گاه‌های سد باطله آیت‌کندی جمعا به میزان ۸۳۵ متر

احداث سیستم تصفیه زهاب باطله‌های معدنی در سال ۹۵ و تعویض سالانه آهک و زِئولیت سیستم مزبور جهت کنترل و مدیریت باطله‌های معدنی در مجتمع

فولاد خوزستان

طرح نصب کنترل غبار سیستم فروش گندله به روش مه خشک به منظور کاهش شدید تولید و انتشار غبار در ناحیه فروش گندله سازی ، کاهش مصرف آب و برق و عدم نیاز به مواد شیمیایی.

نصب و راه‌اندازی دیزل ژنراتورهای فولاد‌سازی به منظور ایجاد سیستم مطمئن، پایدار و یکپارچه MVA برق اضطراری بخش فولادسازی، کاهش تاثیر افت فشار گاز در زمستان، تقویت و نوسازی سیستم برق اضطراری بخش فولادسازی

سیستم تفکیک ضایعات آهنی و غیر آهنی. با اجرایی شدن این طرح ظرفیت مهار غبار ۴۰ هزار تن مکعب افزایش پیدا کرده و از انتشار خاک و غبار ناشی از عملیات تفکیک جلوگیری می‌کند.

پروژه راه‌اندازی جمع آوری دود کوره چهار با هدف کاهش شاخص آلودگی محیطی

جداسازی سیستم مکش کوره ۳ و ۴ و افزایش سطح‌ رضایت مندی ذیفعان داخلی و خارجی

اجرای ۵ برابری تعهد شرکت در احداث فضای سبز شرکت فولاد خوزستان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها