|
کدخبر: 79745

گام‌های بلند چادرملو در بومی‌سازی فولاد

شرکت‌های تامین‌کننده و مصرف‌کننده بسیاری در زنجیره فولاد ۲۳ تا ۲۶ دی امسال گردهم می‌آیند تا با حضور در دومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران با تاکید بر بومی‌سازی، تعامل بیشتری با یکدیگر برقرار کنند.

گسترش‌نیوز: برخی شرکت‌های تامین‌کننده زنجیره فولاد همچنان ناشناخته باقی مانده‌اند که شناسایی توانمندی‌ها و قابلیت‌های این شرکت‌ها می‌تواند در تامین زنجیره فولاد بسیار ثمربخش واقع شود.

بومی‌سازی ۱۲هزار قطعه در چادرملو

محمود مصری‌نژاد، مدیر مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو درباره بومی‌سازی واحدهای فولاد در کشور عنوان کرد: شرکت‌های بزرگ فولادی مانند فولاد مبارکه، خوزستان، خراسان و مجتمع‌های معدنی و صنعتی مانند چادرملو و گل‌گهر سال‌هاست در امر بومی‌سازی قطعات با جدیت تلاش کرده و گام‌های مهمی در این مسیر برداشته‌اند. البته رویکرد بومی‌سازی باید سرلوحه تمام شرکت‌ها در زنجیره فولاد قرار گیرد و شرکت‌هایی که قابلیت بالایی در زمینه ساخت دارند باید نسبت به قطعات جدیدتر شناخت بیشتری پیدا کنند. برخی قطعات پیچیده‌تر و برخی ساده و تعدادی نیز شناخته‌شده‌تر هستند، اما باید برای تامین قطعات جدید مورد نیاز به سمت بومی‌سازی پیش رفت.

مصری‌نژاد در ادامه خاطرنشان کرد: شرکت چادرملو در بخش‌های معدن و صنعت حدود ۱۲هزار قطعه خود را بومی‌سازی و تلاش کرده قطعه‌ای را از خارج وارد نکند.

وی در پاسخ به این پرسش که شرکت چادرملو چه دستاوردی برای نمایشگاه بومی‌سازی فولاد دارد، گفت: شرکت چادرملو امسال در نمایشگاه ۱۰قطعه ارائه خواهد کرد.

مدیر مجتمع صنعتی چادرملو درباره همپوشانی نمایشگاه‌های گوناگون که در طول سال برگزار می‌شود، عنوان کرد: نمایشگاه‌هایی در سطح برخی استان برگزار می‌شود اما برگزاری نمایشگاه در تهران سبب حضور تمام فعالان این حوزه خواهد شد و در این راستا شرکت‌ها، قابلیت‌ها و توانمندی‌های خود را به نمایش خواهند گذاشت؛ از همین رو، نمایشگاه کمک شایانی در مسیر بومی‌سازی به شرکت‌ها می‌کننپ. در بخش معدن قطعات بسیار پیچیده‌تر هستند و سایش‌ها و فرسودگی بیشتری دارند؛ بنابراین لازم است قطعات جدیدی ارائه شود که عمر آنها در برابر سایش افزایش یابد.

مصری‌نژاد در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین خلأهای بومی‌سازی در صنعت فولاد مربوط به چه حوزه‌هایی است، اظهارکرد: فولادسازی باید بیش از پیش تمرکز خود را به سمت نسوزها ببرد، زیرا در مقابل فرسایش، خوردگی و سوختن، نسوزهای باکیفیت می‌توانند دوام بیشتری داشته باشند. از آنجا که در کشور مواد نسوز باکیفیتی وجود ندارد، در برخی مواقع شاهد واردات نسوز هستیم، این در حالی است که شرکت‌های توانمندی در این زمینه ایجاد شده‌اند.

وی در پاسخ به این پرسش که شرکت‌های نسوز مدعی هستند حدود ۹۰درصد نسوز مورد نیاز داخل را می‌توانند تهیه کنند، آیا این نسوزها از کیفیت لازم برخوردار هستند، گفت: حدود ۹۰ درصد نسوز مورد نیاز در داخل قابل تولید است، اما موضوع آن است که مواد اولیه بیشتر این نسوز وارداتی هستند و ضرورت دارد با کیفیت مناسب تهیه شود، چراکه مواد اولیه‌ای که از هند، چین یا اروپا وارد می‌شود با یکدیگر متفاوت هستند. توانمندی‌ها در زمینه تولید نسوز بالاست، اما باید مواد اولیه باکیفیت برای تولید نسوز تهیه شود.

مدیر مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو ادامه داد: در شرکت چادرملو برای تامین مواد خود از شرکت‌های گوناگون دعوت به‌عمل آورده‌ایم و با رعایت برخی ملاحظات، مواد اولیه را مورد استفاده قرار می‌دهیم، چرا باید مطمئن شویم استاندارد ایزوهای گوناگون درباره کیفیت آنها رعایت می‌شود. از همین‌رو با برخی شرکت‌های داخلی کار کرده‌ایم که کیفیت محصول آنها از شرکت‌های اروپایی نیز بیشتر بوده، بنابراین سعی می‌کنیم بیشتر از این شرکت‌ها استفاده کنیم.

مصری‌نژاد در پایان خاطرنشان کرد: نمایشگاه ملی فولاد ایران سال گذشته در سطح بالایی برگزار شد و زمینه تعامل بیشتری را برای واحدها و شرکت‌ها ایجاد کرد. اگر این جشنواره و نمایشگاه به‌طور مستمر برگزار شود، نتایج آن نصیب کل زنجیره فولاد خواهد بود.

در انتظار نمایشگاهی پرشور

محمد ریاحی‌منش، مدیرعامل به‌آرین‌صنعت اصفهان نیز درباره جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد عنوان کرد: نخستین دوره جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد که سال گذشته برگزار شد، نمایشگاهی با دید تخصصی بود که بر بومی‌سازی صنعت فولاد تاکید داشت. امیدواریم دوره دوم آن نیز پرشورتر از سال گذشته برگزار شود.

ریاحی‌منش در ادامه خاطرنشان کرد: تولیدات شرکت به‌آرین‌صنعت اصفهان در زمینه روانکاری در صنعت فولاد است که شامل انواع تولید روغن و گریس است. در حقیقت شرکت ما یک شرکت دانش‌بنیان به‌شمار می‌رود که در راستای بومی‌سازی نیازهای زنجیره فولاد فعالیت دارد. وی خاطرنشان کرد: نمایشگاه بومی‌سازی از یک حامی قوی مانند انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران برخوردار است و امید داریم دومین دوره آن نیز به قوت دوره نخست برگزار شود، اما دوره نخست آن همراه با نقص‌هایی بود که امیدواریم برطرف شود.

مدیرعامل به‌آرین‌صنعت اصفهان در ادامه با دید انتقادی از نمایشگاه سال گذشته عنوان‌کرد: برخی قراردادهایی که بین شرکت‌ها بزرگ با سایر شرکت‌ها منعقد شد به نظر می‌رسید که حالت دستوری دارند تا عملیاتی. البته این موضوع شاید از آنجا نشات گرفته که موضوع بومی‌سازی هم برای شرکت‌های تامین‌کننده و هم مصرف‌کنندگان بومی‌سازی آنچنان که باید و شاید جا نیفتاده بود. البته اطلاع‌رسانی برای برگزاری نمایشگاه خوب بود، اما زمینه تعامل بین شرکت‌ها باید بیشتر مورد تاکید قرار می‌گرفت. برای نمونه ما یک شرکت تامین‌کننده در زمینه فولاد بودیم، اما فضای نمایشگاه برای ما تازگی داشت، در حالی که باید امسال شرکت‌ها به سمت تعاملات عملی‌تر پیش بروند.

ریاحی‌منش افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان یا برخی شرکت‌های تامین‌کننده واحدهای فولادی همچنان شناخته‌شده نیستند، از همین‌رو نمایشگاه باید این زمینه آشنایی را فراهم کند. باید توانمندی‌های شرکت‌های تامین‌کننده بیشتر در نظر گرفته شود و نیاز است که شرکت‌های بزرگ شرکت‌های تامین‌کننده را بشناسند و به آنها بهای بیشتری داده و آنها را مورد ارزیابی قرار دهند، از تجربه‌های آنها استفاده کرده و محصولات آنها را با آزمون‌های عملیاتی خریداری کنند. وی در پاسخ به این پرسش که شرکت شما چه دستاوردی در زمینه بومی‌سازی دارد، عنوان‌کرد: شرکت ما ۱۶ محصول در زمینه فولاد را بومی‌سازی کرده که مهم‌ترین آنها روغن نورد سرد بوده که برای نخستین‌بار در کشور ساخته شده است. پس از نمایشگاه سال گذشته ما توانستیم قراردادهایی با شرکت‌هایی به غیر از شرکت فولاد مبارکه ببندیم.

مدیرعامل به‌آرین صنعت اصفهان در پایان با اظهار امیدواری از اینکه تجربه دوم نمایشگاه موفق‌تر از تجربه نخست آن باشد، گفت: با توجه به ایده خلاقانه انجمن تولیدکنندگان فولاد در راستای رونمایی از سامانه جامع بومی‌سازی زنجیره آهن و فولاد ایران، بدون شک شاهد تحول و هم‌افزایی هرچه بیشتر بین تامین‌کنندگان و شرکت‌های بزرگ فعال در صنعت فولاد کشور در نمایشگاه امسال خواهیم بود.

منبع: صمت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها