|
کدخبر: 131865 شاپور پشابادی

اختصاصی گسترش ‌‌نیوز:

شایعات مربوط به تیلاپیا را باور کنیم؟

شکی نیست که تیلاپیا ماهی، بدنامی است. درباره این ماهی، شایعه‌ها و دروغ‌های زیادی ساخته شده اما هیچ کدام واقعیت ندارند.

شهر خبر شایعات مربوط به تیلاپیا را باور کنیم؟

می‌گویند تیلاپیا برای محیط‌زیست مضر است. مثال می‌آورند که پرورش تیلاپیا مثل این است که مقدار زیادی پلاستیک را در آب بیندازید. تیلاپیا مثل همه ماهیان دیگر اگر به شیوه درست و اصولی، پرورش داده شود، جیره غذایی مناسب، دریافت کند و فضای لازم برای حرکت آزادانه را داشته باشد هیچ خطری برای سلامتی شما و محیط زیست ندارد. برای بررسی بیشتر این موضوع با گسترش ‌نیوز همراه باشید.

دروغ اول: انسان تیلاپیا را تولید کرده است

پرورش تیلاپیا می‌تواند سودآور باشد و به ویژه برای پرورش‌دهندگان تازه‌کار گزینه ایده‌آلی است اما درباره این ماهی حرف و حدیث زیادی وجود دارد. این شایعات هم انگیزه پرورش‌دهندگان و مصرف‌کنندگان را کاهش می‌دهد. اینترنت پر است از مطالبی که ادعا می‌کنند تیلاپیا توسط انسان ساخته شده است. ادعا می‌شود که این گونه به شکل طبیعی وجود ندارد. بعضی به این ادعای نادرست، پروبال داده‌اند و می‌گویند که تیلاپیا پوست و استخوان ندارد و نمی‌توان آن را به اندازه کافی پخت. روشن است که هیچ کدام از این ادعاها واقعیت ندارند. تیلاپیا پوست و استخوان دارد و گونه‌ای آزمایشگاهی و مصنوعی نیست که توسط انسان و از طریق مهندسی ژنتیک ساخته شده باشد. اگر منطق پشت این ادعا را قبول کنیم باید فکر کنیم که گاو و گوسفندها و گونه‌های دیگری که برای گوشت پرورش داده می‌شود یا مرغ‌های تخم‌گذار هم توسط انسان تولید شده‌اند.

دروغ دوم: تیلاپیا سالم نیست

بخش زیادی از انتقادات به کیفیت گوشت و ارزش غذایی تیلاپیا مربوط می‌شود. به اعتقاد متخصصان تغذیه، گوشت غنی تیلاپیا حاوی منابع ارزشمندی از اسیدهای امگا ۳ است. مخالفان این ماهی سفید و به نسبت لاغر را آماج حملات خود کرده‌ و ادعا می‌کنند که این گونه سالم نیست چون در مقایسه با ماهیان چاق‌تر امگا ۳ کمتری دارد.

این دیدگاه کاملا نادرست است. تیلاپیا به اندازه گونه‌هایی مثل سالومون یا قزل‌آلا امگا ۳ ندارد اما کالری آن به هیچ عنوان کم نیست. تیلاپیا از نظر مقدار پروتئین، سلنیوم، ویتامین B3، ویتامین B13، فسفر و پتاسیم بسیار غنی است. هر وعده غذایی سالمی باید حاوی این عناصر ارزشمند باشد.

تیلاپیا همچنین حاوی مقادیر زیادی اسید چرب امگا ۶ است. مخالفان ادعا می‌کنند که این ماده برای سلامتی ما مضر است. این در حالی است که امگا ۶  مقدار کلسترول‌ را کاهش می‌دهد و با کاهش حساسیت بدن به انسولین، به کنترل قند خون کمک می‌کند. حفظ تعادل میان امگا۳ و امگا ۶ اهمیت حیاتی دارد اما بهترین راهکار برای رسیدن به این هدف، مصرف بیشتر امگا ۳ است نه کاهش مصرف امگا ۶.

تیلاپیا اگر به درستی پرورش داده شود به یک منبع غذایی غنی و ارزشمند تبدیل می‌شود. مزارع استاندارد برای تغذیه این ماهی از جیره گیاهی استفاده می‌کنند و از ورود مواد شیمیایی مضر به بدن آنها جلوگیری می‌کنند. مصرف تیلاپیا نه تنها مضر نیست بلکه سلامتی می‌آورد.

دروغ سوم: تیلاپیا برای محیط‌زیست بد است

تیلاپیا در بیشتر مناطق جهان، ماهی محبوبی است اما این مسئله باعث نشده از آتش انتقادها کاسته شود. مخالفان می‌گویند که فرار تیلاپیا از مزارع پرورشی و ورود آنها به گله ماهیان دیگر و در نهایت بقای گونه‌های دیگر را به خطر می‌اندازند. بیشتر پرورش‌دهندگان این گونه به شدت مراقبت می‌کنند که گله‌های تیلاپیا هیچ تاثیر بدی روی محیط‌زیست نداشته باشد.

باید توجه داشت که کیفیت تیلاپیا در همه مناطق و کشورها یکسان نیست. به عنوان مثال شرایط نگهداری تیلاپیا در بعضی کشورها مثل چین استاندارد نیست ولی این موضوع به تیلاپیا محدود نمی‌شود. گوشت همه حیواناتی که در شرایط بد پرورش می‌یابند کیفیت پائینی دارد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها