|
کدخبر: 293617 امیرمحمد درویش

گزارش گسترش نیوز از یکصد و چهل و پنجمین جلسه شورای شهر تهران

عرضه خانه های خالی بر بازار مسکن تاثیر دارد

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در حاشیه یکصد و چهل و پنجمین جلسه شورای شهر تهران توضیحاتی را پیرامون کمیسیون ماده ۵ و خانه های خالی ارائه داد.

شهری عرضه خانه های خالی بر بازار مسکن تاثیر دارد

مهدی چمران گفت: اگر خانه‌های خالی عرضه شود و مردم بتوانند از آن استفاده کنند، قطعا در بازار مسکن اثرگذار خواهد بود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه کمیسیون ماده ۵ بر اساس قانون جدید مجلس اختیارات بیشتری دارد، اظهار کرد: در مجلس بر قوانین سابق تاکید شده است. از دبیر کمیسیون خواسته ایم تا گزارش مستندی از کارهای نزدیک به ۲ سال خود منتشر کرده و مقایسه ای با دوره گذشته صورت بگیرد تا متوجه شویم برای مثال چند متر مربع به ساختمان‌ها و طبقات اضافه شده است.

وی با بیان اینکه تعداد پرونده ها بسیار افزایش یافته و کار کمیسیون بیشتر شده است، افزود: بیشترین پرونده ها که در گذشته از مناطق ۱ تا ۶ بوده است اما امروز از مناطق جنوب شهر است. برای بنده نیز تعجب‌آور بود که از منطقه ۱۶، ۱۸ و ۲۰ پرونده داشته باشیم.

چمران با تاکید بر اینکه باید اجازه دهیم که در باره تعداد پرونده ها کمیسیون پاسخگو باشد، گفت: بحث شهرفروشی از دهه ۷۰ مطرح شد و در شهرداری تصمیم می گرفتند برای هر ساختمانی هرچقدر پول می داد تراکم می دادند که قطعا درست نبود و در کوچه‌های با عرض کم ساختمان ۱۲ طبقه ساخته می شد.

وی ادامه داد: در آن زمان شهر قانون، طرح جامع و طرح تفصیلی نداشت. بنابراین هنگام ورود تهیه این ۲ طرح را در سال ۸۲ دنبال کردیم و با به کارگیری ۲۸ مهندس در طول دو سال این طرح تهیه شد و در ۹ ماه مورد بحث قرار گرفت.

چمران با بیان اینکه هرجا بر خلاف طرح تفصیلی عمل شود خلاف است، خاطرنشان کرد: اجرای طرح‌ها و اضافه طبقات بر اساس طرح جامع تخلف است و از گذشته برخی افراد، پرونده‌هایی دارند که بعضاً بنده نیز اعتراض داشته و پیگیری کردم که جلوگیری صورت بگیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه طرحی با همکاری معاونت شهرسازی در حال تهیه است، گفت: البته این طرح می‌تواند جایگزین تصمیمات کمیسیون ماده ۵ باشد. وظیفه کمیسیون ماده ۵ توسط مجلس شورای اسلامی و شورای عالی استانها مشخص شده است.

وی افزود: از سال ۴۲ که به مسکن سازی پرداختیم قانونی برای بالا و پایین رفتن قیمت مسکن پیدا نکردیم؛ اگر خانه های خالی عرضه شود و مردم بتوانند از آن استفاده کنند، قطعا در بازار مسکن اثرگذار خواهد بود.

ارسال نظر