|
کدخبر: 275158

زمین‌های غیر فعال در شهرک‌ های صنعتی خلع ید می‌شود

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی گفت: زمین‌های واگذار شده در شهر کهای صنعتی اگر منجر به بهره برداری و تولید نشوند خلع ید می‌شود.

شهرک های صنعتی زمین‌های غیر فعال در شهرک‌ های صنعتی خلع ید می‌شود

علی رسولیان افزود: با توجه به سیاست‌های وزارت صمت به ویژه توازن بخشی صنعتی در سطح کشور افزود: امسال رویکرد متفاوتی اتخاد کردیم که یکی از آن در واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی است؛ بر این اساس زمین در شهرک‌های تقاضا محور به افرادی که اهلیت دارند واگذار می‌شود.

وی اضافه کرد: در سال‌های گذشته تنها مسیر واگذاری زمین، داشتن مجوز تاسیس بود یعنی هر کسی که مجوز تاسیس داشت می‌توانست در شهرکها، زمین را در اختیار بگیرد، اما امسال در شهرک‌هایی که تقاضا محور است ارزیابی کیفی مبتنی بر شاخص‌های قابل اندازه گیری وجود دارد یعنی اراضی عملا به فعالان اقتصادی موجود که توان کار اقتصادی دارند تحویل می‌شود. البته در چار چوب سامانه الکترونیکی شفاف؛ نحوه واگذاری، قیمت ها، محل ها، همچنین نحوه پرداخت اقساط همه مشخص است و فعال اقتصادی هم می‌تواند با استفاده از سامانه، زمین را در اختیار بگیرد این کار خیلی کمک می‌کرد تا کسانیکه زمین در اختیار می‌گیرند افراد اقتصادی، توانمند و عملا کسانی باشند که بتوانند تولید را رقم زنند.

وی اضافه کرد:، اما درخصوص اراضی که در سال‌های گذشته واگذار شده، هم اکنون مسیر جدی خلع ید را پیش می‌بریم. زمین‌هایی که زمان زیادی از واگذاری آن‌ها گذشته و همچنان راکد و غیر فعال هستند برای آن‌ها تقسیم بندی مناسبی انجام شده است.

رسولیان گفت: سال گذشته بیش از هزار و ۸۰۰ پرونده به مراجع قضایی ارجاع شد و حداقل ۹۰۰ هکتار زمین در دو روش، استفاده از محاکم قضایی و تفاهم نامه به دولت، برگشت داده شد.

وی با اشاره به اینکه در شش ماه نخست امسال، تقریبا ۲۲۵ هتکار زمین را در دادگاه خلع ید کردیم، افزود: در یک اتفاق بسیار خوب، بیشتر فعالان اقتصادی که زمین گرفتند مقدمات اجرایی کار را فراهم کردند یعنی مسیر ایجاد واحد تولیدی و تکمیل طرح‌ها را پیگیری می‌کنند ما هم در این زمینه به جد پیگیر هستیم البته کسانیکه به هر دلیلی طرح را به بهره برداری نرسانند خلع ید می‌شوند.

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در مورد زیر ساخت‌های شهرک‌های صنعتی هم گفت: دو زیر ساخت بسیار مهم در شهرک‌ها مد نظر است؛ نخست اینکه در طول یک سال گذشته با تاکید وزیر صمت برای تامین زیر ساخت‌های برق، برای ساخت بیش از ۹۳ پست برق مشارکت کردیم از این ۹۲ پست برق، بخشی از آن مصوبات دولت است که امیدواریم تا ۲ سال آینده زیرساخت تامین برق در شهرک‌ها را کامل کنیم.

رسولیان افزود: اقدام دوم را در زمینه آب به صورت جدی پیش می‌بریم، بازچرخانی آب صنعت را هم در حوزه صنعت و هم در حوزه آب شرب در پیش گرفتیم که امیداوریم بتوانیم از مسیر تحویل تسویه پساب‌های شهری، آب دراز مدت و مفید را برای صنایع تامین کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چند درصد آب مورد نیاز صنعت از این طریق تامین می‌شود گفت: با توجه به براورهایی که انجام شده حدود یک میلیارد متر مکعب پساب شهری در سطح کشور وجود دارد که نسبت به میزان آبی که هم اکنون در صنایع استفاده می‌شود حجم بسیار خوبی است و امیدواریم بتوانیم حدود ۵۰۰ میلیون متر مکعب از این میزان را استفاده کنیم.

منبع: بازار

ارسال نظر