|
کدخبر: 228302

سینما نیازمند همکاری شهرداری و تلویزیون در امر تبلیغات

اواخر بهمن ماه سال ۱۳۹۸ بود که با ورود اپیدمی کرونا به کشور، سینمای ایران به اغما رفت و تعطیلی طولانی مدت سالن‌های سینما هر روز منجر به بدتر شدن وضعیت این صنعت شد که ادامه این وضعیت زخم‌های ماندگاری بر پیکره کم‌رمق سینما وارد کرد.

سینما و تلویزیون سینما نیازمند همکاری شهرداری و تلویزیون در امر تبلیغات

سینمای ایران همواره در برنامه‌ریزی اکران به دلایل مختلف اعم از کمبود سالن‌های سینما، عدم همکاری ارگان‌های مختلف در بحث تبلیغات، دخالت برخی ارگان‌ها در بحث ممیزی و سانسور فیلم‌ها، بحث مافیای اکران و... دچار مشکل بوده که با شیوع ویروس کرونا تعطیلی کامل سینماها و در نتیجه طولانی‌تر شدن صف اکران وضعیت به مراتب بدتر شد.

پس از شروع واکسیناسیون در تابستان امسال به مرور شاهد بهبودی وضعیت سینماها بودیم به طوری که تعداد فیلم‌های میلیاردی سینماها افزایش پیدا کرد و تا حدی خیال تهیه‌کننده‌ها و سرمایه‌گذارهای فیلم‌های سینمایی برای اکران راحت‌تر شد اما عدم وجود امنیت به دلیل نامطمئن بودن از ثبات در ادامه فعالیت سینماها دلیلی بود برای اینکه صاحبان آثار خیال آسوده‌ای برای اکران فیلمشان نداشته باشند.

اکران فیلم سینمایی «دینامیت» از اوایل تابستان رونقی نسبی به سینماهای کشور آورد و استقبال خوبی از این فیلم صورت گرفت. ابراهیم عامریان، تهیه‌کننده این فیلم سینمایی، که پیش‌تر تاکید کرده بود فیلم را تا واکسیناسیون کامل کشور اکران نخواهد کرد، تلاش برای بازگشت رونق به سینماها در شرایط حاضر را دلیل اصلی انصرافش از این تصمیم بیان کرد اما در گفت‌وگوی دیگری گفت: متأسفانه هیچ همکاری با ما در تبلیغات فیلم سینمایی «دینامیت» صورت نگرفت. نه صداوسیما و نه شهرداری هیچ همکاری نکردند و ما با بودجه شخصی و تلاش خودمان در فضای مجازی سعی کردیم این فیلم را تبلیغ کنیم که خوشبختانه نتیجه خوبی هم حاصل شد. به احتمال زیاد با اکران «دینامیت» تا عید نوروز ما به میزان فروشی که مدنظر داشتیم خواهیم رسید.

فیلم سینمایی «دینامیت» که ۶ ماه از اکران آن می‌گذرد تا امروز توانسته با فروش ۳۳ میلیارد تومانی‌اش رکورددار گیشه سینماها در ایام شیوع کرونا باشد.

عدم حمایت تلویزیون و نهادهای دیگر در بحث تبلیغات برای فیلم‌های کمتر دیده شده نیز وجود دارد.

سعید سعدی، که فیلم سینمایی «گیسوم» به تهیه‌کنندگی او در شهریور امسال اکران شد و البته تنها ۷۲ میلیون تومان فروش داشت، در گفت‌وگویی اظهارکرد: فروش بهتر فیلم‌ «گیسوم» و دیگر فیلم‌ها در این شرایط وابسته به تبلیغات گسترده‌تر است که با هزینه‌ بالای تبلیغات این امکان برای ما فراهم نبود و ما فقط سعی کردیم تبلیغات را در صفحات مجازی با اخبار مختلف و تیزرها دنبال کنیم تا از این طریق اطلاع‌رسانی‌های لازم صورت بگیرد.

در این روزها برخی فیلم‌های خاص و متفاوت توانسته‌اند بیشتر از حد انتظار در گیشه موفق باشند. فیلم سینمایی «پوست» به کارگردانی برادران ارک و تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح از این دست آثار بود. این فیلم سینمایی که در اواخر مهرماه اکران شد، با عدم وجود بازیگران مطرح توانست فروشی نزدیک به ۸۰۰ میلیون تومان داشته باشد که می‌توان آن را فراتر از حد انتظار دانست.

محمدرضا مصباح درباره فروش این فیلم گفت: موفقیت فیلم «پوست» در گیشه، اتفاق بزرگی برای سینمای بومی ایران است و این اتفاق را می‌توان نقطه عطفی در سینمای کشور دانست. متأسفانه تا امروز شهرداری هیچ همکاری برای تبلیغات این فیلم با ما نداشته اما با تلویزیون مشغول رایزنی هستیم.

فیلم سینمایی «منصور»، که محصول سازمان رسانه‌ای اوج است، اواخر آبان ماه اکران شد و این فیلم نیز یکی از آثار جدی این روزهای سینما بود که توانست فروش نسبتاً خوبی داشته باشد. با توجه به موضوع این فیلم تلویزیون همکاری خوبی در پخش تبلیغات آن داشت و «منصور» تا امروز توانسته ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان فروش داشته باشد. جلیل شعبانی، تهیه‌کننده این فیلم، با اعلام اینکه تلویزیون همکاری خوبی در تبلیغات این فیلم داشته اظهارکرد: صداوسیما در تبلیغات همکاری خوبی با ما داشت و در بخش تبلیغات میدانی نیز بیلبوردهایی در سطح شهر نصب شده که کمک شایانی به دیده شدن فیلم می‌کند اما از ارتش جمهوری اسلامی انتظار بیشتری برای همکاری در بخش تبلیغات داشتیم چراکه فیلم «منصور» روایتگر زندگی یکی از فرمانده‌های ارتش است.

فیلم سینمایی «حکم تجدیدنظر» به کارگردانی محمدامین کریم‌پور اواخر آبان ماه در سینماهای کشور اکران شد. این فیلم سینمایی که بازیگران مطرح بسیاری در آن ایفای نقش می‌کنند هم نتوانست با فروش چندان خوبی همراه باشد. «حکم تجدید‌نظر» با وجود گذشت بیش از یک ماه از زمان اکرانش تنها ۲۶۳ میلیون تومان فروش داشته است. رضا کریمی، تهیه‌کننده «حکم تجدیدنظر»، درباره وضعیت اکران اظهارکرد: پیش از کرونا هم وضعیت اکران در سینمای ایران مساعد نبود و همیشه فیلم‌های کمدی موفق‌ترین آثار بوده‌اند و درحال‌حاضر هم همین وضعیت حاکم است و این برای فیلم‌های غیرکمدی بدتر است چراکه معمولاً فیلم‌هایی که کمدی نیستند در اکران مهجور واقع شده‌اند و امروز هم همینطور است. طبیعتاً از میزان فروش این فیلم و استقبال صورت گرفته رضایت ندارم اما چاره‌ای هم جز اکران این فیلم وجود نداشت.

فیلم سینمایی «رمانتیسم عماد و طوبا» که در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر توانست با استقبال نسبتاً خوبی مواجه شود نیز این روزها در سینماهای کشور اکران شده و از اوایل آذر ماه تا امروز توانسته تنها ۱۵۰ میلیون تومان فروش داشته باشد. مهدی صباغ‌زاده تهیه‌کننده این فیلم سینمایی در گفت‌وگویی که پیش از اکران آن ، گفت: این فیلم همانند فیلم قبلی کاوه صباغ‌زاده با عنوان «ایتالیا ایتالیا» اثری جذاب و دیدنی است که فکر می‌کنم مورد استقبال مخاطبان سینما قرار بگیرد.

فیلم سینمایی «بندر بند» نیز از آثاری است که در روزهای اخیر در سینماهای کشور اکران شده است. منیژه حکمت، تهیه‌کننده و کارگردان «بندر بند»، با اشاره به اینکه هیچ همکاری از سوی صداوسیما و شهرداری در پخش تبلیغات این فیلم سینمایی صورت نگرفته تصریح کرد: قطعاً یکی از ابزارهای مهم در جذب مخاطب تبلیغات است که متأسفانه شهرداری هیچ همکاری با ما در این زمینه نداشت و تلویزیون هم طبق معمول همین‌طور بود. به نظر من در این شرایط تنها راه باقیمانده همان شبکه‌های ماهواره‌ای خارج از کشور هستند که می‌توانیم در تبلیغات از آنها کمک بگیریم و به ناچار هزینه‌ای که باید را هم اعم از جریمه و... بپذیریم چون برای ارگان‌های مختلف که می‌توانند در تبلیغات به کمک آثار سینمایی بیایند ادامه‌دار بودن این وضعیت و شکست فیلم‌ها هیچ اهمیتی ندارد. فیلم سینمایی «بندر بند» تا امروز تنها ۷۰ میلیون تومان فروش داشته است.

با توجه به اظهارات تهیه‌کنندگان و صاحبان آثار معضل تبلیغات در سینمای ایران یک مسئله جدی به حساب می‌آید. تلویزیون و شهرداری به عنوان اصلی‌ترین نهادها در پخش تبلیغات فیلم‌ها معمولاً برای هیچ اثر سینمایی همکاری لازم را ندارند و فیلم‌ها تقریباً در یک سکوت تبلیغاتی اکران می‌شوند و صاحبان آثار تنها به پخش تبلیغات در فضای مجازی توجه دارند.

قطعاً تبلیغات می‌تواند وضعیت فروش فیلم‌های سینمایی را بهبود ببخشد. نکته دیگر این است که با توجه به حجم بالای فیلم‌های سینمایی در حال اکران فیلمسوزی به امری طبیعی تبدیل شده و این امری است که برخی تهیه‌کنندگان چون منیژه حکمت و مهدی صباغ‌زاده نیز به آن اعتراض دارند ولی بیشتر سینماگران معتقد هستند که در شرایط حاضر پس از تعطیلی طولانی مدت سینماها چاره‌ای جز این برنامه‌ریزی برای اکران وجود ندارد.

اکران آنلاین و پخش فیلم در تلویزیون می‌تواند از دیگر راه‌های درآمدزایی برای آثار سینمایی باشد که این روزها بر پرده سینماها نمایش داده می‌شوند اما قطعاً لازم است برای بهبودی وضعیت مسئولان سینمایی حمایت‌ها و برنامه‌ریزی‌های بهتری را نیز در دستور کار قرار دهند تا فیلم‌های کمتری با شکست در گیشه مواجه شوند.

 

منبع: برنا

ارسال نظر