|
کدخبر: 228184

احتمال درخشش «دسته دختران» در جشنواره فیلم فجر

کارگردانان مختلفی برای حضور در چهلمین دوره از جشنواره فیلم فجر اعلام آمادگی کردند که از جمله می‌توان به محمدحسین مهدویان، بهروز شعیبی، منیر قیدی، وحید جلیلوند، مانی حقیقی و دیگر کارگردانان جوان سینما اشاره کرد.

سینما و تلویزیون احتمال درخشش «دسته دختران» در جشنواره فیلم فجر

چهلمین جشنواره فیلم فجر پس از‌گذار از بیش از دو سال دوران اوج کرونا می‌تواند شورعی تازه برای سینمای کشور باشد، سینمایی که طی این سال‌های کرونایی مشکلات فراوانی تجربه کرد و در عرصه تولید و پخش به نوعی بحران تازه‌ای را پشت سر گذاشت.

با شروع واکسیناسیون در سال ۱۴۰۰، بازگشایی سینما‌ها و پس از آن اعلام فروش صد در صد ظرفیت سالن‌های نمایش، هنر هفتم نفس تازه‌ای کشید و همین عاملی بود تا اهالی سینما به برگزاری با شکوه چهلمین دوره از جشنواره فیلم فجر امیدوار شوند.

از سوی دیگر تلفیق دوباره جشنواره جهانی و ملی فیلم فجر گامی مثبت و رو به جلو برای برگزاری قدرتمند چهلمین دوره از مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور بود، با شنیدن این اخبار و رونق دوباره سینماها، اخبار مربوط به ساخت آثار سینمایی و فرستادنشان به جشنواره فیلم فجر هم قوت گرفت.

کارگردانان مختلفی برای حضور در چهلمین دوره از جشنواره فیلم فجر اعلام آمادگی کردند که از جمله می‌توان به محمدحسین مهدویان، بهروز شعیبی، منیر قیدی، وحید جلیلوند، مانی حقیقی و دیگر کارگردانان جوان سینما اشاره کرد.

به طور معمول دوست داران سینما انتظار حضور کارگردانان و بازیگران مورد علاقه خود را دارند و باید منتظر بمانند تا هیات انتخاب در نهایت فهرست آثار حاضر در این جشنواره را منتشر نماید.

با اعلام رسمی سازمان سینمایی هیات انتخاب چهلمین جشنواره فیلم فجر مشخص شدند و حال با تکمیل فهرست اولیه آثار ارسالی باید دید کدام یک از کارگردانان در نخستین جشنواره پرشور بعد از دوران اوج کرونا شانس حضور پیدا خواهند کرد.

منیر قیدی کارگردان زن سینمای ایران که پیشتر درخشش خیره کننده‌ای را با فیلم سینمایی «ویلایی ها» تجربه کرده امسال با اثری متفاوت به نام «دسته دختران» راهی چهلمین جشنواره فیلم فجر خواهد شد تا بتواند شانس خود برای دریافت سیمرغ بلورین این جشنواره را بیازماید.

نیکی کریمی، پانته‌آ پناهی‌ها، فرشته حسینی، هدی زین‌العابدین، صدف عسگری، حسین سلیمانی، یاسین مسعودی و مهدی حسینی‌نیا از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

منیر قیدی در «دسته دختران» راویِ مقاومت و ایثار زنان در روزهای پرتلاطم ابتدایی جنگ تحمیلی است. او با بازسازی تصاویر زنده و مستند از نبرد خانه‌به‌خانه خرمشهر، نخستین تصویرِ سینمایی با نگاه زنانه از آن مقاومت را خلق کرده است. قیدی پیش از این «ویلایی‌ها» را با قصه خانواده‌های فرمانده‌هان جنگ تحمیلی در پشت جبهه کارگردانی کرده بود.

«دسته دختران» محصول بنیاد سینمایی فارابی، تصویری از مقاومت و ایثار زنان در روز‌های پرتلاطم ابتدای جنگ تحمیلی است. فیلمبرداری این فیلم در شهر‌های خرمشهر، آبادان، اهواز و تهران انجام شده و برای نخستین بار در چهلمین جشنواره فجر نمایش داده می‌شود و از هم اکنون متقاضی شرکت در این دوره از جشنواره است. نیکی کریمی، پانته‌آ پناهی‌ها، فرشته حسینی، هدی زین‌العابدین، صدف عسگری، حسین سلیمانی، یاسین مسعودی و مهدی حسینی‌نیا از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

منیر قیدی فعالیت هنری‌اش را به عنوان منشی صحنه با فیلم «زیر بام‌های شهر» اصغر هاشمی در سال ۱۳۶۸ آغاز کرد. بعد از آن در آثاری، چون «راز مینا»، «باران»، «ارتفاع پست»، «به نام پدر»، «آواز گنجشک‌ها»، «خیلی دور خیلی نزدیک» و... عهده‌دار سمت‌هایی، چون منشی صحنه، دستیار کارگردان و... بود. او در تمام این سال‌ها در دانشگاه عینی و عملی سینما شاگرد استادانی، چون مجید مجیدی، ابراهیم حاتمی‌کیا، کامل تبریزی و... بوده است.

برخی از عوامل تولید فیلم سینمایی «دسته دختران» عبارتند از: کارگردان: منیر قیدی، تهیه‌کننده: محمدرضا منصوری، فیلمنامه: منیر قیدی، میلاد اکبرنژاد، ابراهیم امینی، بازنویسی فیلمنامه: ساناز بیان، مدیر فیلمبرداری: سامان لطفیان، تدوین: حمید نجفی‌راد، موسیقی: ستار اورکی، طراح صحنه و لباس: محمدرضا شجاعی، طراح چهره‌پردازی: عباس عباسی، صدابردار: مهدی ابراهیم‌زاده، صداگذار: حسین ابوالصدق، برنامه‌ریز: افشین رضایی، دستیار اول کارگردان: پانته‌آ حسینی، منشی صحنه: فائزه فرزام، طراح جلوه‌های ویژه میدانی: محسن روزبهانی، مستند پشت صحنه: صدرا امانی، طراح بدلکاری: علیرضا فتحی، مدیر تولید: علی‌اصغر صبوری‌راد، دستیار اول فیلمبردار: هومن خلیلی، طراح نشان: محمد روح‌الامین، لوگوموشن: رامین گرجی، تبلیغات: راش استودیو، مشاور رسانه‌ای: سیدمحمدصادق لواسانی و عکاس: مجید طالبی. «دسته دختران»

منبع: میزان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها