|
کدخبر: 211770

آتیلا پسیانی : استقلالی هستم/از تلویزیون تنها فوتبالها را دنبال می کنم

آتیلا پسیانی کارگردان و بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون مهمان فریدون جیرانی در برنامه کافه آپارات بود.

سینما و تلویزیون آتیلا پسیانی : استقلالی هستم/از تلویزیون تنها فوتبالها را دنبال می کنم

در هفتاد و سومین برنامه کافه آپارات فریدون جیرانی با بازیگر قدیمی تئاتر، سینما و تلویزیون به گفت‌وگو نشست و در مورد مسائل مختلف با هم صحبت کردند.

آتیلا پسیانی در مورد شرایط تئاتر در عصر کرونا گفت: کرونا یک اتفاق بد برای تئاتر بود. دوستان اروپایی من هم که کارگردان تئاتر هستند به شدت نگران وضعیت این هنر در زمان کرونا بودند.  حتی یکی از آنها به من ایمیل زد که «من شنیده‌ام وضع ایران در کرونا بهتر از اروپاست و به نظر تو، برای کار و اجرای تئاتر به ایران بیام؟» به او گفتم که با تو شوخی کردند و وضع کرونا در ایران مثل اروپا خوب نیست و شاید بدتر هم باشد.

وی ادامه داد: الان در اروپا تئاترها برقرار است و مردم بدون ماسک و فاصله، کنار یکدیگر می‌نشینند و تئاتر می‌بینند. واقعا ما در زدن واکسن دیر عمل کردیم و خیلی از آدم‌های مهم سینما و تئاتر را از دست دادیم.

این کارگردان تئاتر در مورد احتمال بازگشایی سالن‌های تئاتر افزود: شرایط برای ما هنوز خیلی سخت است. ما باید بتوانیم اعتمادسازی کنیم. تماشاگرها از حضور دوباره در سالن‌های نمایش می‌ترسند و به خاطر همین ما باید اعتماد دوباره آنها را جلب کنیم تا بازهم شاهد حضور مردم در سالن‌ها باشیم. به خاطر همین ما تصمیم گرفتیم از طریق شبکه‌های اجتماعی با این مخاطبان حرف بزنیم.

آتیلا پسیانی درباره معیشت بازیگران تئاتر در عصر کرونا گفت: وضع بازیگرانی که تنها از تئاتر درآمدزایی می‌کردند، افتضاح است. در این میان کسانی که کار تصویر می‌کنند سعی کردند که این بازیگران را به دوستان خود معرفی کنند.

این بازیگر سینما و تلویزیون در مورد تئاتر قهوه قجری که آن را کارگردانی می‌کرد گفت: ما 18 اجرا رفتیم اما کرونا آمد و این تئاتر هم تعطیل شد. دکور آن را هم جمع نکرده بودیم و قرار بود در تیرماه اجرا برویم که با آمدن پیک شدید کرونا، منتفی شد و بعید می‌دانم دیگر این تئاتر به روی صحنه بیاید.

وی تصریح کرد: قبل از کرونا سینماها هم اوضاع خوبی داشتند که بعد از آمدن این ویروس، دچار مشکلات فراوانی شدند. واقعا خوشحال بودیم که وضع سینماها خوب هستند وآدم‌های جدید و با استعداد وارد این عرصه شده‌اند.

پیسانی ادامه داد: با آمدن کرونا به سمت نمایش خانگی کشیده شدیم و فکر می‌کنم دیگر سینما امکان رقابت با پلتفرم‌ها را ندارد. همین الان یکی از اعضای مهم اسکار که همیشه روی اصالت سینما تاکید داشت، نتفلیکس است.

وی در مورد نقش پلتفرم‌ها در صعنت فیلم سازی گفت: پلتفرم‌ها آینده تصویرسازی جهانی هستند. بسیاری از بچه‌هایی که با آمدن کرونا بیکار شده بودند، جذب شبکه نمایش خانگی شدند و به درآمد رسیدند و از این جهت باید از پلتفرم‌ها ممنون بود.

این کارگردان تئاتر در مورد نظارت بر فیلم‌ها وسریال‎ها گفت: نظارت ما شرایط قرن 21 را ندارد و متاسفانه در قرون گذشته زندگی می‌کنیم.

این بازیگر سینما و تلویزیون ادامه داد: یک نظارت که مربوط به قانون می‌شود، مثل مسئله حجاب اما یک نظارت که سانسور است و ربطی هم به قانون ندارد، سلیقه‌‍ای است. نظارت اگر درست باشد می‌تواند هنر را حفظ کند.

پسیانی تصریح کرد: قوه قضاییه یکی از کارگردان‌های مطرح تئاتر را به خاطر نمایشش به دادگاه احضار کرد و رئیس شورای نظارت وقت گفت که من باید به جای کارگردان به دادگاه بروم و من مجوز دادم و مسئول هستم. اینگونه نظارت یعنی حمایت.

وی ادامه داد: مگر الان وضعیت خیابان‌ها ما مثل 15 سال گذشته است که در حوزه فرهنگ مثل دهه‌های گذشته برخورد می‌کنیم.

پسیانی با بیان اینکه 17 سال است به جز فوتبال، تلویزیون را دنبال نمی‌کنم گفت: برای تلویزیون نمی‌توان واقعیت شهر را گفت اما در سینما هستند جوانانی که هنرشان را ویترینی نمی‌کنند و حقایق شهر را نشان می‌دهند.

این کارگردان تئاتر در مورد اینکه طرفدار کدام تیم است گفت: من استقلالی هستم اما از باخت پرسپولیس در آسیا متاسفم شدم و دوست دارم بالاخره یکی تیم باشگاهی از ایران، سهمی از جام باشگاه‌های آسیا داشته باشد.

منبع: خبرگزاری برنا

ارسال نظر