|
کدخبر: 36628

مدیران زیر ذره بین قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان

کدام مدیران بازنشسته می‌شوند؟

دوم مرداد ماه قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان با اصلاحات و محدودیت‌های فراوان به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. اما این قانون مشمول چه کسانی می‌شود؟

گسترش نیوز: یک ماه پس از تصویب قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان از سوی مجلس شورای اسلامی، گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه «این قانون مشمول چه کسانی می‌شود؟» شروع شد.

sandali-bazneshaste.jpg

گفت‌وگو با کارشناسان و مسئولان متعدد نشان می‌دهد که گویا این قانون تنها بخش کوچکی از دستگاه‌های اجرایی را شامل می‌شود و مسئولان بازنشسته همچنان بر سر پست‌های خود باقی مانده‌اند.

تاج از فدراسیون فوتبال می‌رود؟

mahdi-taj.jpg قرار بود مهدی تاج، مدیر فدراسیون فوتبال هم مشمول این قانون شود، اما گویا به کمک بندهای محدودیت‌ساز و استفاده از جانبازان بالای ۵۰ درصد، تاج همچنان ماندگار است.

تاج از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس است و از ناحیه پا دچار مصدومیت و در نهایت جانبازی شده است. احتمالا او برخلاف سایر روسای فدراسیون‌ها می‌تواند به فعالیت در سمت رئیس فدراسیون ادامه دهد.

تکلیف شهردار تهران چه می‌شود؟

afshani-ma.jpg برخی نمایندگان معتقدند که محمدعلی افشانی، شهردار تهران هم شامل این قانون می‌شود و باید از مسئولیتش، کناره گیری کند. از طرفی، برخی دیگر می‌گویند شهرداری‌ها و شهرداران مستقل از قوانین حاکم بر نهادهای دولتی هستند و باید شورای شهر و در نهایت شورای‌عالی استان‌ها درباره سازمان‌های عمومی مانند شهرداری‌ها تصمیم گیری کنند. به همین دلیل هم به نظر می‌رسد افشانی همچنان در ساختمان خیابان بهشت ماندگار است.

رئیس صدا و سیما عوض می‌شود؟

aliasgari.jpg برخلاف گمانه‌زنی‌ها، نمایندگان می‌گویند قانون منع به کارگیری بازنشستگان مشمول شخصی مثل رئیس سازمان صداوسیما که توسط مقام معظم رهبری انتخاب می‌شوند، نخواهد شد. چرا که طبق اصل ۱۷۵ قانون اساسی تعیین رئیس سازمان صداوسیما برعهده شخص رهبری است؛ بنابراین علی عسگری همچون وزیران، ایثارگران و جانبازان جزو استثنائات قانون منع به کارگیری بازنشستگان قرار می‌گیرد.

واعظی از دفتر رئیس‌جمهوری می‌رود؟

vaezi-mahmod-960416.jpg محمود واعظی، رئیس دفتر روحانی به تازگی به ایلنا گفت: من بازنشسته نیستم و شامل قانون منع به کارگیری بازنشستگان نمی‌شوم.

تغییر مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی

ESFAHBOD.jpg براساس این قانون حسین اسفهبدی، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران برکنار و عباس قبادی جانشین وی شد.

تمام نهادها و موسسات عمومی باید تابع قانون باشند چندی پیش سیدسلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور، درباره این قانون گفت: نهادها و موسسات عمومی غیر دولتی مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان هستند. مطابق این قانون تمامی دستگاه هایی که در ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری تصریح شده‌اند و به طور کلی دستگاه هایی که از بودجه عمومی کل کشور استفاده می‌کنند مشمول این ممنوعیت هستند.

جزییات و اصلاحات قانونی در اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان که با ۱۹۴ رای موافق از ۲۴۰ نماینده حاضر در جلسه به تصویب رسید، اجازه بکارگیری بازنشستگان بندهای الف، ب و ج ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری که شامل روسای سه قوه، معاون اول رئیس جمهور، نواب رئیس مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای نگهبان، وزرا، نمایندگان و معاونان رئیس‌جمهوری هستند، صادر شده و مشمولان بندهای د و ه را که شامل استانداران و معاونان استانداران همطراز سفرا و معاونان وزرا هستند را از قانون حذف کردند.

ماده واحده این طرح نیز به شرح زیر در مجلس به تصویب رسید:

تبصره یک: به کارگیری بازنشستگان در سمتهای مذکور در بندهای الف، ب و ج ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸ مهر ۱۳۸۶ و همچنین به کارگیری بازنشستگان نیروهای مسلح با تدابیر فرماندهی معظم کل قوا صرفا در دستگاه متبوع خود مجاز است. به کارگیری بازنشستگان در وزارت اطلاعات تا سقف یک درصد از مجموع نیروهای شاغل رسمی این وزارتخانه در هر رده مدیریتی صرفا در وزارتخانه مذکور مجاز است.

دارندگان اجازات خاصه مقام معظم رهبری، جانبازان بالای ۵۰ درصد، آزادگان بالای سه سال اسارت و فرزندان شهدا از شمول این قانون مستثنا هستند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها