|
کدخبر: 306483

رئیسی رکورد نرخ بیکاری را زد

کاهش یک درصدی میانگین نرخ بیکاری و ثبت رکورد ۸.۲ درصدی در بهار ۱۴۰۲، اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی با افزایش ۱۲۰ هزار تومانی یارانه‌ها و پرداخت بیش از ۳۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی ارزان قیمت از مهم‌ترین اقدامات و دستاوردهای وزارت کار در دو سال دولت سیزدهم بوده است.

سیاست رئیسی رکورد نرخ بیکاری را زد

سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشستی با مدیران‌ کل اجرایی استان‌ها به تشریح دستاوردهای دولت مردمی سیزدهم در دو سال گذشته پرداخت و گفت: آمارهای اشتغال و میزان رشد اقتصادی در دهه ۹۰ شرایط مطلوبی را در کشور نشان نمی‌داد. در این سال‌ها شاهد افزایش فاصله ضریب جینی، افزایش نرخ تورّم، کاهش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، مازاد برداشت از منابع بانکی، تزریق اوراق خزانه، کاهش شدید تولید و صادرات نفت و کاهش صادرات غیرنفتی بودیم.

وی عدم توازن در تراز تجاری کشور در دهه ۹۰ را یادآور شد و افزود: دولت سیزدهم با بدهی‌های فراوان تحویل گرفته شد اما امروز با اهتمام دولتمردان و راهبری شخص رئیس جمهور شاهد تحولات اساسی در رشد اقتصادی هستیم به نحوی که در این دو سال با برنامه‌ریزی‌های صورت‌ گرفته و گسترش ارتباطات بین‌المللی شاهد افزایش صادرات نفت، مدیریت منابع و درآمدهای مالیاتی، رشد سرمایه‌گذاری و حرکت در مسیر تحقق عدالت در کشور بوده‌ایم.

مرتضوی اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی را از افتخارات دولت مردمی سیزدهم عنوان کرد و گفت: قانون‌گذار در سال ۱۴۰۱ تکلیفی را برای اجرای کالاهای الکترونیکی تصویب کرد اما به دلیل عدم‌ وجود زیرساخت در ابتدای طرح امکان عملیاتی‌شدن آن فراهم نبود و با دستور و تأکیدات ریاست‌جمهوری، وزارت کار متولی ساماندهی و اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی شد.

وی هدف از اجرای این طرح را حمایت دولت از خانوارهای کم‌درآمد اعلام کرد و افزود: با این طرح، دولت در مسیر تحقق عدالت و تأمین سلامت غذایی مردم افزایش قیمت‌ها را پوشش می‌دهد.

وزیر کار در عین حال تحقق وعده ایجاد یک میلیون فرصت شغلی در کشور را از دیگر دستاوردهای مهم و اثربخش دولت نام برد و اظهار کرد: در سطح استان‌ها باید با تشویق جوانان به مهارت‌آموزی و هدایت تسهیلات به ایجاد مشاغل به رشد تولید و کاهش نرخ بیکاری کمک کرد.

مرتضوی به تمجید رهبر فرزانه انقلاب از دولت سیزدهم در دیدار اخیر با دولتمردان اشاره کرد و گفت: بیانات مقام معظم رهبری در تمجید از دولت سیزدهم در تاریخ انقلاب اسلامی بی‌نظیر است و این تعریف، مسئولیت دولت برای حل مشکلات مردم را دوچندان می‌کند.

مرتضوی تمرکز ویژه مدیران‌ کل در راستای تحقق برنامه‌های کلان وزارتخانه را مورد تاکید قرار داد و افزود: اشتغال‌آفرینی، همراهی با جامعه کار و تولید، رشد مهارت‌آموزی، نظارت بر عملکرد واحدهای کارگری و ارتقای بهره‌وری باید به‌صورت ویژه مدنظر باشد.

به گزارش ایسنا، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه اشتغال و ایجاد فرصت‌های شغلی در دو سال گذشته اقدامات موثری صورت داده که سیاستگذاری و حفظ تعادل در بازار کار، کاهش یک درصدی میانگین نرخ بیکاری و ثبت رکورد ۸.۲ درصدی در بهار ۱۴۰۲، رشد ۲۰۰ درصدی صدور مجوزها و ایجاد ۱۶۰ هزار فرصت شغلی در حوزه مشاغل خانگی و پیشرفت ۷۰ درصدی پروژه نظام جامع اطلاعات بازار کار از جمله این اقدامات بوده است.

رشد ۲۴ درصدی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در بخش دولتی، کاهش مدت زمان صدور مجوز تاسیس آموزشگاه فنی و حرفه‌ای به یک روز و کسب نخستین مدال طلا در تاریخ برگزاری مسابقات جهانی مهارت از دستاوردهای وزارت کار در حوزه فنی و حرفه‌ای بوده است.

در بخش تعاون افزایش سهم تعاون در اقتصاد ملی،کاهش مدت زمان ثبت و تشکیل تعاونی ها از ۴۵ روز به کمتر از ۱۰ روز، افزایش ۲.۵ درصدی توسعه و تشکیل تعاونی ها، رشد ۱۰ درصدی صادارت بخش تعاون و افزایش ۱۰۰ درصدی تعاونی های دانش بنیان از اهم اقدامات وزارت تعاون طی این مدت به شمار می‌رود.

از دیگر دستاوردهای وزارت تعاون می‌توان به پوشش ریسک سرمایه‌گذاری تعاونی‌ها از طریق صدور ۶۵۹۱ میلیارد ریال ضمانت‌نامه سرمایه گذاری، پرداخت بیش از ۳۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی ارزان قیمت،‌ رشد ۳.۵ برابری در اعطای تسهیلات حمایتی توسط بانک توسعه تعاون و رشد ۹۴ درصدی در اعطای تسهیلات بانک توسعه تعاون به فعالان بخش تعاون اشاره کرد.

در بحث یارانه‌ها و اجرای طرح کالابرگ الکترونیک، در دولت سیزدهم افزایش ۷ الی ۹ برابری یارانه نقدی برای افراد عادی و سه دهک پایین درآمدی صورت گرفت و طرح کالابرگ الکترونیکی با افزایش ۱۲۰ هزار تومانی اعتبار مازاد یارانه ها به اجرا درآمد و ثبات قیمت کالاها برای ۵ دهک درآمد پیش‌بینی شد.

در حوزه تنظیم روابط کار و حفظ و صیانت از نیروی کار، افزایش بیش از دو برابری حمایت از بنگاه‌های اقصادی و کاهش ۱۸.۶ درصدی بنگاه‌های اقتصادی مشکل دار،‌ کاهش ۱۴ درصدی حوادث و کاهش ۱۱ درصدی حوادث فوتی ناشی از کار، تامین حداقل معاش حدود ۱۷۵ هزار نفر از بیکاران غیرارادی مشمول قانون کار در ماه و کاهش ۳۵.۳ درصدی مقرری بیگران بیمه بیکاری به عنوان شاخص میزان اخراج کارگران از جمله اقدامات صورت گرفته بوده است.

افزایش ۲ میلیون نفری بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی و احیای ۱۶ واحد تولیدی و کارخانه غیرفعال در بنگاه‌های تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی نیز به عنوان دستاوردهای وزارت کار در دولت سیزدهم به شمار می‌رود.

به گزارش ایسنا، در دولت سیزدهم، ضمن رشد ۲۴ درصدی مجموعه صاردات شستا با ارزآوری معادل ۲۰ هزار میلیارد تومان و افزایش ۶۰۵ درصدی خانه‌های بهداشت کارگری، افزایش ۲۵۰ درصدی سرمایه بانک رفاه کارگران به ۶۶۰ هزار میلیارد ریال، وصول بالغ بر ۲۱۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به صندوق‌های تابعه و تسویه بدهی انباشته ۱۰۶ هزار میلیارد تومانی تامین اجتماعی به شبکه بانکی به عنوان بخشی از تلاش‌ها و دستاوردهای وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی و سازمان‌های تابعه آن تحقق یافت.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها