|
کدخبر: 306340 فرشته صائمی

گفتگوی گسترش‌نیوز با عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس؛

خبری عجیب از بودجه سال ۱۴۰۳ / برنامه ششم توسعه تا پایان سال تمدید می شود؟

چنارانی در پاسخ به اینکه ۳ ماه دیگر آذر ماه است و دولت باید برنامه بودجه سال ۱۴۰۳ را به مجلس ارائه کند، بنابراین بودجه سال ۱۴۰۳ براساس برنامه ششم توسعه نوشته خواهد شد؟ گفت: خیر، واقعیت امر این است که بودجه سال ۱۴۰۲ براساس برنامه ششم توسعه پیش می‌رود.

سیاست خبری عجیب از بودجه سال ۱۴۰۳ /  برنامه ششم توسعه تا پایان سال تمدید می شود؟

همزمان با ارائه بودجه ۱۴۰۲ انتقادات بهارستانی‌ها به دولت مدعو پیرامون اینکه با توجه به پایان رسیدن مهلت برنامه ششم توسعه، رئیسی بدون نوشتن برنامه جدید توسعه، بودجه ۱۴۰۲ را بر چه اساسی نوشته آغاز شد. انتقادات به اندازه‌ای بود که برخی از نمایندگان اعلام کردند تا زمانی که دولت لایحه برنامه هفتم توسعه را به مجلس ارائه نکند، مجلس رسیدگی بودجه ۱۴۰۲ را از دستور کار خارج می‌کند اما انتقادات پیرامون بودجه بدون برنامه بی‌پاسخ نماند چنانچه برخی از نمایندگان از تمدید برنامه ششم توسعه خبر دادند.

به بیان دیگر عده‌ای از نمایندگان نظیر حسینعلی حاجی دلیگانی با حربه انداختن توپ در زمین دولت سابق آن هم در سومین سال دولت سیزدهم، طرح دو فوریتی اصلاح بند ز تبصره ۲۰ ماده واحده قانون بودجه ۱۴۰۲ کل کشور (تمدید قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران) را ارائه و در نهایت ۲۰ شهریور ماه با ۱۷۳ رأی موافق، ۱۵ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۲ نماینده حاضر در جلسه، تصویب کردند که حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر در توضیح جزئیات مصوبه مذکور گفت «در قانون بودجه سال ۱۴۰۲، قانون برنامه ششم توسعه به مدت ۶ ماه تمدید شد.  با توجه به زمان ابلاغ قانون و زمان انتشار نهایی، قانون مذکور تا تاریخ ۲۲ مهر ماه ۱۴۰۲ معتبر خواهد بود. به معنای دیگر قانون برنامه ششم تنها ۳۰ روز اعتبار قانونی دارد. این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین از ۷ هزار پیشنهاد درباره برنامه هفتم توسعه خبر داد و اعلام کرد این موارد منجر به طولانی شدن بررسی برنامه مذکور شده است.

برنامه هفتم توسعه به زودی اجرایی نمی‌شود

نکته‌ای که هاجر چنارانی، عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با گسترش‌نیوز به آن اشاره کرد و گفت بررسی برنامه هفتم توسعه بیش از آن زمان تعیین شده زمان‌بر است و امکان دارد مجدداً برنامه ششم توسعه برای چندین ماه دیگر تمدید شود. به عبارت دیگر هر چند به موجب مصوبه دو فوریتی اصلاح بند ز تبصره ۲۰ ماده واحده قانون بودجه ۱۴۰۲ کل کشور برنامه ششم توسعه تا ۲۲ مهر ماه تمدید شد اما چنارانی معتقد است این برنامه باز هم تمدید خواهد شد.

هاجر-چنارانی

چرا برنامه ششم توسعه تمدید شد؟

هاجر چنارانی، نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گسترش‌نیوز ضمن اشاره به اینکه برنامه هفتم توسعه آماده اجرا نیست، گفت:  با توجه به اینکه بررسی برنامه هفتم توسعه حدود ۳ ماه دیگر به زمان نیاز دارد و از طرفی باید روند کار بودجه ۱۴۰۲ مشخص شود به همین دلیل برنامه ششم تمدید شد.

او در ادامه افزود: واقعیت امر این است تا زمانی که برنامه هفتم توسعه تصویب نشود، بودجه با برنامه ششم توسعه تنظیم می‌شود. اما در مجموع برنامه هفتم توسعه طی ۳ ماه آینده تصویب می‌شود.

چنارانی در پاسخ به اینکه ۳ ماه دیگر آذر ماه است و دولت باید برنامه بودجه سال ۱۴۰۳ را به مجلس ارائه کند، بنابراین بودجه سال ۱۴۰۳ براساس برنامه ششم توسعه نوشته خواهد شد؟ تصریح کرد: خیر، واقعیت امر این است که بودجه سال ۱۴۰۲ براساس برنامه ششم توسعه پیش می‌رود.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی همچنین تاکید کرد که دولت برنامه بودجه سال ۱۴۰۳ را طبق برنامه هفتم توسعه خواهد نوشت.

نمی‌دانم لایحه عفاف و حجاب در کمیسیون حقوقی است یا خیر

چنارانی در قسمت پایانی این گفتگو درباره آخرین وضعیت لایحه عفاف و حجاب در کمیسیون حقوقی و قضائی خاطرنشان کرد: از لایحه حجاب اطلاعی ندارم و نمی‌دانم در کمیسیون حقوقی و قضائی است یا خیر.

گفتنی است لایحه برنامه هفتم توسعه پنج ساله کشور (۱۴۰۲ تا ۱۴۰۶) ۲۸ خرداد ماه سال جاری از سوی سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری به مجلس شورای اسلامی ارائه شد.

لایحه برنامه هفتم توسعه در ایران جز اسناد بالادستی است و بر اساس این سند، چشم انداز و مسیر حرکت قوای سه گانه را در ۵ سال آینده مشخص می‌کند. برنامه هفتم به صورت کلی شامل ۷ بخش و ۲۴ فصل (۱۱۷ ماده) ترسیم شده است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها