|
کدخبر: 299538 فرشته صائمی

گفتگوی گسترش‌نیوز با عضو کمیسیون انرژی مجلس؛

مجلس رسماً به در بسته خورد/ شکست بزرگترین قانون مسکن

سعیدی گفت: طرح مالیات بر خانه‌های خالی که در نهایت تبدیل به قانون شد، هیچ خروجی خاصی نداشت. کما اینکه بسیاری از طرح‌ها و لوایحی که سال های اخیر در حوزه معیشتی و کنترل تورم مطرح شده آن بازدهی لازم را نداشته که یکی از آنها مالیات بر خانه‌های خالی است.

سیاست مجلس رسماً به در بسته خورد/ شکست بزرگترین قانون مسکن

«طرح مالیات بر خانه‌های خالی» از جمله طرح‌های اقتصادی مجلس یازدهم بود که بانیان آن معتقد بودند در صورت قانونی شدن طرح مذکور وضعیت مسکن سر و سامان پیدا می‌کند. به این ترتیب که اهرم مالیات صاحب‌خانه را تحریک می‌کند هر چه زودتر خانه خالی را اجاره دهد یا بفروشد، لذا از این طریق عرضه و تقاضا در مسکن حدوداً همتراز شده و در نهایت قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کنند.

در نتیجه کرسی‌نشینان مجلس یازدهم با پیش فرض مدیریت بازار مسکن، کمتر از یکسال طرح مالیات بر خانه‌های خالی را تبدیل به قانون کردند. شتاب نمایندگان در تصویب طرح مذکور و از طرفی چندین برابر شدن قیمت مسکن منجر به شکل‌گیری این پرسش می‌شود که با وجود گذشت ۳ سال از قانون مالیات بر خانه‌های خالی، این قانون چه دستاوردهایی داشته؟ در پاسخ به این پرسش یکی از نمایندگان از خاک خوردن قانون مالیات بر خانه‌های خالی خبر داد.

مالیات بر خانه‌های خالی خروجی نداشت

معین الدین سعیدی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز پیرامون نتیجه طرح مالیات بر مسکن خالی که مجلس یازدهم به دنبال آن بود، گفت: طرح مالیات بر خانه‌های خالی که در نهایت تبدیل به قانون شد، هیچ خروجی خاصی نداشت. کما اینکه بسیاری از طرح‌ها و لوایحی که سال های اخیر در حوزه معیشتی و کنترل تورم مطرح شده آن بازدهی لازم را نداشته که یکی از آنها مالیات بر خانه‌های خالی است.

او با اشاره به علت اجرایی نشدن قانون مالیات بر خانه های خالی افزود: یکی از علل مثمر ثمر نبودن قانون مالیات بر خانه‌های خالی مربوط به ضعف زیرساخت‌های طرح، شناسایی خانه‌ها و مواردی از این قبیل است. در مجموع به نظر می‌رسد آن اثری که انتظار داشتیم با تصویب طرح مالیات بر خانه‌های در بازار مسکن صورت بگیرد، حاصل نشد. واقعیت امر این است تا زمانی که عرضه و تقاضا در بازار مسکن تناسب نداشته باشد، کماکان شاهد افزایش بی‌رویه در اجاره‌بها هستیم.

التهاب در بازار مسکن ادامه دارد

سعیدی در ادامه تصریح کرد: البته مجلس طرح ۲ فوریتی در حوزه مسکن را در دستور کار قرار داد که از طریق آن وضعیت اجاره مسکن را ساماندهی کند اما تا زمانی که شرایط تورمی کنترل نشود، وضعیت اقتصادی و پایه‌های آن اصلاح نشوند، طبیعتاً شاهد چنین تنش‌ها و التهاباتی در حوزه مسکن خواهیم بود. وقتی تورم در حوزه های دیگر وجود دارد مسلماً مسکن هم از این وضعیت متأثر خواهد بود. مجلس به صورت ویژه به مسئله اجاره بها پرداخته اما اثرگذاری این موضوع تابعی از شرایط اقتصادی کشور است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در مورد عزم دولت برای بهبود شرایط مسکن، خاطرنشان کرد: دولت درباره بهبود شرایط مسکن عزم دارد اما در عمل مردم احساس می کنند چه اتفاقی افتاده است.

قیمت مسکن کاهش پیدا نکرده

سعیدی در پایان با اشاره به نرخ تورم یادآور شد: ظاهراً آمار تورم در حوزه مسکن کاهش پیدا کرده اما این هم موردی است که مردم باید در مورد آن قضاوت کنند. سال، سالِ کنترل و مهار تورم است. مهار تورم شاخص توصیفی نیست که از طریق داده‌های کلی آن را مورد ارزیابی قرار دهیم، در حقیقت عدد و رقم است، مردم هم آن را احساس می‌کنند و نهادهایی نظیر مرکز آمار ایران، سازمان برنامه و بودجه و سازمان‌هایی از این قبیل می‌توانند آن را احصاء کنند، از نظر بنده قیمت مسکن کاهش پیدا نکرده البته این امکان وجود دارد در برخی از مناطق قیمت مسکن کاهش پیدا کرده باشد اما نکته قابل توجه این است که عموم مردم باید این کاهش قیمت را لمس کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها