|
کدخبر: 299467

افشای جزئیات گفتگوی ایران و آمریکا

سخنگوی شورای عالی امنیت ملی کاخ سفید در گفت‌وگو با روزنامه الشرق تاکید کرد که واشنگتن همواره از کانال‌های گفت‌وگو با ایران حتی در دوره‌ای که تلاش‌ها برای احیای برجام متوقف شد، محافظت کرد.

سیاست افشای جزئیات گفتگوی ایران و آمریکا

جان کربی، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی کاخ سفید در گفت‌وگو با روزنامه الشرق تاکید کرد که واشنگتن همواره از کانال‌های گفت‌وگو با ایران حتی در دوره‌ای که تلاش‌ها برای احیای برجام متوقف شد، محافظت کرد.

او گفت: برای مثال ما به طور روتین در خصوص آزادی زندانیان آمریکایی موجود در تهران با ایرانی‌ها گفت‌وگو می‌کنیم.

جان کربی درباره اخبار منتشرشده مبنی بر تلاش ایران برای توقیف دو کشتی تجاری در آب‌های خلیج فارس نیز مدعی شد که ایرانی‌ها غیرمسئولانه رفتار می‌کنند اما این امر به معنای توقف تماس‌ها با این کشور نیست.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید خاطرنشان کرد که وجود خطوط ارتباطی با ایران مساله بدی نیست بلکه بالعکس امر خوبی است. او گفت که گفت‌وگو با ایران لزوما بدین معنا نیست که این کشور از رفتارهایی که ما مخالف آن هستیم، عدول کند.

جان کربی تاکید کرد که آمریکا در خلیج فارس حضور نظامی دارد و به فعالیت خود ادامه می‌دهد و با برخی اقدامات بی‌ثبات‌کننده در منطقه مقابله می‌کند.

او درباره توافق هسته‌ای نیز گفت که توافق قریب‌الوقوعی با ایران در این زمینه نداریم.

این مقام آمریکایی درباره توافق تبادل زندانیان نیز گفت که نمی‌توانم به جزئیات بپردازم اما درخصوص بازگرداندن شهروندان آمریکایی بازداشت‌شده در ایران و روسیه با دو کشور گفت‌وگو کردیم.

گفتنی است برجام یا برنامه جامع اقدام مشترک، یک توافق بین ایران و گروه 5+1 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) است که در تاریخ 14 جولای 2015  به امضاء رسید. برجام در برگیرنده مجموعه‌ای از تعهداتی بود که توسط ایران و گروه 5+1 به عنوان قابل قبول مورد تأیید قرار گرفت. بر اساس برجام، ایران تعهد کرده است که برنامه هسته‌ای خود را محدود کند و در عوض، تحریم‌های بین‌المللی علیه آن را برداشته خواهد شد.

هدف برجام تضمین صلح و امنیت منطقه و جهان بود. با امضای برجام، ایران تعهد کرد که فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کند و مجموعه‌ای از تعهدات ایجاد کند که به منظور اطمینان بخشیدن به برنامه‌های صلح‌آمیز خود است. این توافق بین المللی تحت تأیید سازمان ملل متحد بود و به عنوان یکی از بزرگترین توافقات بین المللی در دهه گذشته شناخته می‌شود.

روابط بین ایران و آمریکا برای دهه‌ها به دلیل چالش‌های گوناگون، از جمله برنامه هسته‌ای ایران، حملات تروریستی، مسائل منطقه‌ای و تحریم‌های بین‌المللی اغلب به شدت تنش‌آمیز بوده است. نهادهای دو کشور به دلیل تفاوت در بسیاری از مسائل، دوستی و روابط مستقیم را حفظ نکرده‌اند. با این حال، در سال 2015، در چارچوب توافق برجام، ایران و آمریکا توانستند توافقی را در مورد برنامه هسته‌ای ایران بگذارند.

اما پس از رهبری دونالد ترامپ، آمریکا از توافق برجام که توسط پیشین‌هایش امضا شده بود، خارج شده و تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را افزایش داد. این اقدام توسط آمریکا، توافق بین‌المللی را به وضعیتی نامطلوبی که با تعهدات و توافق‌های پیشین مغایرت دارد، منجر کرد. با جایگزینی دولت بایدن، آمریکا و ایران به دوباره شروع مذاکرات برای بازگشت به توافق برجام پرداختند و هنوز این مذاکرات در حال ادامه دارند.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها