|
کدخبر: 297502

آمریکا اخبار ایران را تکذیب کرد

وزیر خارجه آمریکا روز جمعه در پاسخ به سوالی درباره گفت‌وگوهای غیرمستقیم آمریکا و ایران گفت: در رابطه با اخیاز منتشر شده درخصوص مسائل هسته‌ای و زندانیان در ایران باید بگویم که آن‌ها دقیق نبوده و صحت ندارند.

سیاست آمریکا اخبار ایران را تکذیب کرد

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه در پاسخ به سوالی درباره گفت‌وگوهای غیرمستقیم آمریکا و ایران گفت: در رابطه با اخیاز منتشر شده درخصوص مسائل هسته‌ای و زندانیان در ایران باید بگویم که آن‌ها دقیق نبوده و صحت ندارند.

اظهارات این مقام آمریکایی در پی آن مطرح می‌شود که پیش از این برخی رسانه های غربی با استناد به منابعی که نام آنها را افشا نکرده بودند، مدعی شده بودند که ایران و آمریکا در آستانه توافق موقت برای رفع برخی تحریم‌ها در برابر محدودیت غنی‌سازی اورانیوم در ایران هستند.

با وجود این ادعاها اما یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز پنحشنبه هفته گذشته گزارش ها در این مورد را نادرست و گمراه کننده خواند و گفت که هر گزارشی در خصوص  توافق موقت با ایران نادرست است.

نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز با رد این ادعاها گفت که «هیچ توافق موقتی مبنی بر جایگزینی برجام در دستور کار نیست.»

علاوه بر این، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در یک نشست در پاسخ به سوالی در ارتباط با مذاکرات احیای برجام و اخبار منتشر شده در ارتباط با آن تصریح کرد: تبادل پیام‌ها از طریق واسطه‌ها از جمله عمان انجام شده و ادامه دارد. ایران از همه امکانات برای تامین منافع مردم خود استفاده می‌کند از ابتکارات عمان در این ارتباط استقبال کرده‌ایم و از ظرفیت کشور عمان به عنوان یک کشور دوست نیز استفاده کرده‌ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مبنای مذاکرات رفع تحریم‌ها همان توافقات برجام است و در این ارتباط چارچوب جدیدی نداریم و خبرهای مطرح شده از جمله بحث توافق موقت و ... را تایید نمی‌کنیم این‌ها را گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای می‌دانیم.

سخنگوی وزارت خارجه ایران هم گفته است که «مذاکره برای توافق موقت و یا ترتیبات جدیدی که جایگزین برجام باشد را تایید نمی‌کنیم.»

مذاکرات احیای توافق هسته‌ای پس از چند ماه از آغاز آن در اوایل سال ۲۰۲۲، با وجود برخی گشایش‌های انجام شده، به دلیل برخی مسائل حل‌نشده متوقف شد.

ایران و آمریکا از طریق طرفین مذاکرات در جریان مواضع یکدیگر قرار می‌گرفتند و مذاکرات مستقیمی نداشتند.

دولت آمریکا با وجود این که می‌گوید دیپلماسی اولویت اول آن برای رسیدگی به مسئله هسته‌ای ایران است، در چند ماه اخیر با اتخاذ رویکردی مداخله‌جویانه درباره امور داخلی ایران و ادعای نقض حقوق بشر، همچنین ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین-ادعایی که از سوی مقامات ایران و روسیه رد شده است، گفته است که احیای برجام فعلا در دستور کار آن قرار ندارد.

واشنگتن در این مدت سعی کرده است ایران را مقصر مطرح کردن مسائل فرابرجامی در مذاکرات وین جلوه دهد و آن را عامل مهمی در روند کند و ایجاد وقفه در مذاکرات جلوه دهد.

در حالی که مقامات ایران با انتقاد از این رویکرد آمریکا و شرکای غربی توافق اعلام کرده‌اند، در صورتی که غرب اراده سیاسی لازم را نشان دهد، آماده نهایی کردن توافقی «خوب» در وین برای لغو تحریم‌ها هستند که در راستای منافع ملت ایران باشد.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها