|
کدخبر: 298944

اطلاعیه فوری وزارت امور خارجه/ ایرانی‌ها به هیچ‌وجه به این کشور سفر نکنند

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران تحولات جاری فرانسه را به دقت رصد می‌کند، تصریح کرد: به دلیل وضعیت ناامن و غیرقابل پیش بینی در فرانسه، از هموطنان ایرانی ساکن این کشور می‌خواهیم از تردد غیرضروری در سطح شهر و حضور در مناطق درگیری اجتناب نمایند. همچنین شهروندان ایرانی از انجام سفرهای غیر ضروری به فرانسه در شرایط بحرانی فعلی حتی الامکان خودداری کنند.

سیاست اطلاعیه فوری وزارت امور خارجه/ ایرانی‌ها به هیچ‌وجه به این کشور سفر نکنند

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به ناآرامی‌های جاری در فرانسه در پی کشته شدن یک جوان ١٧ ساله توسط نیروهای پلیس این کشور در حومه پاریس گفت: همانند گذشته توصیه می‌کنیم دولت و پلیس فرانسه ضمن خویشتنداری و پرهیز از خشونت، خواسته‌های معترضین را مورد توجه قرار دهند.

کنعانی افزود: برخوردهای تبعیض‌آمیز با جمعیت مهاجر و اجتناب از پذیرش و اصلاح رفتارهای غلط در قبال آنان از سوی برخی کشورهای اروپایی، موجب بروز شرایط نامناسب برای شهروندان اروپایی از جمله در فرانسه شده است. 

بر این اساس انتظار می‌رود دولت فرانسه با رعایت اصول مبتنی بر کرامت انسانی، آزادی بیان و حق اعتراضات مسالمت آمیز شهروندان، به برخوردهای قهر آمیز با مردم خود پایان دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران تحولات جاری فرانسه را به دقت رصد می‌کند، تصریح کرد: به دلیل وضعیت ناامن و غیرقابل پیش بینی در فرانسه، از هموطنان ایرانی ساکن این کشور می‌خواهیم از تردد غیرضروری در سطح شهر و حضور در مناطق درگیری اجتناب نمایند. همچنین شهروندان ایرانی از انجام سفرهای غیر ضروری به فرانسه در شرایط بحرانی فعلی حتی الامکان خودداری کنند.

گفتنی است اخیراً روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ"، در چندین شهر فرانسه در طول شب گذشته دوباره اعتراضات و شورش هایی رخ داده و درگیری هایی بین پلیس و تظاهرات کنندگان شکل گرفت.

پلیس ملی شامگاه پنجشنبه اعلام کرد که نیروها با حوادث جدیدی در مارسی، لیون، پائو، تولوز و لیل مواجه شدند. جرالد دارونین، وزیر کشور فرانسه در شهر شمالی مونس آن بارول که در آن چندین ساختمان شهرداری به آتش کشیده شد، گفت: واکنش دولت باید بسیار قاطع باشد.

روزنامه La Provence گزارش می دهد که در مارسی، پلیس زمانی که درگیری با جوانان آغاز شد، از گاز اشک آور استفاده کرد.

667 نفر در جریان این شورش ها دستگیر شدند. "جرالد دارونین"، در توییتر نوشت که «افسران پلیس، ژاندارم‌ها و آتش‌نشانان ما دوباره با خشونت روبرو شدند. بر اساس اطلاعات وزارت کشور فرانسه 249 افسر پلیس و ژاندارم در طول شب زخمی شدند.

این سومین شب متوالی شورش و ناآرامی در فرانسه است. 40 هزار افسر پلیس در سراسر کشور در حال انجام وظیفه هستند که تقریباً چهار برابر بیشتر از چهارشنبه عصر است . در این شرایط از عصر پنجشنبه هیچ اتوبوس و تراموایی در منطقه پاریس دیگر حرکت نمی کند و در Clamart در هشت کیلومتری مرکز پاریس تا دوشنبه شب منع رفت و آمد وجود دارد.

این شورش‌ها با شلیک گلوله‌های مرگبار یک افسر پلیس به یک جوان آفریقایی شمالی تبار در حین رانندگی در حومه کارگری پاریس در نانتر آغاز شد. گشت موتورسیکلت پلیس صبح سه شنبه این جوان 17 ساله را پشت فرمان خودرو متوقف کرد. هنگامی که مرد جوان به طور ناگهانی از محل خارج شد، تیر مرگبار از سلاح سرویس افسر پلیس به طرف وی شلیک شده و کشته شد.

در جریان این شورش ها و ناآرانی های گسترده عصر پنجشنبه یک شعبه بانک در نانتر به آتش کشیده شد و شعله های آتش به یک ساختمان مسکونی در بالا سرایت کرد. آتش نشانی بدون آسیب رساندن به کسی آتش را خاموش کرد.

واحدهای ویژه پلیس در لیل، لیون و بوردو مستقر شدند. در گرنوبل یک اتوبوس با ترقه مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کارگران شرکت حمل و نقل کار را متوقف کردند.

به دنبال راهپیمایی تشییع جنازه جوانی که در نانتر مورد اصابت گلوله قرار گرفتند، عصر پنجشنبه درگیری بین معترضان و پلیس در آنجا رخ داد. در جریان درگیری ها کوکتل مولوتف به سمت مأموران پرتاب شد، پلیس با هلیکوپتر اوضاع را زیر نظر گرفت و نیروهای ویژه را فراخواند.

تحقیقات رسمی در مورد قتل عمد علیه افسری که گلوله را شلیک کرده روز پنجشنبه آغاز شد و او بازداشت شد. دادستان گفت: استفاده از سلاح در کنترل ترافیک موجه نبود.

به گزارش رسانه ها این درگیری ها و ناآرامی ها به بلژیک هم کشیده شده و روز پنجشنبه در بروکسل پایتخت بلژیک نیز درگیری بین جوانان و ماموران انتظامی رخ داد. به گزارش خبرگزاری بلژیکی بلگا، حدود 30 نفر در جریان این اعتراضات دستگیر شدند که بیشتر آنها کم سن و سال بودند. به گفته پلیس، جوانان با ماموران نیروی انتظامی درگیر شده و چندین آتش سوزی رخ داده است. همانطور که شرکت حمل و نقل بروکسل در توییتر اعلام کرد، بخشی از حمل و نقل عمومی محلی هم در جریان این اعتراضات متوقف شد.

به گفته پلیس، جوانان در شبکه های اجتماعی در واکنش به مرگ این نوجوان 17 ساله در فرانسه برای تجمع اعتراضی فراخوان داده بودند. به گزارش خبرگزاری بلژیکی بلگا، تنش ها به ویژه در اطراف منطقه مرکزی آنیسنس وجود داشت.

مراسم تشییع جنازه روز پنجشنبه در نانتر به احترام جوان 17 ساله کشته شده برگزار شد. مادر او که خواستار راهپیمایی شده بود، سوار بر ون همراه تظاهرات بود و تی شرتی به تن داشت که روی آن نوشته شده بود «عدالت برای ناهل . به گفته پلیس، حدود 6200 نفر در این تششیع جنازه شرکت کردند. آنها یک دقیقه سکوت کردند. اما به دنبال آن شورش، آتش‌سوزی و استفاده پلیس از گاز اشک‌آور گزارش شد.

مادر ناهل در مصاحبه ای ابراز امیدواری کره که قوه قضائیه با سختگیری به این جنایت بپردازد.

در شهر بندری مارسی هم صدها معترض با پلیس درگیر شدند، مغازه ها غارت شدند و 14 نفر دستگیر شدند . روزنامه La Provence گزارش می دهد که پلیس هنگام درگیری با جوانان گاز اشک آور پرتاب کرد.

 پلیس فرانسه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که طی درگیری‌های شامگاه گذشته 249 نفر از نیروهای پلیس زخمی شده اند.

در پی این اعتراضات امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در نظر دارد امروز جمعه نشستی فوق‌العاده را در کاخ الیزه با حضور مسئولان این کشور در راستای بررسی ناآرامی‌های اخیر برگزار کند.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها