|
کدخبر: 298932 فرشته صائمی

گفتگوی گسترش‌نیوز با عضو کابینه دولت اصلاحات؛

هزینه واقعی تولید خودرو در کشور مشخص شد/ ایران روی چین را سفید کرد

مهرعلیزاده گفت: در حال حاضر پتانسیل لازم را داریم که براساس آن چندین خودرو تولید کنیم اما این اقدام مستلزم همکاری با کشورهای خودروساز معروف است چرا که این کشورها نیز در حال حاضر نیازمند ساخت قطعات خودرو در کشورهایی هستند که هزینه نهایی آن ارزان‌تر شود و در پایان خودرو به نام تجاری آن شرکت تولید شود.

سیاست هزینه واقعی تولید خودرو در کشور مشخص شد/ ایران روی چین را سفید کرد

همکاری با سایر کشورها برای تولید خودرو از جمله محورهای وزیر جدید صمت است که در اظهارات خود بر آن تأکید می‌کند. پافشاری عباس علی‌آبادی بر همکاری با سایر کشورها در این حوزه به اندازه‌ای است که او موفقیت ایران در حوزه خودروسازی را به همکاری مذکور گره زده است چنان‌که او پیش از این گفته «کشور در محصولاتی مانند خودرو، گندم و.... مزیت نسبی دارد و به راحتی می‌توان با کشورهای همسایه و منطقه همکاری اقتصادی داشت. اگر این تعامل وجود نداشته باشد نمی‌توانیم موفق عمل کنیم.»

در واکنش به این اظهارات، محسن مهرعلیزاده، معاون دولت اصلاحات در گفتگو با خبرنگار گسترش‌نیوز درباره همکاری ایران با سایر کشورها برای تولید خودرو گفت: به نظر بنده ایران از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این آمادگی را دارد که در زمینه ساخت خودرو با کشورهای دیگر همکاری داشته باشد و حتی به سایر کشورها خودرو صادر کند. در حقیقت چه بخواهیم چه نخواهیم، ایران به دلیل سوء مدیریت‌ها در سیاست‌های کلان اقتصادی دچار چالش‌هایی شده است. یکی از مزیت‌های نسبی ایران مربوط به خودروسازی بود، تا جایی که در اواخر دهه ۷۰ شمسی ترکیه از نظر وسعت کار، تعداد شرکت‌ها و کارخانه‌های ساخت خودرو از ایران عقب‌تر بود و امکان رقابت با ایران را نداشت.

او افزود: در منطقه هیچ خودروسازی با ایران قابل مقایسه نبود، البته در آن زمان ایران و ترکیه تنها خودروسازان منطقه بودند اما با این وجود هیچ خودروسازی مانند ایران نبود. در حقیقت یکی از مزایای ایران جغرافیای اقتصادی آن است، کما اینکه بعد از فروپاشی اتحادیه شوروی ایران در حوزه قطعه‌سازی خودرو می‌توانست هاب شود و علاوه بر این قطعه بفروشد. حتی زمانی که بنده استاندار خراسان بودم در منطقه آزاد سرخس به دنبال اجرایی کردن طرحی بودیم که در نتیجه آن خراسان به هاب منطقه آزاد بازار خرید و فروش قطعات خودرو تبدیل شود. لذا می‌توانستیم به منطقه تجارت قطعات خودرو تبدیل شویم کما اینکه خراسان در حال حاضر نیز بیشترین تعداد کارخانه‌های قطعات خودرو را دارد.

از پتانسیل کافی برای همکاری با سایر کشورها جهت تولید خودرو برخوردار هستیم.

مهرعلیزاده ضمن استقبال از همکاری ایران و برندهای معروف برای تولید خودرو تصریح کرد: در سال‌هایی که در حوزه خودرو حضور داشتم تعداد مهندسین و تجارب به اندازه امروز نبود. لذا در حال حاضر پتانسیل لازم را داریم که براساس می‌توانیم آنها چندین خودرو تولید کنیم منتها این اقدام مستلزم همکاری با کشورهای خودروساز معروف است چرا که این کشورها نیز در حال حاضر نیازمند ساخت قطعات خودرو در کشورهایی هستند که هزینه نهایی آن ارزان‌تر شود و در پایان خودرو به نام تجاری آن شرکت تولید شود.

۷۰ درصد قطعات بنز آلمان در این کشور تولید نمی‌شود

این عضو کابینه دولت اصلاحات ادامه داد: نکته قابل توجه این است که در کشور تکنولوژی موجود است و با وجود تکنولوژی کشورهای دیگر کامل‌تر می‌شویم چراکه برند معروف سرکار می‌آید. برای نمونه هم‌اکنون حدود ۷۰ درصد قطعات بنز آلمان در این کشور تولید نمی‌شود و یا در مورد رنجرور نیز به همین ترتیب است. کما اینکه در دهه ۷۰ شمسی حداقل ۸۰ درصد قطعات این برند معروف که متعلق به کشور انگلیس است در اسپانیا ساخته می‌شد و تنها ۲۰ درصد قطعات در لندن ساخته می‌شدند. بنابراین در آن زمان که با رنجرور قرارداد داشتیم قطعات تشکیل دهنده خودرو را از اسپانیا می‌آوردیم، در صورتی که با انگلیس قرارداد داشتیم. البته همان زمان اسپانیا نیز در صنعت خودروسازی پیش‌رو بود اما با برند معروفی شریک شد. در حقیقت انگلیس به این دلیل با اسپانیا قرارداد بست که ساخت قطعات خودرو در اسپانیا به نسبت انگلیس با درصد کمی، پایین‌تر تمام می‌شد. این در شرایطی است که این ما به‌ تفاوت تولید در انگلیس با تولید در ایران چشمگیر است.

حقوق کارگران ایرانی حتی کمتر از کارگران چینی پایین‌تر است

مهرعلیزاده با اشاره به شرایط تولید خودرو در ایران اظهار کرد: در حال حاضر نیروی کار در ایران ارزان‌تر از چین است، چنانچه در شرایط فعلی دستمزد کارگران در صورت پرداخت کامل حق و حقوق زیر ۱۰ میلیون تومان است که کمتر از ۲۰۰ دلار است اما در چین که گفته می‌شود ارزان‌ترین کارگران دنیا را دارد و بازار جهان را از طریق کارگران ارزان قبضه کرده، کارگر با دستمزد زیر ۶۰۰ دلار ندارد. لذا در حال حاضر کارگران ایرانی ۲ و نیم برابر کمتر از کارگران چینی دریافت می‌کنند و از نظر نیروی کار ارزان پیش‌رو هستیم. علاوه براین سوخت، گاز، برق و در مجموع انرژی تقریباً برای صنایع ایرانی مجانی است. حتی مبلغی که شرکت گاز برای نگهداری خط لوله گازرسانی به شرکت‌ها هزینه می‌کند به نسبت مبلغی که از آن شرکت‌ها بابت گاز مصرفی دریافت می‌کند، بیشتر است. همچنین تقریباً آب برای صنایع مجانی است. در شرایطی که اصفهانی‌ها برای آب له له می‌زنند، هر متر مکعب آب برای صنایع زیر هزار تومان بود یعنی هر متر مکعب آب گوارا برای صنایع حدود ۸۰۰ تومان تمام می‌شد اما وقتی آب معدنی از بیرون خریداری می‌شود حتی در صورت خرید عمده لیتری ۲ هزار تومان تمام می‌شود.

کشورهای اروپایی به راحتی تکنولوژی خود را منتقل می‌کنند

او همچنین خاطرنشان کرد: با این روند صرف می‌کند که در زمینه تولید خودرو با کشورها از جمله کشورهای اروپایی همکاری کنیم. کشورهای اروپایی به دلیل اینکه خودشان صاحب تکنولوژی هستند با دست باز آن را منتقل می‌کنند اما کشورهای شرقی به دلیل اینکه با روش‌های خاصی به تکنولوژی دست پیدا کردند، با سختی این تجربه را منتقل می‌کنند. علاوه بر این اختلاف هزینه‌های کشورهای آسیایی و اروپایی بسیار زیاد است. لذا این امتیاز برای ایران محسوب می‌شود کما اینکه تجربه بالایی در حوزه خودروسازی داریم. لذا تنها و بهترین راه برای ایران این است که برخی از دخالت‌ها، سلیقه‌های فکری نظیر اینکه به دلیل اینکه فلانی چشم آبی است، دیگر موهای زرد دارد وغیره، را کنار بگذارد.

خودرو باید در شرایط سالم وارد شود نه دلالی

مهرعلیزاده در مورد تاثیر واردات خودرو بر بازار این محصول یادآور شد: واردات خودرو هم خوب است هم بد. متاسف هستم، این نکته را می‌گویم اما واردات خودرو نو و دست دوم ناشی از دلال بازی و باندبازی در این حوزه است چرا که گاهی به اندازه‌ای از آن طرف بام می‌افتند که اجازه نمی‌دهند حتی سوزن انژکتور وارد شود و می‌گویند دین، استقلال و آزادی و رفت و گاهی در را باز می‌کنند و اجازه می‌دهند خودروی قدیم و کهنه وارد شود. در شرایط سالم و صحیح حتما باید واردات خودرو با تعرفه گمرکی مناسب آزاد باشد که رقابت ایجاد کند اما در این شرایط که پشت پرده دلالی است و نطق آتشین می‌کنند، واردات خودرو آره یا خیر نیست.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها