|
کدخبر: 296536

افشاگری جنجالی وزیر سابق امور خارجه درباره دیدار با ترامپ/ خیانت ظریف به چهره هسته‌ای ایران؟

وزیر پیشین امور خارجه با حضور در کلاب هاوس به بیان نقطه نظرات خود در مورد مذاکرات احیای برجام و جواب سوالات کاربران پرداخت.

سیاست افشاگری جنجالی وزیر سابق امور خارجه درباره دیدار با ترامپ/ خیانت ظریف به چهره هسته‌ای ایران؟

محمدجواد ظریف وزیر پیشین امور خارجه با حضور در کلاب هاوس به بیان نقطه نظرات خود در مورد مذاکرات احیای برجام و جواب سوالات کاربران پرداخت.

بخشی از اظهارات وزیر پیشین امور خارجه به شرح زیر است:

ظریف: زمانیکه ۱۱ سپتامبر پیش اومد انحصار عربستان می شکند و فرصتی برای حضور ایران ایجاد می شود. من نماینده ایران در کنفرانس بن بودم و اگر سردار سلیمانی نبود چنین نقش مهمی را نداشتیم.

ظریف: امریکایی ها از دهه نود نگران جایگاه خود بودند.

ظریف: دولت امریکا تصمیم گرفت به عراق حمله کند. من آن زمان نماینده ایران در سازمان ملل بودم. در گوگل سرچ کنید که چرا امریکایی ها می گفتند نباید به ایران حمله کرد و باید به عراق حمله کرد. همچنین حمایت مردم باعث می شود در صورت حمله به ایران در باتلاق فرو برویم.

ظریف: مشکلات ما در ایران ادراکی است.

ظریف: در دهه ۹۰ علیرغم مخالف امریکا در سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ اروپایی ها از رفتن ایران به شورای امنیت جلوگیری کردند و پس از خروج امریکا از برجام اجماع امنیتی علیه امریکا و به نفع ایران ایجاد کردند.

ظریف: اسراییل سعی می کند قاب برای ما درست کند گاهی سر خود را می بریم تا در قاب اسراییل عکس بگیریم.

ظریف: در اینده اسنادی را منتشر میکنم که امریکایی ها در سال ۲۰۰۴ طرح هایی را ارایه دادند تا پرونده ایران را به شورای امنیت ببرند.

ظریف: در ژانویه 2002، دو هفته قبل از سخنرانی جورج بوش،رییس جمهور وقت ایالات متحده یک کشتی حامل سلاح برای یاسر عرفات در کرانه باختری توسط رژیم اسرائیل کشف شد؛ این کشتی «کارین آ»نام داشت و اسرائیلی‌ها مدعی شدند که برای ایران است. این واقعه که باعث امنیتی سازی مجدد موضوع ایران از سوی اسرائیل شد به علاوه حرکت محافظه‌کاران آمریکایی در داخل این کشور به قرارگرفتن نام ایران در لیست موسوم به محور شرارت از سوی جورج بوش منتهی شد.

ظریف: قطعنامه ۱۹۲۱ بدترین قطعنامه تاریخ است و با نظر مثبت چین و روسیه تصویب شد.

ظریف: تمام مذاکرات و صورت جلسات را برای رهبری می‌فرستادیم؛ ایشان هر وقت می‌خواستند نظر می‌دادند و هر موقع می‌خواستند نظر نمی دادند.

ظریف: اختلاف من و علیرضا اکبری از CTBT شروع شد؛ او به شدت در وزارت  دفاع آن زمان علیه CTBT صحبت و فضاسازی کرد.

ظریف: به دو واقعه برای بحث هسته ای باید توجه کنیم. مذاکرات مسقط و ریاست جمهوری .

ظریف: با مجوز رهبری مذاکرات مسقط شروع شد. این تابوشکنی توسط علی اکبر صالحی علیرغم مخالفت احمدی نژاد و دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی شروع شد.

ظریف: نایاک یک ریال از ایران و سازمان ملل پول نگرفت. گروه‌هایی بودند که به آن‌ها کمک می‌شد اما نایاک پولی دریافت نمی‌کرد. همکاری من با نایاک در حد ارایه اطلاعات بود. در ایران نسبت به نایاک حساس بودند و می‌گفتند منتقد سیاست‌های حقوق بشری ایران هستند. آقای طائب خیال می‌کرد من نایاک را تاسیس کردم و مخالف آن‌ها بود.

ظریف: خیلی ها درباره ترکمنچای نمی دادند و در حد من که تاریخ نمی دانند اما ادعایی داشتند و من تعجب کردم.

ظریف: جلد اول راز سر به مهر نشان می دهد که ما آغاز مذاکرات نبودیم که ما را تخریب می کنند.

ظریف: تحریم نوعی تروریسم است تا بر دولتها فشار بیاورند. انتخابات سال ۹۲ نشان داد تروریسم اقتصادی بین مردم و حاکمیت فاصله ایجاد نکرده است. روحانی بر غیرامنیتی کردن ایران نقش داشت. من کلمه غیرامنیتی را تازه ابداع نکردم. هدف اصلی خود را در برنامه های وزارت خارجه، شکست امنیتی علیه ایران اعلام کردم. چرا در سال ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ مذاکره می کردیم. ما می خواستیم اجماع امنیتی علیه ایران شکسته شود.

ظریف: با تلاش فراوان همکاران توافق کردیم. در اذرماه ۹۲ توافق شد. قرار نبود در ۱۰۰ روز اول آن را تمام کنیم در ان توافق غنی سازی را گرفتیم. برخی میگفتند ما غنی سازی داشتیم بروید تیترهای کیهان را پس از توافق ژنو بخوانید.

 ظریف: اولین ضربه را ما از دوستان روس خوردیم که گفتند ما نیازمندی های بوشهر را تهیه می کنیم.  من روس ستیز نیستم و باید روابط راهبردی خود را با روسیه داشته باشیم. چین فعلا نمیخواهد قطب جهان شود. ما خیلی از سیاست های چین شاید خوشمان نیاید اما برنامه های انها باید الگو باشد. امریکا میخواهد چین را در دام امنیتی سازی تایوان بیاندازد همان طور که روسیه را در جنگ اوکراین انداخت.

ظریف: ما باید موضوع هسته ای را رفع و تحریم های هسته ای را برداریم. خیلی ها ایراد گرفتند مذاکرات محدود به هسته ای است چون اگر مشکلات خود را با امریکا حل نکنیم نمی توانیم وارد اقتصاد شویم. سیاست علم امکانات است نه علم ارزوها. من این انتخاب را نداشتم راجب همه موضوعات صحبت کنم اما از دهه هفتاد میخواستم راجب همه موضوعات تصمیم بگیرم. من یک نفر هستم و تصمیمات از بالا گرفته میشود البته درست هم همین است.

ظریف: من نماینده یک مولفه امنیت ملی هستم و همان طور که رهبری گفتند وزیر خارجه نمی تواند همه تصمیمات را بگیرد همان طور که میدان هم نمیتواند همه تصمیمات را بگیرد.

ظریف: انقدر راجب روابط بین الملل می فهمم که اگر بخشی از مشکلات حل شود همه مشکلات حل نخواهد شد.

ظریف: تندوری برای کسی است که قدرت ندارد. امریکا قدر قدرت و قوی شوکت نیست، بعضی ها شعاری درباره برجام صحبت می کنند.

ظریف: اجماع امنیتی علیه ایران شکسته شد. چرا تندروهای امریکایی مخالف برجام بودند چون اجماع امنیتی علیه ایران از بین رفته بود.  برخی می گویند که من انگلیسی بلد نبودم خداراشکر حاج محمود کریمی انقدر انگلیسی اش خوب شده که بگوید من انگلیسی بلد نبودم.

ظریف: دوستان نمیتوانند ۳ هزار صفحه را بخوانند اما اقای تفرشی می خواند. همه اسناد را در اختیار مردم گذاشتیم . مذاکرات ۵+۱ سند هست. ببینید من اصلا برجام را خواندم یا نه؟؟ این بی انصافی هست ادعا نمی کنم همه برجام صد در صد نظرات ماست اما اگر ۵۰ درصد نظر ماست یعنی جمعا ۵۰ درصد هم نظر سایر کشورهاست.

ظریف: شما که انگلیسی بلدید بروید قطعنامه های شورای امنیت را بخوانید. بعد بگویید لیفت یعنی آسانسور. شرمن میگوید من معنی لیفت را نمی فهمیدم. ببینید سابقه سازمان ملل من بیشتر است یا شرمن.

لاوروف طرحی با فرانسوی ها نوشت که ما هر ۶ ماه یکبار به شورای امنیت برویم که فقط من فهمیدم. زبان سازمان ملل با انگلیسی فرق دارد.

ظریف: انهایی که می گویند من معنی suspend را نمی فهمم، بین خودشان و خدا ظلم می کنند و حق من نیست که حلال کنم این ظلم به مردم است. انهاییکه کشور را به این روز کشیدند روزی محاکمه خواهند شد. میگویند ظریف خواب بود و ترامپ برجام را پاره کرد اگر بد بود چرا او از برجام خارج شد. ترامپ از توافق اب و هوا هم خارج شد اروپا هم خواب بود؟

ظریف: برخی دوستان عاشق ترامپ هستند و میخواهند دوباره او انتخاب شود.

ظریف:اگر برجام اینقدر خیانتی بدتر از ترکمنچای است چرا آن را دور نمی‌اندازید؟ پاره کنید و دفنش کنید. ما دو سال است کاره‌ای نیستیم هنوز دوستان به دنبال همان برجام هستند.

ظریف: می گویند یک دیوانه ای یک سنگی انداخته در چاه که صد عاقل نمی توانند درش بیاورند

اگر اینطور است چرا این عاقل های شما همچنان دنبال همان برجام هستند؟

ظریف: خدمات دکتر صالحی در برجام بی نظیر است. گزارش بیست و دوم ما را به مجلس ببینند. گزارش های ما براساس گزارش های اژانس است.

ظریف: در برابر صالحی سر تعظیم فرود می آورم. ما فلز اورانیوم را بدون نقض برجام و در چارچوب برجام تحویل دادیم. ۴ سال است هیچ تعهد برجامی نداشتیم و هنوز نتوانستند اسنپ بک را فعال کنند. در حق کشور و مقامات عالی بی انصافی نکنید. این سند (برجام) مراحل تصویب را بیش از حد نیاز گذرانده است.

منبع: منیبان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها