|
کدخبر: 295092 فرشته صائمی

گفتگوی اختصاصی گسترش‌نیوز با سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه:

رشد تکان‌دهنده یوآن/ میر کارت بی‌اعتبار شد؟

آصفی گفت: زمانی ۱۰۰ درصد تجارت‌های جهان بر پایه دلار صورت می‌گرفت اما در حال حاضر این رقم به ۸۰ درصد کاهش پیدا کرده به این معنی که تجارت جهانی بر پایه دلار ۲۰ درصد کاهش داشته و جای خود را به یوآن، یورو و روبل داده است.

سیاست رشد تکان‌دهنده یوآن/ میر کارت بی‌اعتبار شد؟

تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه کشورهایی نظیر ایران و روسیه، منجر به تلاش این کشورها برای پیدا کردن راه‌حلی در راستای کاهش تاثیر تحریم‌ها بر روابط اقتصادی شده است. در همین راستا دو کشور برای جلوگیری از قطع کامل روابط اقتصادی، راهکاری تحت عنوان میر رونمایی کردند.

اما عطف به اینکه هر دو کشور تحت تحریم‌های سخت آمریکا قرار دارند، راهکارهایی نظیر کارت میر تا چه اندازه مشکل‌گشای روابط اقتصادی دو کشور خواهد؟

کارت میر در کوتاه مدت به نتیجه نمی‌رسد

در پاسخ به این پرسش حمیدرضا آصفی، سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در گفتگو با خبرنگار گسترش‌نیوز ضمن ارزیابی اقدام ایران روسیه برای دور زدن تحریم‌ها از طریق میرکارت گفت: میر کارت موضوعی نیست که در کوتاه مدت به نتیجه برسد اما چشم انداز خوبی دارد. در حال حاضر با وجود اینکه قالب تجارت‌های جهان براساس دلار صورت می‌گیرد اما روز به روز استفاده از این ارز در تجارت رو به کاهش است.

او افزود: زمانی ۱۰۰ درصد تجارت‌های جهان بر پایه دلار صورت می‌گرفت اما در حال حاضر این رقم به ۸۰ درصد کاهش پیدا کرده به این معنی که تجارت جهانی بر پایه دلار ۲۰ درصد کاهش داشته و جای خود را به یوآن، یورو و روبل داده است.

کشورهای خلیج فارس دلار را حذف کردند

آصفی ضمن تاکید بر اینکه روند کاهش تجارت در جهان بر پایه دلار تداوم دارد، تصریح کرد: واقعیت امر این است که روند کاهشی استفاده از دلار در تجارت جهانی ادامه دارد کما اینکه شاهد هستیم بسیاری از کشورها با واحد پول ملی روسیه و چین تجارت می‌کنند چنانچه در آمریکای لاتین و کشورهای حوزه خلیج فارس این اتفاق صورت گرفته است.

حمیدرضا آصفی

سخنگوی اسبق دستگاه دیپلماسی همچنین اظهار کرد: با توجه به اینکه آمریکا از دلار به عنوان اهرم استفاده می‌‌کند، در مقابل کشورها ۲ گزینه پیش‌رو داشتند، اولین مورد این بود که تسلیم شوند و تن بدهند، دومین راهکار نیز این بود که به دنبال راه‌های جدید باشند. کشورهایی مانند روسیه و ایران تسلیم نمی‌شوند لذا به دنبال راهکاری برای مقابله با اقدام آمریکا بودند، بنابراین موضوع میر یک گزینه بود که در حال حاضر ابتدای راه قرار داریم.

سناتورهای آمریکایی ارگان راه‌اندازی کارت میر شدند

آصفی با اشاره به واکنش طرف آمریکایی نسبت به راه‌اندازی میر میان ایران و روسیه متذکر شد: البته در واکنش به راه‌اندازی میر چند نفر از سناتورها نسبت به سیاست‌های پولی آمریکا ابراز نگرانی کردند و گفتند عواقب کاهش تدریجی قدرت دلار از وقوع جنگ جهانی می‎تواند بدتر باشد.

او در ادامه ابراز کرد: در مجموع باید به سمت این راهکارها رفت چنانکه بسیاری از معاملات ایران و چین براساس یوآن صورت می‌گیرد، علاوه بر این عراق نیز اعلام آمادگی کرده که حاضر است بر پایه یوآن با چین معامله کند. در نهایت معامله براساس میر پاسخگو است اما زمان‌بر است و باید صبوری کرد ولی مسیر درست است.

آصفی در پاسخ به اینکه بسیاری از منتقدین میر بر این باور هستند که با توجه به اعمال تحریم‌ها علیه روسیه، این اقدام تاثیر مثبتی بر اقتصاد ایران نخواهد داشت، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی کره شمالی، لیبی یا سایر کشورها تحریم شدند، در هر صورت یک گروه از این کشورهای تحریم شده باید تشکیل شوند  و مقابل آمریکا بایستند. چون روسیه تحریم شده باید تن به آمریکا بدهیم؟ پاسخ این است که باید راه عبور پیدا کنیم. خود آمریکایی‌ها از راه‌اندازی میر نگران هستند اما اینکه برخی دوست دارند این اقدام به نحو دیگری تفسیر کنند، موضع آنها است.

سلطه دلار بر تجارت جهانی ادامه دارد

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در پاسخ به اینکه بنابراین شما بر این باور هستید که در بازار جهانی یوآن و روبل از دلار سبقت می‌گیرند؟ یادآور شد: خیر، در آینده نزدیک پول ملی روسیه و چین از دلار سبقت نمی‌گیرد اما مشاهده آمارهای ۱۰ سال گذشته  تاکنون حاکی از روند کاهشی تجارت براساس دلار است. در مجموع یوآن به زودی جای دلار را نخواهد گرفت اما بالاخره رقیب جدی و منجر به تضعیف دلار در عرصه تجارت خارجی خواهد شد.

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها