|
کدخبر: 290742

قطعنامه شورای حقوق بشر از نظر ایران مردود است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: ایران طرح قطعنامه حقوق بشری علیه کشورمان در نشست پنجاه و دوم شورای حقوق بشر که مبتنی بر نگرش گزینشی و غرض‌ورزانه است را مردود می‌شمارد.

سیاست قطعنامه شورای حقوق بشر از نظر ایران مردود است

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به قطعنامه سیاسی حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران در نشست ۵٢ شورای حقوق بشر اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران طرح قطعنامه وضعیت حقوق بشر در نشست پنجاه و دوم شورای حقوق بشر را که مبتنی بر نگرش گزینشی، غرض‌ورزانه، تقابل آمیز و با اهداف سیاسی تهیه و تصویب شده است را مردود شمرده و تمدید مأموریت گزارشگر ویژه تحمیلی علیه ایران را محکوم می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: پیش داوری‌ها و قضاوت‌های عجولانه درج شده در این قطعنامه که پیش‌نویس آن با حمایت برخی کشورهای غربی با هدف کمرنگ کردن پیشرفتهای حقوق بشری صورت گرفته در جمهوری اسلامی ایران، تهیه و تصویب شده است، آن را کاملاً بی اعتبار می‌سازد و باید توجّه داشت که نگرش گزینشی، غرض ورزانه، تقابل آمیز به مقوله حقوق بشر، خروجی بهتر از این قطعنامه نخواهد داشت.

کنعانی سواستفاده از سازوکارهای سازمان ملل برای کسب اهداف سیاسی از سوی برخی از کشورهای عضو را عادتی نا پسند دانست و دستکاری آشکار حقوق بشر برای اهداف سیاسی از جمله در ارائه تبعیض آمیز قطعنامه‌های کشوری در شورای حقوق بشر را مایه تأسف ارزیابی کرد.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی تاکید کرد: شورای حقوق بشر نهاد اصلی سازمان ملل متحد برای ترویج و حمایت از حقوق بشر مبتنی بر همکاری و گفتگو و محلی برای گفتمان حقوق بشری در میان دولت‌ها، سازمان‌های غیر دولتی و سایر ذی‌نفعان است و استفاده ابزاری و سیاسی از این نهاد رویکردی است که کشورهای غربی با اتخاذ آن موجبات تضعیف اعتبار تصمیمات و قطعنامه‌های آن شده اند.

کنعانی در ادامه اظهار داشت: آنچه که طی یک دهه اخیر در قطعنامه‌های شورای حقوق بشر اتفاق افتاده است، عملاً اتهام زنی یکطرفه از سوی بانیان این قطعنامه و حامیان دستورکار گزارشگر ویژه علیه جمهوری اسلامی ایران بوده و کشورهایی که خود ناقض حقوق دیگر ملت‌ها هستند، نمی‌توانند در مقام مدعی و یا قاضی وضعیت حقوق بشر بنشینند، بلکه بایستی پاسخگوی جنایات خود در نقض فاحش و سیستماتیک حقوق بشر در کشورهای خود و دیگر کشورهای جهان باشند.

منبع: مهر

ارسال نظر