|
کدخبر: 287976

سفر رئیس جمهور به آذربایجان غربی

رییس‌جمهوربرای افتتاح سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه وارد ارومیه شد.

سیاست سفر رئیس جمهور به آذربایجان غربی

۱۴:۵۱/ رئیس جمهور به صورت رسمی از سومین واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه بهره‌برداری کرد.

آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی که امروز جمعه به استان آذربایجان غربی سفر کرده است، از سومین واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه به صورت رسمی بهره‌برداری کرد. با اتصال سومین واحد بخار نیروگاه ارومیه به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات توان اسمی تولید این نیروگاه به بیش از ۱۵۰۰ مگاوات افزایش یافت.

نیروگاه-ارومیه

سومین واحد بخار نیروگاه ارومیه به شبکه سراسری برق متصل شد

با بهره‌برداری از این بخش همچنین واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه به ارزش ۴۰۰ میلیون یورو تکمیل شد. احداث بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه بر مبنای بند ۱۹ قانون بودجه سال ۹۲ کل کشور براساس مکانیسم بازگشت سرمایه از محل صرفه‌جویی سوخت است.

بهره‌برداری از واحد سوم بخش بخار نیروگاه سیکل‌ترکیبی ارومیه همچنین سالانه ۷۸۵ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی در مصرف سوخت در پی خواهد شد. نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه با برخورداری از ۶ واحد گازی و ۳ واحد بخار با ظرفیت ۱۴۷۸ مگاوات یکی از بزرگترین و پیشرفته‌ترین واحدهای تولید برق در غرب کشور است. رئیس جمهور در جریان بهره‌برداری از سومین واحد بخار این نیروگاه با تعدادی از کارگران شاغل در این مجتمع عظیم صنعتی گفتگوی صمیمانه‌ای داشت و در جریان وضعیت کاری و معیشتی آنها قرار گرفت.

۱۴:۴۰/ آقای رئیسی در آیین افتتاح سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه، گفت: حق‌آبه کشاورزان و حق احدی در اجرای این طرح، ضایع نخواهد شد.

آقای رئیسی، امروز جمعه در آیین افتتاح سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه، با تبریک ایام با سعادت ماه شعبان، روز پاسدار را به همه پاسداران انقلاب اسلامی تبریک گفت و اظهار داشت: استان آذربایجان غربی و مناطق مرزی کشورمان سال‌ها شاهد جانفشانی پاسداران، بسیجیان، ارتشیان، سپاهیان و همه نیرو‌های مسلح و امنیتی و مردمی برای تامین امنیت بوده است.

تأکید رئیس جمهور بر احقاق حق‌آبه کشاورزان

رئیس جمهور افزود: اینکه امروز اینجا جمع شده‌ایم و یک طرح نافع برای منطقه و برای همه کشور را افتتاح می‌کنیم، مرهون مجاهدت‌ها و از خودگذشتگی‌های کسانی است که سال‌ها برای تامین و تثبیت امنیت منطقه تلاش کرده‌اند و باید قدردان این زحمات باشیم.

آقای رئیسی با بیان اینکه نکته مهم دیگر در منطقه وحدت و انسجام مثال‌زدنی است که امروز در منطقه میان ادیان، مذاهب و بخش‌های مختلف مردم شاهد هستیم، گفت: دشمن نمی‌خواهد ما اینجا در کمال امنیت، با وحدت و انسجام کنار هم جمع شویم و افتتاح یک طرح ملی زیست‌محیطی را جشن بگیریم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید این دستاورد‌ها را پاس داشت، تصریح کرد: طرحی که امروز افتتاح شد، یک طرح ملی است که اگر چه در ارومیه احداث شده است، اما منافع آن صرفاً مربوط به استان‌های آذربایجان غربی و شرقی نیست، بلکه مربوط به منطقه و سراسر کشور بوده و نشاندهنده اهمیتی است که جمهوری اسلامی و دولت مردمی برای حیات دریاچه ارومیه و حفاظت از محیط‌زیست قائل است.

حق-آبه

آقای رئیسی، افتتاح سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه را جلوه همت و کار جمعی و انسجام و وحدت ملی دانست و با قدردانی از همه دست‌اندرکاران اجرای این طرح خاطرنشان کرد: منطقه‌ای که این طرح در آن اجرا شده روزگاری آلوده به حضور کسانی بود که نام مردم را یدک می‌کشیدند و عنوان آزادی را تابلوی خود کرده بودند، اما به هیچ وجه مدافع منافع مردم و آزادی واقعی نبودند.

رئیس جمهور اضافه کرد: باید از همه کسانی که برای دفاع از امنیت، منافع و آزادی مردم از خودگذشتگی کردند و نیز کسانی که در همه این سال‌ها برای اجرای این طرح تلاش کردند، قدردانی کرد.

آقای رئیسی گفت: اجرای این طرح از خواسته‌های جدی مردم استان‌های آذربایجان غربی و شرقی بود که امروز به لطف خدا و با همت کارگران و دیگر دست‌اندرکاران و نیز همت نیرو‌هایی که دیروز برای تامین امنیت تلاش می‌کردند و امروز در قرارگاه‌های سازندگی در جهت آبادانی کشور تلاش می‌کنند، به بهره‌برداری رسیده است.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه سامانه انتقال آب یکی از پروژه‌های نیمه تمام بود که تکمیل آن در این دولت در دستور کار قرار گرفت، اظهار داشت: در جریان سفر دولت مردمی به استان آذربایجان غربی یکی از خواسته‌های اصلی مردم، مسئولین، نخبگان و ائمه جمعه احیای دریاچه ارومیه بود که تکمیل و بهره‌برداری از آن در دستور کار دولت قرار گرفت.

آقای رئیسی افزود: با همت همه دست‌اندرکاران از سال‌های گذشته، از پیمانکاران و مهندسان گرفته تا عزیزانمان در قرارگاه خاتم‌الانبیاء، استاندار آذربایجان غربی و وزیر نیرو و کارگرانی که به صورت ۳ شیفت برای تکمیل و به ثمر رساندن آن تلاش کردند، این طرح امروز افتتاح شد، اما این کار باید تا احیای کامل دریاچه ادامه یابد و دستگاه‌های مربوطه مأموریت خود در این زمینه را تمام شده نپندارند.

رئیس جمهور تصریح کرد: این همت، همدلی، انسجام و پیگیری قطعاً شامل عنایات و برکات خدای متعال نیز خواهد شد.

آقای رئیسی در ادامه با اشاره به اینکه بخش قابل توجه و بسیار مهمی از کار‌ها پیگیری برای به نتیجه رساندن آن است، گفت: آمدن بنده به اینجا در کنار تقدیر و تشکر از همه دست‌اندرکاران این پروژه، نشان‌دهنده اهمیت مسأله محیط زیست برای دولت است و اینکه معلوم شود مسأله احیای دریاچه ارومیه به عنوان دغدغه مردم این منطقه، دغدغه دولت نیز بوده است.

رئیس جمهور تأکید کرد: قطعاً در اجرای این طرح، حق‌آبه کشاورزان محفوظ خواهد بود و حق احدی ضایع نخواهد شد.

آقای رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری رشادت‌ها و مجاهدت‌های مردم این منطقه و تقدیم ۷۰۰ شهید برای تأمین امنیت نقده، افزود: حتی یک لحظه نباید از یاد و راه نورانی شهدا غافل شویم، بلکه باید این راه را به عنوان یک الگو برای نسل‌ها بویژه نسل جوان تبیین کنیم.

رئیس جمهور با توجه به اینکه از مهم‌ترین بخش وصایای شهدا تأکید بر حفظ ارزش‌ها و انقلاب اسلامی بوده است، تصریح کرد: امروز وظیفه همه علما، تریبون‌داران و صاحبان قلم و اندیشه است که در جهادتبیین نقش‌آفرینی کنند و نسل جوان را نسبت به وضعیتی که در گذشته داشتیم و تلاش‌هایی که صورت گرفت تا به اینجا برسیم، آگاه سازند.

آقای رئیسی تأکید کرد: تا این وحدت، انسجام، روحیه همکاری و برادری میان مردم وجود دارد، یقین داریم توطئه‌ها و فتنه‌ها در کشور کارساز نخواهد شد و دشمنان نه اینکه نخواهند، بلکه نمی‌توانند در مقابل این ملت کاری از پیش ببرند.

رئیس جمهور، اظهار داشت: یقین داریم با همین همت و پشتکار و همچنین روحیه همکاری میان دولت، مجلس و همه دستگاه‌های اداری و اجرایی کشور، همه طرح‌های نیمه تمام که در جای جای کشور مردم را رنج می‌دهد، به سرانجام خواهد رسید.

۱۳:۳۷/ دقایقی قبل با دستور آیت الله رییسی دریچه سد شهید کاظمی بازگشایی شد. با باز شدن دریچه‌های این سد از امروز، سالانه سیصد میلیون متر مکعب آب دیگر به دریاچه ارومیه انتقال خواهد یافت.

 دریچه سد شهید کاظمی با دستور رئیس جمهور بازگشایی شد

دقایقی قبل با دستور آیت الله رییسی دریچه سد شهید کاظمی بازگشایی شد.

دریچه سد شهید کاظمی در جنوب شرقی استان آذربایجان غربی قرار دارد و  در سفر امروز سید ابراهیم رئیسی به استان آذربایجان غربی، به صورت ویدئو کنفرانسی عملیات انتقال همزمان آب از سد شهید کاظمی به دریاچه ارومیه آغاز شد.

بر این اساس، با باز شدن دریچه‌های این سد از امروز، سالانه سیصد میلیون متر مکعب آب دیگر به دریاچه ارومیه انتقال خواهد یافت.  ۲۶ طرح دیگر نیز برای احیای این دریاچه در آینده افتتاح می‌شود.

آیت الله سید ابراهیم رییسی صبح امروز در مراسم افتتاح طرح بزرگ انتقال آب به دریاچه ارومیه گفت: طرحی که امروز افتتاح شد، یک طرح ملی است که اگر چه در ارومیه احداث شده است، اما منافع آن صرفاً مربوط به این استان و آذربایجان شرقی نیست بلکه مربوط به منطقه و سراسر کشور بوده و نشان دهنده اهمیتی است که جمهوری اسلامی و دولت مردمی برای حیات دریاچه ارومیه و حفاظت از محیط‌زیست قائل است.

سد-شهید-کاظمی

وی ضمن تشکر از دولت قبل و همه کارگران و مهندسان و تلاشگرانی که در افتتاح این پروژه نقش آفرینی کردند افزود: قرارگاه خاتم الانبیا در اجرای این طرح به معنای واقعی جهاد کرد و تلاش شبانه روزی و سه شیفته برای انجام به موقع و فنی این طرح از افتخارات مهندسی ایرانی است.

آیت الله رییسی با اشاره به عزم جدی دولت برای احیای دریاچه ارومیه و اتمام طرح‌های نیمه تمام آن گفت: تمام ارکان دولت به خصوص وزارت نیرو و شخص وزیر به صورت شبانه روزی پیگیر اتمام این طرح بودند و تا احیای کامل نباید تلاش‌ها متوقف شود.

رئیس قوه مجریه یادآور شد: در نشست های مختلفی که با مسوولان و مردم این منطقه داشتیم و در سفرهای مختلف به منطقه مهمترین درخواست و مطالبه مردم احیای دریاچه ارومیه بود و دولت نیز با توجه به دغدغه مردم این موضوع را در اولویت قرار داد.

وی با تاکید بر لزوم اتمام پروژه های نیمه تمام گفت: طرح های نیمه تمام در جای جای کشور مردم را رنج می دهد و عزم دولت برای اتمام این طرح های نیمه تمام است.

۱۱:۲۰/ رییس جمهوری کشورمان گفت: افتتاح سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه جلوه وحدت و انسجام ملی در کشور است.

رییسی: احیای دریاچه یک طرح ملی است

آیت الله ابراهیم رئیسی صبح جمعه در مراسم بهره برداری از فاز نخست تونل انتقال آب سد کانی سیب به دریاچه ارومیه با تبریک سالروز ولادت امام حسین (ع)، اظهار کرد: امام حسین الگو و باور مشترک همه مسلمان است، امام حسین (ع) نقطه اعتقاد همه مسلمانان است هم شیعه و سنی و هم مسیحی، زرتشتی همه ادیان توحیدی به امام حسین (ع) احترام می‌گذارند، چه زیبا امروز روز پاسدار نامگذاری کردند، روز پاسدار را به همه پاسداران تبریک می گویم.

وی ادامه داد: امام حسین باور مشترک همه ادیان است به عنوان یک الگوی مجاهد برای مبارزه با ظلم و حتی مسیحیت و زرتشتی‌ها هم به امام حسین علیه السلام احترام می‌گذارند.

رئیس جمهور با بیان اینکه این استان و این منطقه شاهد جانفشانی‌های نیروهای پاسدار و بسیج و نیروهای مسلح ارتش و سپاه برای امنیت بوده است، افزود: جمع شدن امروز ما در اینجا مرهون پاسداران هستیم و از ارتش و سپاه تشکر می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه وحدت و انسجام ملی در این منطقه بین شیعه و سنی و سایر ادیان ابراهیمی این وحدت و انسجام مثال زدنی است، اضافه کرد: این طرح یک طرح ملی است و فقط به دو استان آذربایجان‌غربی و شرقی ارتباط ندارد بلکه نشان دهنده اهمیت جمهوری اسلامی ایران برای حفظ دریاچه ارومیه است و به عنوان یک طرح زیست محیطی برای همه شهروندان و منطقه بتواند مؤثر باشد.

ابراهیم-رئیسی

آیت الله رئیسی دشمن نمی‌خواهد ما وحدت داشته باشیم و همین مراسم برخلاف خواست دشمن است، اضافه کرد: این جلسه، جلسه‌ای نیست که دشمن بخواهد روحانی، دانشگاهی، پاسدار و ارتشی کنار هم بنشیند در یک طرح زیست محیطی همکاری شأن را جشن بگیرند این خواست دشمن نیست، این طرح، یک طرح ملی است ولو در ارومیه واقع شده است و مربوط فقط به استان آذربایجان غربی و آذربایجان غربی نیست، این طرح به منطقه ارتباط دارد، طرح زیست محیطی که نشان دهنده اهمیتی است که جمهوری اسلامی ایران به حفظ دریاچه ارومیه دارد، سرمایه گذاری می‌کند همه مسئولان همت دارند افتتاح شود برای همه ساکنان این استان یک حرکت جمعی با همت ملی و همت منطقه‌ای برای احیای دریاچه ارومیه که تأثیر گذار است.

وی با بیان اینکه افتتاح این طرح جلوه انسجام و وحدت ملی است، عنوان کرد: ما باید قدردان این همت هم باشیم خداوند را شکر باشیم با همت با پیگیری کار بزرگی را رقم زد.

احیای دریاچه ارومیه یک طرح ملی است

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه برای به نتیجه رسیدن این طرح عظیم همه همت کردند و کار بزرگی رقم خورد، گفت: احیای دریاچه یک طرح ملی است، این طرح متعلق به تمام کشور و منطقه است.

وی با بیان اینکه تمام مسئولان همت دارند که این دریاچه به عنوان یک طرح زیست محیطی برای تمام ساکنان و منطقه مؤثر باشد، افزود: این کار جلوه انسجام و وحدت ملی است که تمامی مسئولان در بخش‌های مختلف برای آن همت کردند.

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه باید قدر این همت را بدانیم که کارهای بزرگی با همین پیگیری‌ها انجام می‌شود، اظهار کرد: کاری که از سال‌های آغازین انقلاب اسلامی در این منطقه انجام دادند از جمله پاک کردن منطقه از لوث وجود کسانی که آزادی مردم را نمی‌خواستند اما حضور پاسداران امنیت مردم را تضمین کرد، مناطق آلوده با تقدیم شهدای ارزشمند ترک و کرد و سایر نیروها تأمین شد.

وی با بیان اینکه هم باید از طراحان این طرح و هم مجریان باید تقدیر کرد هم در دولت گذشته و هم در این دوره، این هم یکی از آن پروژه‌های نیمه تمام دولت گذشته بود، اضافه کرد: همه مسئولین آذربایجان غربی و شرقی خواسته شأن احیای دریاچه ارومیه بود، از کارگران عزیزی که این تونل را کار کردند تشکر می‌کنم، قرارگاه سازندگی افتخار آفرید و کار بزرگی انجام داد.

رئیس جمهور با بیان اینکه در این یکسال سه شیفته کار می‌شد تا پروژه آماده بهره برداری شود، افزود: مشکلات جدی وجود داشت برای اینکه به این مرحله برسیم، باید این کار تا احیا کامل ادامه داشته باشند و هیچکس مأموریت خودش را تمام شده نداند.

دریاچه-ارومیه11

دریاچه ارومیه مسئله دولت است

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه قطعاً وقتی انسجام و همت باشد و دل‌ها به هم نزدیک باشد خداوند هم برکاتش را نازل می‌کند، اظهار کرد: گاهی وزیر نیرو برای کنترل پروژه در نیمه‌های شب هم در این محل حضور پیدا می‌کردند تا کار را لحظه‌ای پیگیری کنند، به حفظ محیط زیست اهمیت می‌دهیم و کار ماست و حضور من در این منطقه هم برای و هم نشان دادن اهمیت کار است.

رئیس جمهور با بیان اینکه دریاچه ارومیه مسئله دولت است، گفت: باید معلوم بشود مسئله دریاچه ارومیه مسئله دولت است. مشکل مردم مشکل دولت است، حق آبه کشاورزان محفوظ است و طبق برنامه اختصاص می‌یابد.

رئیس جمهور تاکید کرد: یادمان نمی‌رود در همین نقده شرایط ناامنی که آن روزها بود و با همت مردم آذربایجان غربی و شرقی و سایر نقاط کشور مسئله اول ایران کشور شد و خدا رحمت کند مرحوم حجت الاسلام حسنی را که با حفظ نقده، آذربایجان را حفظ کردند و وجود اشرار را دفع کردند و باید راه نورانی آنها برای ما بعنوان درس الگو مطرح باشد، نسل جوان نقده آن روز را ندیدید و آذربایجان آن روز را ندیدند و امام را ندیدند و این جهاد تبیین لازم دارد.

افتتاح طرح انتقال ٖآب سد کانی سیب به دریاچه ارومیه

۹:۵۲/  طرح بزرگ انتقال ٖآب سد کانی سیب به دریاچه ارومیه با حضور آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی افتتاح شد.

طرح بزرگ انتقال آب به دریاچه ارومیه همزمان با ولادت امام حسین (ع) و اعیاد شعبانیه با حضور آیت الله سید ابراهیم رییسی و علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افتتاح شد.

انتقال آب مازاد مناطقی چون سد کانی سیب به دریاچه ارومیه از جمله پروژه‌های سخت افزاری احیای دریاچه ارومیه است. پروژه انتقال آب کانی سیب به دریاچه ارومیه شامل ۳۶ کیلومتر تونل، ۱۱ کیلومتر کانال و ۲۸ کیومتر رودخانه گدار می‌باشد.

با تلاش شبانه روزی تمامی دستگاه‌ها، پروژه تونل انتقال آب کانی سیب به دریاچه ارومیه در مدتی کمتر از هفت ماه در روز عید مبعث به اتمام رسید.

در فاز نخست انتقال آب کانی سیب به دریاچه، برنامه ریزی شده است که ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه منتقل شود.برای این طرح بیش از ۴هزار میلیارد تومان هزینه شده است.

رهاسازی آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه در فصول غیر زراعی و با رعایت همه جوانب و میزان حقابه انجام می‌شود.

در فصول زراعی هم اولویت تامین آب شرب و بعد از آن آب کشاورزی است و در صورت داشتن شرایط مطلوب و وضعیت منابع آبی، رهاسازی انجام خواهد شد.

اگر وضعیت بارش‌ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه بیش از نرمال باشد امکان افزایش رهاسازی آب تا ۶۰۰ میلیون مترمکعب از طریق خط انتقال و تونل کانی سیب در فصول غیر زراعی وجود دارد.

گفتنی است که آیت الله سید ابراهیم رییسی رییس جهمور روز جمعه ۵ اسفندماه جهت افتتاح طرح انتقال آب سد کانی سیب به دریاچه ارومیه از طریق فرودگاه شهید باکری وارد این شهرستان شد و در بدو ورود مورد استقبال نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی، استاندار و مسوولان این استان قرار گرفت.

سفر-استانی-رئیسی

ورود رئیس جمهور به آذربایجان غربی

۸:۳۷/ ابراهیم رئیسی که صبح امروز (جمعه) به منظور افتتاح و بهره برداری از سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه به این شهرستان سفر کرده است، در بدو ورود به فرودگاه بین‌المللی شهید باکری مورد استقبال نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه ارومیه و استاندار آذربایجان غربی قرار گرفت.

در سفر رییس‌جمهور سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه شامل کانال و تونل انتقال آب، به بهره‌برداری می‌رسد.

رییس‌جمهور را در این سفر رییس دفتر رییس‌جمهور و وزیر نیرو همراهی می‌کنند.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها