|
کدخبر: 281826 امیرمحمد درویش

گفت و گوسترش نیوز با عضو اتاق بازرگانی کشور؛

واکنش عضو اتاق بازرگانی به قرارداد چین و عربستان/ دولت باید پاسخگوی باشد

فریال مستوفی گفت: هرگونه روابط تجاری با سایر کشورها که به نفع کشور باشد، اقدام موثری خواهد بود.

سیاست واکنش عضو اتاق بازرگانی به قرارداد چین و عربستان/ دولت باید پاسخگوی باشد

شرکت‌های سعودی و چینی در سفر رئیس‌جمهور چین به عربستان سعودی، ۳۴ قرارداد سرمایه‌گذاری و اقتصادی در بخش‌های مختلف را امضا کردند. ریاض اعلام کرد که شرکت‌های سعودی و چینی در حاشیه سفر «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین به عربستان، ۳۴ قرارداد در چندین بخش از جمله انرژی پاک، حمل‌ونقل، صنایع پزشکی و ساخت‌وساز امضا کردند. امضای این قراردادها با حضور «خالد بن عبدالعزیز الفالح» وزیر سرمایه‌گذاری و نمایندگان سازمان‌های دولتی مرتبط با بخش هایی که قراردادها در آنها امضا شد، انجام شد.

توافقات بین ۲ طرف چندین حوزه از جمله انرژی سبز، هیدروژن سبز، فتوولتائیک خورشیدی، فناوری اطلاعات، خدمات ابری، حمل‌ونقل، لجستیک، صنایع پزشکی، مسکن و ساخت‌وساز را شامل می‌شود.

تجارت چین و عربستان از زمان برقراری روابط آنها در سال ۱۹۹۰ به طور پیوسته افزایش یافته است و چین سال گذشته ۲۷ درصد از صادرات نفت عربستان را در سال گذشته خریداری کرد. در پایان سال ۲۰۲۱، تجارت دوجانبه این دو کشور سالانه بالغ بر ۸۷.۳۱ میلیارد دلار بود. همچنین آرامکو عربستان سعودی بین ژانویه تا آگوست ۲۰۲۲ به طور متوسط ۱.۷۶ میلیون بشکه در روز نفت به چین تحویل داده است.

وزیر سرمایه‌گذاری عربستان سعودی تاکید کرد که این توافقنامه‌ها «منعکس‌کننده اشتیاق عربستان تحت رهبری پادشاه سعودی و ولیعهد او برای توسعه روابط عربستان با چین در همه زمینه‌ها از جمله اقتصادی و سرمایه‌گذاری است.

در باره این قرارداد دولت باید پاسخگو باشد

فریال مستوفی، عضو اتاق بازرگانی ایران، در گفت‌وگو با گسترش نیوز اظهار کرد: دولت ما باید یک پاسخ مناسب در ارتباط با قرار داد عربستان و چین بدهد. بنده به عنوان بخش خصوصی پاسخگو نیستم که چه عواقبی برای ایران دارد. در این مورد فقط دولت باسخگو باشد.

عضو اتاق بازرگانی ایران در ادامه افزود: از آنجایی که دولت ایران با کشور چین احساس نزدیکی می‌کند، چنین قراردادی را نباید نادیده بگیرد و باید یک پاسخ در ارتباط با قرارداد میان چین و عربستان بدهد.

فریال-مستوفی

 

مستوفی خاطرنشان کرد: به طور کلی نظر ما به عنوان بخش خصوصی این است که، کشور نباید تنها به یک کشور وابستگی داشته باشد. حال این وابستگی می‌تواند از نوع اقتصادی باشد یا مسائل دیگر. چنین چیزی می‌تواند در مدت طولانی سبب شود تا کشور آسیب‌های زیادی ببیند.

عضو اتاق بازرگانی ایران به ضرورت همکاری با سایر کشورها اشاره کرد و گفت: اصولا اگر سیاست کشور ما به گونه‌ای باشد تا با سایر کشورهای دنیا همکاری‌های سیاسی، تجاری، اقتصادی و... داشته باشیم و این همکاری به نفع کشور ما تمام شود، هیچ مانعی ندارد. چه اشکالی دارد که ایران با سایر کشورها همکاری داشته باشد. اگر شاهد آن باشیم که زمینه‌های همکاری در جهت منافع کشور فراهم است، به نظر بنده بسیار اقدام خوبی به نظر خواهد رسید.

محدود به همکاری با چند کشور نباشیم

وی در ادامه این گفت‌وگو به گسترش نیوز گفت: اشکالی ندارد که کشورها با یکدیگر مراودات‌های سودمند داشته باشند. برای ایران هم چنین چیزی صدق می‌کند. ما اگر مراودات خود را محدود با چند کشور خاص بکنیم، زمانی که چنین قراردادی بین عربستان و چین بسته می‌شود، بر این باور هستیم تا ممکن است در راستای این توافق، به کشور لطمه وارد شود.

عضو اتاق بازرگانی ایران در ادامه افزود: چنین قراردادهایی که بین کشورها بسته می‌شود، مانند عربستان و چین در این صورت نمی‌تواند بر روی کشور اثر بگذارد که ما با سایر کشور‌ها روابط خوبی داشته باشیم. اصولا هر کشوری در راستای منافع خود با سایر کشور‌ها فعالیت می‌کند و اقدامات مناسبی را در جهت سودآوری به کشور به انجام می‌دهد. در تمام دوران، کشورها درحال مراودات اقتصادی و... با یکدیگر بوده‌اند. ما نمی‌توانیم از چین ناراحت باشیم که چرا با عربستان قرارداد امضا کرده است. بستگی به آن دارد که ما برای کشور چین در مقایسه با عربستان چه دستاوردهایی را داریم.

مستوفی خاطرنشان کرد: بهترین کار در چنین شرایطی این است که کشور، خود را محدود به ارتباط با تعداد محدودی از کشورها نکند و فعالیت‌ها و همکاری‌های خود را با سایر کشور‌ها افزایش دهد. این روابط باید یک همکاری تجاری هدفمند و سودمند برای کشور باشد.

وی در ادامه گفت: قراردادی که میان عربستان و چین بسته شده است، این امکان را ندارد که روابط چین و ایران تحت تاثیر قرار گیرد. روابط تجاری ایران و چین همچنان بر قوت خود پابرجا خواهد ماند. دلیل نمی‌شود زمانی که بنده با شخص دیگری قرارداد بسته‌ام، روابط خود را با شما تمام کنم. اما بستگی به این دارد که قرارداد چه چیزی باشد.

این عضو اتاق بازرگانی ایران افزود:اگرفکر می‌کنیم با دادن امتیازهای اقتصادی به کشورهای محدود، می‌توانیم امتیازهای سیاسی دریافت کنیم، چنین اقدامی صحیح نیست و به ضرر کشور خواهد بود. به همین دلیل، زمانی که کشورها با یکدیگر قرارداد امضا می‌کنند، نگرانی‌های ما افزایش می‌یابد و همیشه نگران این قضیه هستیم که کدام کشورها با یکدیگر قرارداد امضا می‌کنند.

مستوفی در پایان این گفت‌وگو اظهار کرد: اگر ما برنامه‌های اقتصادی روشن و اصولی داشته باشیم و در راستای منافع کشور، بتوانیم با سایر کشورها ارتباطات سودمند برقرار کنیم، دیگر جای هیچ شکایت و گله مندی نیست که کدام کشورها با یکدیگر قرارداد امضا کرده‌اند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها