|
کدخبر: 279197

خط و نشان گروسی برای ایران

مدیر کل اژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ایران چه با قطعنامه و چه بدون آن وظیفه دارد اطلاعاتی که به آن نیاز داریم را دراختیارمان بگذارد.

سیاست خط و نشان گروسی برای ایران

به نقل از اورشلیم پست، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه در کنفرانسی خبری ادعا کرد: فعالیت‌های زیادی در ایران جریان دارد که ما از آن‌ها چیزی نمی‌دانیم.

وی ادامه داد: من آمادگی خود برای همکاری با ایران جهت حل‌وفصل مشکلات پادمانی حل‌نشده را ابراز کرده‌ام. امیدوارم که دیدار فنی‌مان با ایران وقوع یابد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شورای حکام برای رسیدن به نتیجه می‌تواند ایران را تحت فشار بیشتری بگذارد؟ گفت: این مسائل قرار نیست از بین بروند. ایران چه با قطعنامه و چه بدون آن وظیفه دارد اطلاعاتی که به آن نیاز داریم را دراختیارمان بگذارد. ما ماه‌های زیادی است که در انجام این کار ناموفق بوده‌ایم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه هسته‌ای ایران از کنترل خارج است؟ بیان کرد: من از لفظ «خارج از کنترل» استفاده نمی‌کنم اما پیشرفت در آن مشهود است به طوری که همه متوجه آن شده‌اند. این باعث مهم‌تر شدن مسائل می‌شود.

وی در ادامه عنوان کرد که بازگشت به برجام از دیدگاه اطمینان حاصل کردن از اینکه ایران به طور غیرقانونی اورانیوم ذخیره نکرده باشد، سخت خواهد بود.

این مقام ارشد آژانس اظهار کرد که اگر ایران دسترسی فوق‌العاده به سوابق و پرسنل ارائه دهد، اطلاع یافتن از فعالیت‌های هسته‌ای ایران طی سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ غیر ممکن نخواهد بود.

گروسی درخصوص ازسرگیری کامل فعالیت‌های بازرسی آژانس در ایران گفت: ابتدا باید ببینیم اطلاعات قدیمی که توسط سیستم‌های آژانس اتمی جمع شده بودند هنوز در دسترس هستند یا نه. سپس باید راهی پیدا کنیم تا شکاف به وجود آمده را پر کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: اگر ما جواب برخی از سوالات فنی در رابطه با مشکلاتی که مطرح کرده‌ایم را از سوی ایران دریافت کنیم، آن وقت من با خوشحالی این اطلاعات را منعکس خواهم کرد.

بر اساس گزارش العربیه ، گروسی همچنین در خصوص لغو سفر هیاتی از آژانس به تهران که محمد اسلامی امروز از آن خبر داد تاکید کرد که هیچ تصمیمی در این خصوص به آژانس ابلاغ نشده است.

وی گفت: از ایران می خواهیم که توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه دهد زیرا لغو سفر اوضاع را بدتر می کند و به معنای عدم تحقق هرگونه پیشرفت است.

مدیرکل آژانس همچنین تاکید کرد که پرونده تحقیق درخصوص سه سایت مخفیانه ایران بسته نخواهد شد مگر اینکه آژانس به پاسخ هایی دست یابد.

منبع: ايسنا
  • ناشناس ارسالی در

    گروسی غلط زیادی کرده بمب اتم را با قدرت بسازید تا این مردک بفهمد به کشورهای دیگ ه زور نگه

ارسال نظر