|
کدخبر: 277803

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

نظر نخست وزیر ارمنستان درباره اظهارات رئیسی

نخست وزیر ارمنستان از ارایه گزارشی درباره نتایج نشست سه جانبه سوچی میان سران ارمنستان، آذربایجان و روسیه به آیت الله رئیسی خبر داد و گفت: موافق نقطه نظرات رئیس جمهور ایران در مورد استقرار صلح و امنیت پایدار در منطقه هستم.

سیاست نظر نخست وزیر ارمنستان درباره اظهارات رئیسی

نیکول پاشینیان روز سه شنبه در نشست خبری مشترک با آیت الله رئیسی رئیس جمهور ایران که در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار شد، با قدردانی از دعوت رئیس‌جمهور کشورمان برای سفر به تهران گفت: در جریان این سفر مذاکرات پرمحتوا و جامعی در حال انجام است.

نیکول-پاشینیان

وی با اشاره به گفت و گوی دوجانبه خود با آیت الله رئیسی ادامه داد: بررسی‌های زیادی در زمینه های اقتصاد، سیاست، روابط اقتصادی و سیاسی انجام و بر روابط تاریخی دو کشور تأکید شد و همچنین به ظرافت‌های نهفته در روابط دو کشور در همه زمینه‌ها اشاره کردیم.

نخست وزیر ارمنستان با قدردانی از رئیس جمهوربه دلیل رویکرد ایشان نسبت به جامعه ارامنه ایران، بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند نماد شفاف و صریح بر همکاری و همزیستی مسالمت آمیز در میان پیروان ادیان مختلف باشد.

پاشینیان با قدردانی از دیدگاههای اصولی ایران نسبت به صلح و امنیت در منطقه قفقاز اظهار داشت: موضوعات دستور کار امروز همکاری‌های منطقه‌ای هم بود و اینکه ظرفیت‌های بسیاری برای توسعه همکاری بین دو کشور وجود دارد.

وی افزود: اطلاعاتی در مورد نشست سه جانبه روز گذشته در سوچی به آقای رئیسی ارائه کردم و موافق نقطه نظرات رئیس جمهور ایران در مورد استقرار صلح و امنیت پایدار در منطقه هستم.

نخست وزیر ارمنستان خاطرنشان کرد: اصرار داریم مسئولان جمهوری اسلامی از مسائلی که در مذاکراتمان مطرح می کنیم و همچنین از روابط ارمنستان با آذربایجان و ارمنستان با ترکیه در مسأله قره باغ آگاهی داشته باشند.

پاشینیان بخش عمده مذاکرات را مربوط به روابط اقتصادی، بالا بردن حجم مبادلات تجاری و یافتن راه حل هایی برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی عنوان کرد و گفت: در زمینه انرژی و کشاورزی، زیرساخت‌ها و مدیریت منابع آبی ‌مذاکراتی انجام شد که باید جمع بندی شود.

وی با ابراز خوشحالی از نتیجه بخش بودن دیدار امروز خود با رئیس‌جمهور ایران گفت: وزرای مربوطه درباره تمدید قرارداد تهاتر برق و گاز یادداشت تفاهمی امضا کردند و شواهد نشان می‌دهد این دیدار کاملا مفید و در جهت افزایش روابط دو کشور سازنده بود.

نخست وزیر ارمنستان از رئیس جمهور کشورمان دعوت کرد برای ادامه این گفت و گوها به ارمنستان سفر کند.

پاشینیان در پایان سخنانش با قدردانی از موضع گیری آیت‌الله رئیسی برای توسعه مثبت روابط دو کشور، افتتاح سرکنسول گری ایران در یکی از استان‌های ارمنستان را یکی از نمونه های این همکاری برشمرد.

هدف گذاری تجارت سه میلیارد دلاری تهران - ایروان

رئیسی روز پس از گفت و گوی دوجانبه با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان، در نشست مطبوعاتی مشترک با در مجموعه تاریخی- فرهنگی سعدآباد ضمن خوشامدگویی به نخست وزیر ارمنستان و هیات سیاسی و اقتصادی همراه گفت: تردید ندارم سفر نخست وزیر ارمنستان به جمهوری اسلامی ایران نقطه عطفی در جهت ارتقا دو کشور خواهد بود.

وی افزود: سیاست همسایگی از سیاست های مورد تاکید دولت است و در این مدت چند نشست با پاشینیان داشتیم در این نشست ها به ویژه در این سفر محور مذاکره توسعه روابط تجاری، اقتصادی و امنیتی بین دو کشور است. 

آیت الله رئیسی گفت: در چند ماه گذشته ۴۳ درصد رشد روابط تجاری با ارمنستان ثبت شد اما هدف گذاری برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی میان دو کشور سه میلیارد دلار است که دستیابی به آن با اراده دو کشور کاملا امکان پذیر است.

رئیس جمهور افزود: روابط خوب بین دو کشور حتما به روابط بهتر در منطقه و در سطح بین المللی خواهد انجامید.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه منطقه قفقاز بخشی از تاریخ، تمدن و فرهنگ ایران است و ما نسبت به تحولات این منطقه حساس هستیم، خاطرنشان کرد: امنیت و صلح در منطقه قفقاز برای ایران بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: در مذاکرات دو جانبه با نخست وزیر ارمنستان دو طرف تاکید کردند که حل مسائل منطقه باید به دست مسئولان و دست اندرکاران در همین منطقه باشد و هر نوع دخالت بیگانگان درمنطقه به جای حل مشکل، خود ایجاد مشکل خواهد کرد.

رئیس جمهور تاکید کرد: ظرفیت های منطقه قفقاز می تواند امنیت پایدار و صلح را در این منطقه تضمین کند.

آیت الله رئیسی ابراز امیدواری کرد، در سفر نخست وزیر ارمنستان و هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی این کشور بتوان توافقات تهران و ایروان را اجرایی کرد تا گام مهمی در جهت توسعه روابط دو کشور برداشته شود.

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان به دعوت رسمی رئیس جمهور صبح امروز - سه شنبه - در صدرهیاتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد و در مجموعه سعدآباد مورد استقبال رسمی قرار گرفت.

استقبال رسمی رئیسی از نخست وزیر ارمنستان

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان صبح امروز سه شنبه به طور رسمی از نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در مجموعه سعدآباد استقبال کرد.

 نخست وزیر ارمنستان امروز به دعوت رسمی آیت الله رئیسی به تهران سفر کرده است.

در این مراسم، پس از نواخته شدن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان، سران دو کشور از یگان تشریفات حاضر در محوطه سعدآباد بازدید و سپس اعضای حاضر در هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور را به یکدیگر معرفی کردند.

پس از انجام آیین استقبال رسمی، نشست دو جانبه رئیس جمهور اسلامی ایران و نخست وزیر ارمنستان آغاز شد. قرار است در حاشیه این دیدار، هیات های سیاسی و اقتصادی دو کشور نیز با یکدیگر ملاقات و درباره مسایل دوجانبه و همکاری های تهران و ایروان رایزنی کنند.

امضای سند تفاهم همکاری میان ایران و ارمنستان، نشست خبری آیت الله رییسی و پاشینیان از دیگر برنامه های اعلام شده است.

نخست وزیر ارمنستان همچنین قرار است در جریان این سفر با برخی مقامات کشورمان نیز دیدار و گفت و گو کند.

نخست وزیر ارمنستان وارد تهران شد

 

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها