|
کدخبر: 275165

پوتین دست به سلاح هسته ای خواهد برد؟

کارشناسان معتقدند که حمله اتمی روسیه به اوکراین بسیار بعید است زیرا پوتین به دنبال راه انداختن جنگ جهانی سوم نیست.

پوتین از زمان شروع جنگ تاکنون چندین بار به سلاح های هسته ای اشاره کرده است. او یکبار در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: من به وزیر دفاع و ستاد کل نیروهای مسلح دستور می‌دهم که نیروهای بازدارنده ارتش روسیه را در حالت ویژه خدمات جنگی قرار دهد. نیروهای «بازدارنده» که پوتین به آن اشاره کرد، شامل نیروهای اتمی است .پوتین در اوایل این هفته نیز در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که در صورت تهدید سرزمین‌های روسیه، در مورد استفاده از سلاح‌های هسته‌ای بلوف نمی‌زند.

اما روز جمعه، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که مسکو تهدیدی برای استفاده از سلاح هسته ای ندارد و هرگونه رویارویی با ناتو و ایالات متحده به نفع کرملین نیست. ریابکوف به خبرنگاران گفت: ما کسی را با سلاح هسته‌ای تهدید نمی‌کنیم. معیارهای استفاده از آنها در دکترین نظامی روسیه مشخص شده است، روسیه به دنبال رویارویی آشکار با آمریکا یا ناتو نیست و نمی‌خواهد اوضاع وخیم تر شود.همچنین روز جمعه، آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در ایالات متحده، گفت که علی‌رغم همه مشکلات، مسکو و واشنگتن در آستانه سقوط به ورطه یک درگیری هسته‌ای نیستند.

آیا روسیه دست به سلاح هسته ای خواهد برد؟

کارشناسان معتقدند که حمله اتمی روسیه به اوکراین بسیار بعید است چرا که اولا پوتین به دنبال راه انداختن جنگ جهانی سوم نیست و از ابتدا هم به این دلیل به اوکراین حمله کرد که می دانست اوکراین برای ناتو آنقدر با ارزش نیست که به خاطر آن مستقیما وارد جنگ با روسیه شوند. ثانیا پوتین به دنبال تصرف اوکراین است نه تلی از خاک و رادیو اکتیو .علاوه بر اینها دکترین اتمی روسیه که خود پوتین در سال ۲۰۲۰ آن را تدوین کرده است، بیان می‌کند که این کشور تنها در یکی از چهار مورد به حملات اتمی متوسل می‌شود:

۱- زمانی که موشک‌های بالستیک به سمت روسیه یا متحدانش شلیک شود

۲- زمانی که دشمن در پاسخ از سلاح اتمی استفاده کند

۳- حمله به یک محل تسلیحات اتمی روسیه

۴- در پاسخ به حمله‌ای که موجودیت کشور روسیه را تهدید کند

معتقدان به حمله هسته ای روسیه به اوکراین برآنند که به زودی یکی از شروط مندرج در دکترین اتمی روسیه محقق و آنگاه این کشور بهانه لازم برای حمله هسته ای به اوکراین را به دست خواهد آورد.

پوتین در سخنرانی روز چهارشنبه خود گفت که از همه پرسی الحاق در چهار منطقه که در اوکراین در حال انجام است، حمایت می کند. مقامات روسیه، از جمله رئیس جمهور سابق دیمیتری مدودف، گفتند که به محض اینکه این مناطق به روسیه ادغام شوند، حملات اوکراین به این مناطق حمله مستقیم به روسیه تلقی خواهد شد. این بدان معناست که بر اساس دکترین هسته‌ای روسیه، اگر مسکو در نظر بگیرد که با یک «تهدید وجودی» مواجه است، می‌تواند اجازه استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را بدهد. شاید همین نگرانی بوده که تاکنون دولت های غربی را در راه تسلیح اوکراین تا اندازه ای محدود کرده و تا آنجا پیش نرفته که امکان تعبیر از آن به تهدید وجودی را به مسکو ببخشد. هنوز معلوم نیست که به رغم ادعای روسیه در حیاتی خواندن اوکراین برای روسیه، چقدر این کشور آماده است که در صورت پیش آمدن یک تنش اتمی میان غرب و روسیه، خطر نابودی متقابل را به جان بخرد.

واکنش آمریکا چه خواهد بود؟

در همین حال جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا یکشنبه شب در مصاحبه با برنامه پربیننده میت دِ پرس در پاسخ به سوال مجری درباره احتمال استفاده روسیه از سلاح هسته ای گفت: روسیه به خوبی می داند که آمریکا قطعا نسبت به هرگونه استفاده از سلاح هسته ای واکنش نشان خواهد داد و این واکنش بسیار فاجعه بار و بسیار فاجعه بار خواهد بود.

سالیوان همچنین با ابراز اطمینان از اینکه بعید است دست به چنین کاری که می داند چه عواقب مصیبت باری برای این کشور دارد بزند گفت همه خطوط قرمز ارتباطی میان آمریکا و روسیه برقرار است و هشدارهای لازم در این خصوص در بالاترین سطح به مقامات روسیه داده شده است.

ارسال نظر